Vergroening van de regio met Hyundai

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2017 | Lees volledige uitgave online

Hyundai pioniert volgens Cluistra met milieusparende modellen

Vergroening van

de regio

Als het aan Hyundai en dealerbedrijf Cluistra in Veenendaal ligt, moeten we straks vrijer kunnen ademen in de regio. De Koreaanse fabrikant heeft zichzelf opgelegd om stevig te pionieren op het gebied van oprecht groene mobiliteit. Dat begint zijn vruchten af te werpen, met al enkele milieusparende modellen in het gamma en interessante primeurs in aantocht.

Tekst: Aart van der Haagen

Fotografie: Hyundai

In 2016 lanceerde Hyundai 'Project 2020.22', waarmee de wereldspeler zichzelf ten doel stelde om in 2020 een programma met 22 zuinige tot zeer zuinige cq schone modellen en uitvoeringen aan te bieden. Dat dat geen loze belofte vormt, dringt nu echt door. "We voeren al ruim een jaar de Ioniq Hybrid en Electric, de laatste met volelektrische aandrijving," vertelt Henry Wijnen, bedrijfsleider bij Cluistra Veenendaal (tevens gevestigd in Nieuwegein, met daar ook het merk Mazda). "Op zeer korte termijn verwachten we de Ioniq Plug-in, die tot 65 kilometer elektrisch kan rijden en daarna de benzinemotor laat bijspringen. Ideaal dus voor ondernemers en medewerkers die veel in de regio actief zijn en richting hun relaties een 'groen signaal' willen afgeven. Na de zomer introduceren we de Kona Electric, een variant van deze crossover met louter elektrische aandrijving, een praktijkactieradius van 300 à 350 kilometer en een zakelijke bijtelling van 4%. In 2020 omvat ons programma twaalf hybrides, zes plug-ins, twee elektrische en twee waterstofauto's."

Bereik van 800 kilometer

In dezelfde periode dient zich een belangrijke primeur aan: Hyundai's eerste massaproducerende waterstofauto, een derivaat van de recent onthulde concept car FE Fuel Cell Concept. Eerder al beproefde een selecte groep klanten de techniek in de ix35 Fuel Cell. Die wordt nu opgevolgd door een gunstiger geprijsde SUV met een uitstoot van alleen waterdamp. "Hij zal op een volle tank een bereik hebben van 800 kilometer," belooft Wijnen. "Lange tijd beperkte de beschikbaarheid van waterstofstations zich in Nederland tot Helmond en Rhoon, maar in 2018 worden nieuwe locaties geopend in Den Haag, Utrecht en Arnhem. Dat maakt het hier in de regio natuurlijk een stuk interessanter voor bedrijven om zo'n auto in te zetten. Wij zullen hem dus zeker actief gaan promoten." Het spreekt voor zich dat Cluistra straks zijn personeel laat bijscholen om het waterstofmodel adequaat en veilig te servicen, zoals dat nu ook al bij de elektrische en hybride-Hyundai's gebeurt.

Overheid stimuleert

Met zijn groene offensief begint de Koreaanse autofabrikant zich steeds meer in de kijker te spelen bij bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda hebben staan. De overheid stimuleert dat via een tweetal aantrekkelijke financiële regelingen, die ook in 2018 van kracht blijven. Allereerst de MIA (Milieu-investeringsaftrek), die kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag. De Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) maakt het mogelijk om 75% van de investeringskosten op een door de ondernemer zelf te bepalen tijdstip af te schrijven. Wat dat voor voordelen bij de aanschaf van een milieusparende Hyundai oplevert, weten de verkoopadviseurs van Cluistra in Veenendaal tot in detail te vertellen. Feit is dat deze merkorganisatie in de autobranche steeds meer een voortrekkersrol gaat spelen op het gebied van groene mobiliteit.

www.cluistra.nl

Ioniq Plug-in, herkenbaar aan het 'oplaadklepje' in het linker voorspatbord

Nog een prototype, maar in afgeleide vorm snel werkelijkheid: FE Fuel Cell Concept

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement