De aanhouders winnen: Tourstart naar Utrecht

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2013 | Lees volledige uitgave online

Tijdens La Nuit du Tour daalde stuntfietser Patrick Smit de Domtoren af

Foto Ramon Mosterd

Business Peloton Utrecht ziet uit naar Grand Départ

De aanhouders winnen

TEKST HANS HAJÉE

Business Peloton Utrecht verenigt organisaties die de Utrechtse ambitie om de start van de Tour de France binnen te halen van harte hebben ondersteund. Richard Kraan en Cor Jansen, twee drijvende krachten achter het initiatief, zijn uiteraard blij dat alle inspanningen resultaat hebben gehad. ‘Nu is het zaak, de kansen die de Grand Départ biedt maximaal te benutten. Door organisatie van de voorpret en het feest voor de hele stad op 4 juli 2015. Maar ook door het leggen van duurzame verbindingen en een toegenomen zelfbewustzijn van Utrecht en haar inwoners.’

Richard Kraan is partner bij PwC, Cor Jansen directeur Communicatie en Marketing van de Universiteit Utrecht. Zij delen een passie voor wielrennen en voor de stad. Als bestuursleden van het Business Peloton Utrecht waren Kraan (voorzitter) en Jansen (externe relaties) fervente voorvechters van een Utrechtse Tourstart. Toen op 8 november duidelijk werd dat de jarenlange lobby eindelijk resultaat had, beleefden zij een finest hour. ‘Maar meer nog raakte mij de presentatie tijdens La Nuit du Tour op 28 november,’ vertelt Kraan. ‘De indrukwekkende laser- en geluidsshow, de stuntfietser die aan kabels van de Dom naar beneden kwam; het zorgde voor een collectief wow-moment. Iedereen – Utrechters, maar ook de Tour-directie – was diep onder de indruk.’

Tijdens de presentatie in Parijs werd duidelijk welke enorme impact de Tour de France heeft. ‘Je maakt je er wel een voorstelling van, maar het overtreft echt alle verwachtingen,’ zegt Cor Jansen. ‘Alleen al een persconferentie over de Tourstart zorgt voor een heel mediacircus. Dat belooft nog wat.’

Giro d’Italia

Het bedrijfsleven haakte al in een vroeg stadium aan bij de Utrechtse ambitie om een Grand Départ te organiseren. ‘Bij de oprichting in 2007 had het Business Peloton vooral als doel, de funding te ondersteunen,’ aldus Kraan. ‘Dit gebeurde onder meer door de verkoop van sponsorpakketten. De benodigde investeringen waren aanzienlijk; in die tijd kon dat nog. Op het hoogtepunt telde het Business Peloton Utrecht zo’n 100 deelnemers.’

Helaas ging rivaal Rotterdam met de Tourstart van 2010 aan de haal. Jansen: ‘Vervolgens bleek het wel mogelijk in dat jaar een etappe van de Giro d’Italia naar Utrecht te halen. Besloten werd om de verzamelde middelen van het Peloton grotendeels daarvoor in te zetten. Het evenement werd in korte tijd georganiseerd, met twee belangrijke doelstellingen: het moest een feest worden voor stad en provincie en de organisatie moest ruim binnen budget blijven. In beide zijn we geslaagd; de Giro bracht een half miljoen mensen op de been.’

Juiste waaiers

Dat succes gaf vertrouwen en smaakte naar meer. De wens om een Tourstart naar Utrecht te halen, bleef aanwezig. ‘Er volgde een moeilijke periode waarin hoop en teleurstelling elkaar afwisselden,’ blikt Kraan terug. ‘De economie draaide steeds stroever en Rabobank – als prominente Utrechtse organisatie een boegbeeld van het Nederlandse wielrennen én de beoogde Tourstart – trok zich terug uit de sport.’ Door alle tegenwind zakte het deelnemersaantal van het Business Peloton terug naar 40. ‘Die groep is bij elkaar gebleven en hield het vuur brandend, zoals Aleid Wolfsen het onlangs treffend omschreef. We zijn stug doorgegaan en hebben – om in wielertermen te blijven – de juiste waaiers gevormd.’

Van oor tot oor

Tegenslag maakt sterker, constateert Jansen.

‘En ons enthousiasme kreeg regelmatig een duw in de rug. Vorig jaar brachten we samen met Utrechtse politici een bezoek aan de Tourstart in Luik. Daar werd eens te meer duidelijk dat de Tour geen evenement is van bestuurders, politiek of bedrijfsleven. Het raakt de complete stad. Inwoners van Luik waren trots, liepen de hele dag rond met een grijns van oor tot oor. Dan realiseer je je: dat is de impact van de Tour, daar doe je het voor.’

De Utrechtse vasthoudendheid werd beloond. Op 4 juli 2015 start de Tour de France in de Domstad met een tijdrit over bijna 14 kilometer. Start en finish zijn bij de Jaarbeurs en de wielrenners doen zowel de binnenstad als een groot aantal Utrechtse wijken en – tot groot genoegen van Jansen – ook het Utrecht Science Park aan. Daarbij passeren zij Utrechtse iconen als het Spoorwegmuseum en Stadion Galgenwaard. Tijdens de tweede etappe gaat het peloton onder de Dom door en verlaat via Leidsche Rijn de stad.

Vrienden

Aanvankelijk was het Business Peloton Utrecht vooral gericht op het bijeenbrengen van sponsor-gelden. ‘In de loop der jaren zijn we getransformeerd in een netwerk dat meedenkt over nut, noodzaak en effecten van de Tourstart,’ aldus Kraan. ‘In deze rol heeft het Peloton wezenlijk bijgedragen aan de lobby. Ook hebben we andere stakeholders telkens opnieuw overtuigd van de support onder het bedrijfsleven.’

Als je wint, dan heb je vrienden. ‘De afgelopen weken hebben zich al 15 nieuwe leden aangemeld. Er is bewust gekozen om de drempel voor aansluiting bij het Business Peloton laag te houden. Primair doel is om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren. Rond de Tourstart en de voorpret zijn er straks tal van mogelijkheden voor individuele bedrijven om als deelnemer aan het Business Peloton en sponsor te profiteren van de exposure van het evenement.’

Verbindingen

Het Business Peloton Utrecht kenmerkt zich door een grote diversiteit. ‘Dat draagt in sterke mate bij aan de kracht van het netwerk,’ weet Jansen. ‘Er zijn grote organisaties aangesloten met een landelijk of zelfs internationaal profiel, maar ook kleine, lokaal opererende bedrijven. Ook is er een mix van profit-en nonprofitinstellingen. Zo hebben partijen als UMC, Hogeschool, ROC en Universiteit zich eveneens aan het peloton verbonden. Dit leidt tot contacten tussen organisaties die normaal gesproken niet snel met elkaar in aanraking komen. Deze verbindingen zijn van grote waarde, ook voor de periode na 2015. Verder zorgt de bundeling van krachten in het Peloton voor een enorme workforce.’

Gezamenlijke kracht

Ook Kraan benadrukt de meerwaarde van de samenwerking. ‘Met het Business Peloton mobiliseren we de creativiteit en energie in de stad. Door deze vervolgens te bundelen, wordt de som meer dan het geheel der delen. Daarbij gaat het niet alleen om de Tour de France, maar ook om de impact van dit evenement voor de stad en de versterking van het bestaande marketing- en culturele programma in de komende jaren.’

Het Business Peloton wil haar gezamenlijke kracht de komende anderhalf jaar zoveel mogelijk benutten. ‘Door het organiseren van evenementen in de aanloop naar 2015, maar ook door initiatieven die bijdragen aan een blijvende versterking van de economie en de samenleving.’ Het programma begint als volgend jaar de Tour in Leeds van start gaat en nadat ook Tivoli Vredenburg op 21 juni haar deuren heeft geopend. ‘Vanaf dat moment worden tal van activiteiten georganiseerd, samen met onder meer detailhandel, horeca en bedrijfsleven. Ook komt er een cultureel programma en wordt nagedacht over initiatieven die de Tourstart verbinden met het onderwijs en de breedtesport voor jong en oud.’

Zelfbewust

De Grand Départ heeft impact op tal van gebieden. Allereerst ondervindt de regionale economie de directe positieve gevolgen van het evenement zelf. Tal van bedrijven – hotels, winkels, restaurants – kunnen rekenen op een stevige omzetstijging als de Tourkaravaan en honderdduizenden bezoekers de stad aandoen. ‘Verder heeft de Tour een enorme exposure,’ weet Jansen. ‘Het zet Utrecht internationaal op de kaart. Ook hier gevestigde organisaties profiteren daarvan. Als wij de universiteit in China of de VS willen verkopen, zorgen beelden van de Tour in Utrecht voor een welkome ondersteuning.’

Wellicht nog belangrijker dan de externe consequenties is de interne impact. ‘Als het gaat om hun woonplaats zijn Utrechters niet snel trots of enthousiast, terwijl daar toch alle reden toe is,’ aldus Kraan. ‘De stad is de afgelopen jaren fors gegroeid en zal dat de komende jaren blijven doen. Bij die nieuwe schaal hoort een verandering in mentaliteit. Ik hoop en verwacht dat de Tourstart hieraan bijdraagt, en ervoor zorgt dat het zelfbewustzijn van stad en bewoners een boost krijgt. Dit kan ertoe leiden dat we de kwaliteiten en kenmerken van Utrecht in de toekomst beter voor het voetlicht brengen. Want alleen bijzonder zijn is niet voldoende. Je moet het uitdragen.’ n

coverstory

Cor Jansen: ‘Bundeling van krachten

zorgt voor een enorme workforce.’

Richard Kraan is partner bij PwC, Cor Jansen directeur Communicatie en Marketing van de Universiteit Utrecht. Zij delen een passie voor wielrennen en voor de stad. Als bestuursleden van het Business Peloton Utrecht waren Kraan (voorzitter) en Jansen (externe relaties) fervente voorvechters van een Utrechtse Tourstart. Toen op 8 november duidelijk werd dat de jarenlange lobby eindelijk resultaat had, beleefden zij een finest hour. ‘Maar meer nog raakte mij de presentatie tijdens La Nuit du Tour op 28 november,’ vertelt Kraan. ‘De indrukwekkende laser- en geluidsshow, de stuntfietser die aan kabels van de Dom naar beneden kwam; het zorgde voor een collectief wow-moment. Iedereen – Utrechters, maar ook de Tour-directie – was diep onder de indruk.’

Tijdens de presentatie in Parijs werd duidelijk welke enorme impact de Tour de France heeft. ‘Je maakt je er wel een voorstelling van, maar het overtreft echt alle verwachtingen,’ zegt Cor Jansen. ‘Alleen al een persconferentie over de Tourstart zorgt voor een heel mediacircus. Dat belooft nog wat.’

Giro d’Italia

Het bedrijfsleven haakte al in een vroeg stadium aan bij de Utrechtse ambitie om een Grand Départ te organiseren. ‘Bij de oprichting in 2007 had het Business Peloton vooral als doel, de funding te ondersteunen,’ aldus Kraan. ‘Dit gebeurde onder meer door de verkoop van sponsorpakketten. De benodigde investeringen waren aanzienlijk; in die tijd kon dat nog. Op het hoogtepunt telde het Business Peloton Utrecht zo’n 100 deelnemers.’

Helaas ging rivaal Rotterdam met de Tourstart van 2010 aan de haal. Jansen: ‘Vervolgens bleek het wel mogelijk in dat jaar een etappe van de Giro d’Italia naar Utrecht te halen. Besloten werd om de verzamelde middelen van het Peloton grotendeels daarvoor in te zetten. Het evenement werd in korte tijd georganiseerd, met twee belangrijke doelstellingen: het moest een feest worden voor stad en provincie en de organisatie moest ruim binnen budget blijven. In beide zijn we geslaagd; de Giro bracht een half miljoen mensen op de been.’

Juiste waaiers

Dat succes gaf vertrouwen en smaakte naar meer. De wens om een Tourstart naar Utrecht te halen, bleef aanwezig. ‘Er volgde een moeilijke periode waarin hoop en teleurstelling elkaar afwisselden,’ blikt Kraan terug. ‘De economie draaide steeds stroever en Rabobank – als prominente Utrechtse organisatie een boegbeeld van het Nederlandse wielrennen én de beoogde Tourstart – trok zich terug uit de sport.’ Door alle tegenwind zakte het deelnemersaantal van het Business Peloton terug naar 40. ‘Die groep is bij elkaar gebleven en hield het vuur brandend, zoals Aleid Wolfsen het onlangs treffend omschreef. We zijn stug doorgegaan en hebben – om in wielertermen te blijven – de juiste waaiers gevormd.’

Van oor tot oor

Tegenslag maakt sterker, constateert Jansen.

‘En ons enthousiasme kreeg regelmatig een duw in de rug. Vorig jaar brachten we samen met Utrechtse politici een bezoek aan de Tourstart in Luik. Daar werd eens te meer duidelijk dat de Tour geen evenement is van bestuurders, politiek of bedrijfsleven. Het raakt de complete stad. Inwoners van Luik waren trots, liepen de hele dag rond met een grijns van oor tot oor. Dan realiseer je je: dat is de impact van de Tour, daar doe je het voor.’

De Utrechtse vasthoudendheid werd beloond. Op 4 juli 2015 start de Tour de France in de Domstad met een tijdrit over bijna 14 kilometer. Start en finish zijn bij de Jaarbeurs en de wielrenners doen zowel de binnenstad als een groot aantal Utrechtse wijken en – tot groot genoegen van Jansen – ook het Utrecht Science Park aan. Daarbij passeren zij Utrechtse iconen als het Spoorwegmuseum en Stadion Galgenwaard. Tijdens de tweede etappe gaat het peloton onder de Dom door en verlaat via Leidsche Rijn de stad.

Vrienden

Aanvankelijk was het Business Peloton Utrecht vooral gericht op het bijeenbrengen van sponsor-gelden. ‘In de loop der jaren zijn we getransformeerd in een netwerk dat meedenkt over nut, noodzaak en effecten van de Tourstart,’ aldus Kraan. ‘In deze rol heeft het Peloton wezenlijk bijgedragen aan de lobby. Ook hebben we andere stakeholders telkens opnieuw overtuigd van de support onder het bedrijfsleven.’

Als je wint, dan heb je vrienden. ‘De afgelopen weken hebben zich al 15 nieuwe leden aangemeld. Er is bewust gekozen om de drempel voor aansluiting bij het Business Peloton laag te houden. Primair doel is om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren. Rond de Tourstart en de voorpret zijn er straks tal van mogelijkheden voor individuele bedrijven om als deelnemer aan het Business Peloton en sponsor te profiteren van de exposure van het evenement.’

Verbindingen

Het Business Peloton Utrecht kenmerkt zich door een grote diversiteit. ‘Dat draagt in sterke mate bij aan de kracht van het netwerk,’ weet Jansen. ‘Er zijn grote organisaties aangesloten met een landelijk of zelfs internationaal profiel, maar ook kleine, lokaal opererende bedrijven. Ook is er een mix van profit-en nonprofitinstellingen. Zo hebben partijen als UMC, Hogeschool, ROC en Universiteit zich eveneens aan het peloton verbonden. Dit leidt tot contacten tussen organisaties die normaal gesproken niet snel met elkaar in aanraking komen. Deze verbindingen zijn van grote waarde, ook voor de periode na 2015. Verder zorgt de bundeling van krachten in het Peloton voor een enorme workforce.’

Gezamenlijke kracht

Ook Kraan benadrukt de meerwaarde van de samenwerking. ‘Met het Business Peloton mobiliseren we de creativiteit en energie in de stad. Door deze vervolgens te bundelen, wordt de som meer dan het geheel der delen. Daarbij gaat het niet alleen om de Tour de France, maar ook om de impact van dit evenement voor de stad en de versterking van het bestaande marketing- en culturele programma in de komende jaren.’

Het Business Peloton wil haar gezamenlijke kracht de komende anderhalf jaar zoveel mogelijk benutten. ‘Door het organiseren van evenementen in de aanloop naar 2015, maar ook door initiatieven die bijdragen aan een blijvende versterking van de economie en de samenleving.’ Het programma begint als volgend jaar de Tour in Leeds van start gaat en nadat ook Tivoli Vredenburg op 21 juni haar deuren heeft geopend. ‘Vanaf dat moment worden tal van activiteiten georganiseerd, samen met onder meer detailhandel, horeca en bedrijfsleven. Ook komt er een cultureel programma en wordt nagedacht over initiatieven die de Tourstart verbinden met het onderwijs en de breedtesport voor jong en oud.’

Zelfbewust

De Grand Départ heeft impact op tal van gebieden. Allereerst ondervindt de regionale economie de directe positieve gevolgen van het evenement zelf. Tal van bedrijven – hotels, winkels, restaurants – kunnen rekenen op een stevige omzetstijging als de Tourkaravaan en honderdduizenden bezoekers de stad aandoen. ‘Verder heeft de Tour een enorme exposure,’ weet Jansen. ‘Het zet Utrecht internationaal op de kaart. Ook hier gevestigde organisaties profiteren daarvan. Als wij de universiteit in China of de VS willen verkopen, zorgen beelden van de Tour in Utrecht voor een welkome ondersteuning.’

Wellicht nog belangrijker dan de externe consequenties is de interne impact. ‘Als het gaat om hun woonplaats zijn Utrechters niet snel trots of enthousiast, terwijl daar toch alle reden toe is,’ aldus Kraan. ‘De stad is de afgelopen jaren fors gegroeid en zal dat de komende jaren blijven doen. Bij die nieuwe schaal hoort een verandering in mentaliteit. Ik hoop en verwacht dat de Tourstart hieraan bijdraagt, en ervoor zorgt dat het zelfbewustzijn van stad en bewoners een boost krijgt. Dit kan ertoe leiden dat we de kwaliteiten en kenmerken van Utrecht in de toekomst beter voor het voetlicht brengen. Want alleen bijzonder zijn is niet voldoende. Je moet het uitdragen.’ n

BUSINESS PELOTON UTRECHT

Het Business Peloton Utrecht (BPU) is een zakelijk netwerk voor Utrechtse bedrijven met een passie voor fietsen. Door de lobby vanuit het bedrijfsleven onder één vlag te voeren, heeft het BPU zich in samenwerking met de gemeente Utrecht sterk kunnen maken voor een Tourstart onder de rook van de Dom. Het BPU-bestuur bestaat uit voorzitter Richard Kraan, secretaris Henk de Breij, Cor Jansen (externe relaties) en Martin de Ruiter (activatie Touractiviteiten). Meer informatie: www.businesspelotonutrecht.nl.

Foto Hans Kokx

Richard Kraan: ‘Tourstart geeft

zelfvertrouwen van Utrecht een boost.’

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement