Wim Wiersma over sociaal ondernemerschap

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2013 | Lees volledige uitgave online

Horecaondernemer Wim Wiersma en De Slinger Utrecht hebben al jaren een band. Met The Colour Kitchen verzorgt hij geregeld de catering op Slinger-activiteiten. En op verzoek van de Slinger Utrecht boog hij zich met enkele andere ondernemers over een logistiek probleem bij de voedselbank in Utrecht. ‘Sociaal ondernemerschap kwam op mijn pad. Maar het moet ook wel in je zitten.’

SLINGER NIEUWS

Wim Wiersma over sociaal ondernemerschap

‘Je moet wel blijven ondernemen’

The Colour Kitchen biedt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid een horecaopleiding te volgen in eigen restaurants en cafés. Het oorspronkelijk Amsterdamse concept is nu op verschillende plaatsen in Nederland te vinden. ‘Ik was eigenaar van Grand Catering toen ik tot het inzicht kwam dat we ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de onderneming moesten oppakken,’ vertelt Wiersma. ‘Het was nog in een tijd waarin het niet op kon. Ook heel plezierig natuurlijk, maar er ontbrak naar mijn gevoel iets. Ik ben toen op zoek gegaan naar een goede invulling van die maatschappelijke betrokkenheid. Zo kwam ik in contact met The Colour Kitchen in Amsterdam.’

Gouden greep

Grand Catering nam een aantal leerlingen van The Colour Kitchen op. Toen Wiersma Grand Catering in 2010 van de hand deed, besloot hij zich helemaal op het concept van The Colour Kitchen te richten. Hij zette een restaurant op in een oude school in Zuilen. Dat bleek een gouden greep. ‘We hadden de tijd mee. Je bent in dit vak soms te vroeg, soms te laat, maar het was exact het goede moment. Mensen vinden het concept van een commercieel geleide professionele organisatie met een maatschappelijke opdracht geweldig.’

Eind 2012 is Wiersma de cateringactiviteiten van The Colour Kitchen On Tour landelijk verder gaan uitrollen. Jaarlijks worden 90 jongeren opgeleid. ‘Ik denk dat we de komende periode flink zullen groeien. Alleen al in Utrecht zitten we op drie locaties. Over twee jaar leiden we zeker het dubbele aantal jongeren op.’

Commerciële context

Wiersma geniet van zijn nieuwe manier van zaken doen. ‘Je hebt te maken met andere opdrachtgevers: overheden, instellingen en non-profitorganisaties. We werken anders, meer ‘basic’. Dat is ook van deze tijd. Het past in een periode van transitie naar een nieuwe samenleving. Het is soberder, realistischer, met krappere budgetten.’

Wiersma betoogt enthousiast over de propositie van het merk The Colour Kitchen. Maar het ging toch ook om sociaal ondernemerschap? ‘Natuurlijk gaat het daarom. Maar dat kan niet zonder een strenge commerciële context. Als we geen geld verdienen, als we niet kritisch kijken naar onze bedrijfsvoering, komt het niet goed met deze onderneming. En dan gebeurt er ook niets voor de samenleving. Het hele verhaal moet kloppen: product, uitvoering en prijs. Met alleen een sociale instelling kom je er niet. Je moet blijven ondernemen. Maar je kunt heel goed kiezen voor een manier van ondernemen waar de samenleving ook wat aan heeft.’ n

Wim Wiersma: flinke groei

met The Colour Kitchen

Steeds meer ondernemingen nemen hun maatschappelijke betrokkenheid serieus en zetten zich belangeloos in voor een project ter versterking van de samenleving. De Slinger Utrecht stimuleert ondernemers een actief MBO-beleid te voeren, adviseert daarbij en vormt de schakel tussen vraag en aanbod. Utrecht Business ondersteunt deze doelstellingen van harte en biedt De Slinger in elke uitgave een podium. Meer informatie op www.deslingerutrecht.nl.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement