Literatuur
Literatuur
LICHAAMSTAAL
Door Frank van Marwijk
Al verloopt steeds meer interactie digitaal, face-to-facecontact is nog altijd een cruciaal communicatiemiddel. Wellicht wint het zelfs verder aan waarde in het digitale tijdperk. Des te belangrijker is het dan om te doorgronden wat een gesprekspartner bij een sollicitatie, managementmeeting of verkoopgesprek echt bedoelt. Analyse van woorden alleen schiet te kort, stelt Frank van Marwijk. Het gaat ook om de juiste beoordeling van iemands houding, gebaren, gezichtsuitdrukking en stemgebruik. Inzicht in deze body language helpt om de werkelijke boodschap te achterhalen. Het boek biedt niet alleen handvatten om lichaamstaal te doorgronden maar ook om deze zelf te gebruiken bij het beïnvloeden van een gesprekspartner.
264 pag. ISBN 978-94-6126-243-1. ? 24,50. Haystack.
UBER ?
DE WILDE RIT
Door Adam Lashinsky
Uber is het voorbeeld bij uitstek van een disruptief bedrijf; een onderneming die in korte tijd een sector volledig op zijn kop zet. Uber bouwde een simpele basisdienst ? via een mobiele app klanten koppelen aan taxi- en privéchauffeurs ? uit tot een miljardenbusiness in 67 landen. Adam Lashinsky's boek biedt een kijkje achter de schermen bij een van 's werelds meest besproken bedrijven. Uber's opmars bevat veel relevante ondernemerslessen. Plus een extra dimensie; waar uitdagers van de gevestigde orde altijd weerstand oproepen, is dit bij Uber in wel heel extreme mate het geval. Het bedrijf joeg tal van stakeholders tegen zich in het harnas; van concurrenten en chauffeurs tot vrouwen en toezichthouders. Al lijkt het amper mogelijk, na het verschijnen van Lashinsky's boek werd Uber's rit nog een stuk wilder. Travis Kalanick, topman en gezicht van het bedrijf, moest vanwege seksistische opmerkingen het veld ruimen. Genoeg stof voor een vervolg.
224 pag. ISBN 978-90-0035-243-2. ? 19,99.
Unieboek Het Spectrum.
DE CHIEF HAPPINESS OFFICER
Door Elke Van Hoof
De term Chief Happiness Officer valt regelmatig maar gemeengoed is de functie zeker nog niet. Sinds 2014 zochten welgeteld veertien organisaties een dergelijke medewerker, meldt vacaturesite Joblift. Toch zijn er tal van redenen die pleiten voor een gestructureerde aanpak van welzijn op de werkvloer. Stress en werkdruk nemen toe, burn-outs komen veelvuldig voor. Ook het alsmaar grotere beroep op de flexibiliteit van medewerkers kan hun welzijn onder druk zetten. Verder werkt iedereen langer door, terwijl de laatste loopbaanjaren zelden de meeste voldoening geven. En voor jonge mensen moet een baan allereerst inhoudelijk interessant en zinvol zijn. Genoeg werk aan de winkel dus voor een Chief Happiness Officer. Met als belangrijkste drijfveer niet bovenstaande vooral defensieve overwegingen maar juist een positieve motivator: gelukkige werknemers zorgen immers voor betere resultaten. Met haar boek wil Van Hoof iedereen ondersteunen die bijdraagt aan een welzijnsbeleid dat organisaties helpt groeien.
152 pag. ISBN 978-94-0144-449-1. ? 24,99. LannooCampus.
#CHEFJEZELF
Door Ruud Poels
De vraag hoe grip te houden op leven en werk in een wereld die alsmaar sneller verandert en automatiseert, houdt veel mensen bezig. In #chefjezelf introduceert Ruud Poels daartoe havingness als waardevol hulpmiddel. Hij omschrijft deze term als het vermogen om jezelf toe te staan te ontvangen; je openstellen voor spirituele input, vertrouwen op intuïtie. Daarbij definieert het boek vier hoofdaandachtsvelden: geluk, loopbaan, inkomen en inspiratie. Door bewust aan deze knoppen te draaien, komen doelen dichterbij. Journalist Poels ? in een grijs verleden ook actief voor Business ? deed voor #chefjezelf ruim vier jaar onderzoek naar de nieuwe economie. Ook rondde hij een studie intuïtieve ontwikkeling af.
174 pag. ISBN 978-94-0223-945-4. ? 19,99. Boekscout.