Mart Rienstra over ouderschap en ondernemerschap
Mart Rienstra hoofdredacteur Utrecht Business
Ouderschap en ondernemerschapRegelmatig geef ik schrijftrainingen voor zelfstandig ondernemers. Voor starters, maar ook voor zzpââ¬â¢ers die al jaren bezig zijn om vanuit hun specialisme brood op de plank te krijgen. En telkens valt het op dat een groot deel van mijn gehoor ogenschijnlijk volstrekt onvoorbereid het ondernemerschap induikt. Dat zij zich nauwelijks realiseren dat succesvol ondernemen de optelsom is van weten wie je bent, wat je kunt en wie jou voor dat talent wil betalen. Dat zelfkennis, onderscheidend vermogen en een mondige, commerciële attitude de sleutels zijn tot succes.
Dat niet elke zzpââ¬â¢er dit weet, is allesbehalve vreemd. Je kunt tenslotte alles weten en leren, behalve ouderschap en ondernemerschap, toch? Dat verklaart waarom stappen in deze richting vaak relatief zorgeloos en ââ¬Ëblindââ¬â¢ worden gemaakt. We ontmoeten iemand, voelen vlinders in de buik en negen maanden later begroeten we een kind. Om vervolgens voor hem of haar te zorgen, de rest van ons leven. Ouderschap leer je pas door het te ondergaan, door vlieguren te maken, door te vallen en weer op te staan. Ook ondernemerschap is voor velen een zoektocht, echter met een essentieel verschil: je vindt niet als je niet weet wat je zoekt.
Ondernemerschap draait om keuzes maken. De belangrijkste is: bepaal wie je bent en voor wie je er bent. En draag dat vervolgens uit. Consequent en frequent. Als je blogt, schrijf dan over onderwerpen die jouw specialisme illustreren, jouw klanten interesseren en jouw toegevoegde waarde tonen. Voor mij zijn dit heldere abcââ¬â¢tjes waar ik dag in, dag uit mee bezig ben. Maar als ik ondernemers vraag met concrete onderwerpen te komen die hun profiel scherper maken, blijft het vaak ijzingwekkend stil. Blijkbaar is deze stap voor hen te groot.
Toch heb ik goede hoop dat ook deze ondernemers al bloggend inzicht krijgen in hun talent, hun onderscheidend vermogen en hun ondernemer-schap. Zoals ik door de jaren heen best een leuke vader ben geworden.
ADVERTEERDERSINDEX
naam pagina
2 in beweging 16
ACN Utrecht 29
Asian Tower 29
ATS 36
Auto Muntstad 58, 62
Baker Tilly Berk 24
Restaurant Belle 34
De Boorder 7
Broekhuis Volvo Zeist 64
Citocom 17, bijlage
Dutch Office Fund 68
Funk it up 21
Go2office 36
Google bijlage
Het Nieuwe Kantoor Utrecht 64
ITdonations bijlage
JBA Security 7
Fotostudio Hans Kokx 58
Kooijman 62
Kontakt der Kontinenten 34
Marnemoende 34
Monumentaal 41
MVB Koerier 36
Nefkens Utrecht Peugeot 57
PINC 14
Van den Pol 29
Practicum 21
Trainspot 34
UAB 2
Valad 11
Vireo Auto 52
Women on wings 67
ââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬â
Utrecht Business 4 verschijnt
12 september. Hierin onder meer een focus op marketing & communicatie. Het belang van industriële en technische bedrijvigheid voor Midden-Nederland wordt belicht. Verder aandacht voor
de economische ontwikkeling van Leidsche Rijn.
Voor meer informatie
www.utrechtbusiness.nl