Uit

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2013 | Lees volledige uitgave online

PERFECTE PAS-DE-DEUX

De veelzijdige maar eigenzinnige Duitse choreografe Nicole Beutler heeft in Nederland een eigen project: NBprojects. Hierin leeft ze zich artistiek helemaal uit. Waar dat toe leidt, is goed te zien in Shirokuro en 4 Still Life. Twee producties waarin de dansers tot het uiterste gaan op driftige, meeslepende muziek. Bij Shirokuro wordt deze muziek zelfs live vertolkt. En hoe. De Japanse pianiste Mukaiyama is een bijzondere verschijning, met haar blote rug en grote bos zwart haar. Alleen al haar energieke, fysieke gedrag tijdens het spelen is de moeite van het bekijken waard. Toch trekt danser Mitchell Lee van Rooij uiteindelijk alle aandacht naar zich toe. De voormalige Scapino-danser maakt optimaal gebruik van muziek, licht en ruimte. Zijn zwiepende, krachtige armbewegingen, samen met het dwingende pianospel van Mukaiyama zorgen voor een welhaast perfecte pas de deux. Een bijzondere dansvoorstelling.

Te zien op 11 en 12 februari in Theater Kikker in Utrecht en op 14 februari in de Goudse Schouwburg.

BETER DAN HET BOEK

De inmiddels overleden auteur Karel Glastra van Loon ontving in 1999 zowel de AKO Literatuurprijs als de Generale Bank Literatuurprijs voor De Passievrucht. Het boek over de man die er na het overlijden van zijn vrouw achter komt dat zijn zoon niet van hem is, werd een bestseller en is al eens verfilmd. Nu dus op het toneel, met het Flikken Maastricht-tv-duo Victor Reinier en Oda Spelbos in de hoofdrollen. Vooral Reinier overtuigt als gekwelde, zoekende vader, die de ene teleurstelling na de andere krijgt te verwerken. Meestal is het boek beter, nu is het andersom.

Te zien op 21 januari in de Stadsschouwburg Utrecht en op 25 januari in Figi in Zeist.

Foto Anna Theunissen

VEELZIJDIG MAN

Jeroen Kramer? Is dat niet…? Ja, u kent hem van Klokhuis, het Sinterklaasjournaal of van menig tv-of radiocommercial. Maar wist u dat hij ook een begenadigd zanger/muzikant is? Gewapend met slechts twee gitaren en een effectpedaal voert hij zijn publiek in ‘Miljoenen idioten’ anderhalf uur lang een volstrekt eigen wereld binnen van seksuele fantasieën, murderballads, smartlappen, liefdesliederen en een verdwaalde protestsong. Dit alles uitsluitend in zijn moerstaal. Een veelzijdig man, die Kramer.

Te zien op 17 en 18 januari in het Werftheater in Utrecht.

Foto Anja Beutler

Foto Ben van Duin

MEER IN HUN MARS DAN DE GEMIDDELDE LEERLING

Wat ooit met een schoolvoorstelling begon, is tien jaar later eindelijk uitgegroeid tot een volwaardige, professionele productie. Dat Wachtlokaal 9 Poolvogel’s eerste echte proeve van bekwaamheid is, wekt enige verwondering. Het viertal barst namelijk van ambitie en talent. Menig cabaretfestival werd in de afgelopen tien jaar geprobeerd, met wisselend succes. Sinds de artistieke en morele ondersteuning van Peter Heerschop en Viggo Waas lijkt een doorbraak bij het grote publiek dan toch aanstaande. Toch kent Wachtlokaal 9 een aantal obstakels. Belangrijkste minpunt is het gebrek aan structuur. De verhaallijn over de ‘missing’ nier bij de vriendin van een van de vier is flinterdun en wordt nauwelijks serieus uitgewerkt. Daar staat een veelvoud aan losse sketches tegenover. Leuk, dat zeker, maar het vormt geen samenhangend geheel. Uiteindelijk nekt dat de voorstelling. Wachtlokaal 9 houdt iets van een schoolproductie, hoewel in diverse sketches duidelijk wordt dat de vier veel meer in hun mars hebben dan de gemiddelde leerling. Dit zie je vooral op muzikaal gebied, maar ook in de tekstbehandeling. De sketch over de Eneco-medewerker is door de omkering geniaal en erg lachwekkend. Ik twijfel, maar geef ze het voordeel. Slotconclusie: oordeel zelf.

Te zien op 23 januari in het Schiller Theater in Utrecht, op 29 januari in

De Kom te Nieuwegein en op 21 maart in de Fransche School in Culemborg.

UITDAGENDE KRACHTMETING VOOR STUDENTENORKEST

Het Utrechts Symfonie Orkest (USConcert) bestaat 190 jaar. Na hun succesvolle zomertournee met Wagner’s Das Rheingold sluit het studentenorkest het lustrumjaar af met een uitvoering van Mahler’s Vijfde symfonie en drie werken van Willem van Otterloo. De keuze voor Van Otterloo is logisch, gelet op zijn verleden als dirigent van het USConcert. Van Otterloo’s Suite voor strijkorkest is dan ook opgedragen aan het Utrechtse orkest. Mahler’s Vijfde symfonie is tekenend voor de huidige ambitie van het USConcert. Ze gaan grote muzikale uitdagingen niet uit de weg. Dat werd deze zomer bewezen met het revolutionaire project Rheingold op de Rijn, waarbij Wagner’s opera werd uitgevoerd op een binnenvaartschip. Mahler’s Vijfde symfonie is een uitdagende krachtmeting voor het symfonieorkest dat bewezen heeft bij de top van Nederlandse studentenorkesten te horen.

Te zien op 20 december in de Geertekerk in Utrecht.

Foto Daan van Es

OOK ZONDER SUBSIDIE DE MOEITE WAARD

Ook zonder subsidie gaat Het Volk gewoon door. Weliswaar met een uitgedund gezelschap, maar de kwaliteit is er niet minder om. Dat bewijst het Haarlemse gezelschap met ‘Herfst in Schoorl’, een ingetogen tragikomedie over een ouder echtpaar dat elk najaar op vakantie gaat. Kozen ze vroeger voor Oostenrijk, door de lichte dementie van de man is het nu Schoorl. Het echtpaar kibbelt volgens de beste tradities van Het Volk, dus met veel leedvermaak en prachtige taalvondsten, maar vaak ook schrijnend en hartverscheurend. Ook deze productie van Het Volk is het bekijken dubbel en dwars waard.

Te zien op 6 februari in de Stadsschouwburg Utrecht, op

7 februari in het Calypso Theater

in Wijk bij Duurstede en op 9 april

in De Kom, Nieuwegein.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement