Op de huid van Xander Coolen

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2014 | Lees volledige uitgave online

PERSOONLIJK

Op de huid van Xander Coolen

‘Leidsche Rijn onvoldoende verbonden met Utrecht’

TEKST MART RIENSTRA FOTOGRAFIE HANS KOKX

Diverse projecten in Leidsche Rijn zoals winkelcentra, een stadshart en megabioscoop zijn uitgesteld of lopen flinke vertraging op. Wat is het probleem?

De gemeente baseert de financiering van deze wijk op plannen en aannames van 10 tot 15 jaar terug. Daarbij luidt hun credo: het is zo gepland en daar gaan we dus mee door. In tijden van economische crisis gebeurt er dan weinig tot niets, terwijl de behoefte en motivatie vanuit bewoners groot is om hun leefomgeving vorm te geven, deze leuker en gezelliger te maken. In deze impasse zitten we al een tijdje. Er sneuvelen ambitieuze ideeën voor de wijk. Vervelend en irritant.

Wat wilt u over vijf jaar bereikt hebben?

Dat zowel Leidsche Rijn als mijn communicatie-adviesbureau De Hollandse Meesters optimaal hebben geprofiteerd van de initiatieven die ik heb genomen. Dat klinkt wellicht niet zo spannend, maar dat is het – voor mij – nu wel. Ik heb gemerkt dat mijn kracht vooral ligt in het mogelijk maken van wensen van ondernemers en bewoners. Dat wil ik de komende jaren vooral continueren en uitbreiden.

Wat is uw grootste talent?

Dat ik mensen verder help in het zetten van stappen in hun carrière, door de wereld te duiden en dit te koppelen met hun organisatie en hun talent. Ik denk goed te weten hoe de wereld in elkaar steekt en waar deze naartoe gaat. Dit vertaal ik van strategie naar executie, waarbij de rol van social media bijzonder relevant zo niet beslissend is.

Wat is uw valkuil?

Dat ik ongeduldig ben en teveel tegelijkertijd wil verbeteren. Daarin gaat mijn denken beduidend sneller dan de werkelijkheid. Ik wil soms te veel, dat lukt dan niet.

Wat is uw favoriete stad?

Boedapest. Ik heb er drie jaar gewoond en de Hongaren leren kennen en waarderen. Het is een puur en rauw volk; ze hebben veel meegemaakt, vaak als gevolg van verkeerde keuzes. Die maken ze nu opnieuw, door niet voor het Westen te kiezen. In Boedapest is veel veranderd, maar de historie van de stad en de cultuur van het volk kom je op elke hoek van de straat nog tegen. Dat maakte vorig jaar, toen mijn vrouw mij verraste met een weekendje naar deze stad, weer veel indruk.

Wat is uw favoriete gerecht?

Als vegetariër houd ik van gekruid eten. Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Aziatische keuken. Mijn favoriete restaurant: Saigon aan de Utrechtse Voorstraat. Ik kan sowieso erg genieten van lekker eten en drinken. In mijn geval horen daar whisky en sigaren bij.

Wat is uw grootste ergernis?

Mag het ook zijn: wie is uw grootste ergernis? Dat zijn mensen die van alles roepen maar altijd aan de zijlijn blijven staan. Ze hebben altijd kritiek, maar zijn nooit bereid om actie te ondernemen en verantwoordelijkheid te dragen. Dat vind ik zo makkelijk.

Heeft de huidige economische crisis ook positieve effecten?

Absoluut! Status quo is de dood in de pot voor verbetering, voor groei, voor het leven. Waarom? Omdat de mens soms lui is en uitgedaagd moet worden. De crisis zorgt ervoor dat mensen bewust keuzes moeten maken, na moeten denken over wie ze zijn, wat ze willen en wat ze kunnen.

Hoe ziet uw ideale zondagmiddag eruit?

Die midddag begint ’s ochtends al met het afronden van werk waar ik de hele week niet aan ben toe gekomen. Daarna ga ik dan heerlijk in de tuin werken en – als het even kan – voetbal op tv kijken. Mijn zoon is voor Ajax, ik voor PSV; dus vorige maand heb ik een prima zondagmiddag gehad. En voor de rest is er bijna altijd wel een feestje in de wijk. Ook dat maakt Leidsche Rijn zo leuk.

Hoe duurzaam leeft u?

Die term is de laatste jaren een eigen leven gaan leiden; hij wordt te vaak te pas en te onpas gebruikt. Niemand weet meer precies wat duurzaamheid is. Is het duurzaam om vegetarisch te zijn, om twee kinderen te hebben of om een oude Mercedes te rijden? Je zou zeggen: een Prius is veel duurzamer. Terwijl die Mercedes wel 25 jaar meegaat en je daardoor minder productie-uitstoot genereert. Kortom, lastig onderwerp.

Wie is uw idool?

Bono, om wie hij is en wat hij doet. Als zanger van U2 gebruikt hij zijn bekendheid en uitstraling om op te komen voor de belangen van minder bedeelden en van Afrika in het bijzonder. Daarbij blijft de man altijd zichzelf: betrokken en gepassioneerd, met overigens ook veel zakelijk instinct. In 2009 investeerde hij 90 miljoen in aandelen Facebook. Na de beursgang was dat al 1,5 miljard waard. Bovendien maakt U2 na ruim 30 jaar muziek die nog steeds aansluit bij de tijdgeest. Dat is razend knap.

Wat is uw gemiste kans?

Ik was in ’89 lid van een politieke jongerenorganisatie en wij waren uitgenodigd om bij de inauguratie van Gorbatsjov aanwezig te zijn, in Moskou. Helaas mocht een collega afreizen, ik niet. Jammer, want dit werd later als een historische gebeurtenis gekwalificeerd: de laatste USSR-president. Kort na zijn aantreden viel het IJzeren Gordijn. Ik ben toen in Hongarije gaan studeren en heb daar de bevrijding en de ontwikkeling van Oost-Europa aan den lijve ervaren.

Aan welke managementtheorie heeft u veel gehad?

Dat zijn er meerdere. Ze staan allemaal in het boek: Business Model Generation, een verzameling innovatieve businessmodellen, samengebracht door 470 deskundigen. Een handzaam en inspirerend naslagwerk met concrete voorbeelden die ik tot op de dag van vandaag gebruik voor het advies naar onze klanten. Daarbij is mijn favoriete model het Business Model Canvas en mijn favoriete boek: Groeimodellen. Daarin staat beschreven hoe je kunt groeien in een stabiele markt, door de context van drie van de vier basisfactoren (kosten, klanten, propositie en resources) te veranderen. Ik heb een aantal jaren voor Seats2Meet gewerkt en daar zijn deze concepten met succes in de praktijk gebracht. n

Hij woont er 14 jaar en is sinds 2009 voorzitter van de wijkraad. Als geen ander ervaart Xander Coolen dagelijks de fysieke voordelen van Leidsche Rijn. ‘Dit is een van de mooiste woonwijken die ooit ontworpen is.’ Maar de 46-jarige ondernemer weet ook waar het aan ontbreekt. ‘Als stadswijk is ons voorzieningenniveau te laag. Leidsche Rijn voelt zich nu onvoldoende verbonden met Utrecht.’

GLASVEZEL VOOR ROTSOORD

Alle op Rotsoord gevestigde betalers aan het ondernemersfonds waren in de gelegenheid om mee te praten over de bestedingen uit het fonds. Voor Rotsoord gaat het voor de periode 2012-2014 om een bedrag van circa 30.000 euro. Het overleg leidde tot twee speerpunten: verbetering van de uitstraling en promotie van deze Utrechtse creatieve hotspot en de aanleg van glasvezel, inclusief een draadloze verbinding voor de in het gebied gevestigde bedrijven. Vooral in de creatieve sector worden grote hoeveelheden data verzonden voor video’s, films en animaties. ‘We werken nu regelmatig ’s nachts omdat dan meer ruimte is op het netwerk,’ aldus een van de betrokken organisaties. De glasvezelverbinding op Rotsoord moet dus niet alleen meer capaciteit maar ook meer nachtrust opleveren.

LOEY AWARD VOOR MARTINE ROOTH

Martine Rooth sleepte een LOEY-Award in de categorie e-health in de wacht. De Utrechtse ondernemer is oprichter van Fysiovoorjou.nl en programmadirecteur van Physitrack Nederland. De LOEY is al vijf jaar een bekroning voor online ondernemers die uitzonderlijke prestaties leveren binnen het vakgebied.

De jury was tijdens de uitreiking op 3 september lovend over het ondernemende karakter van Martine Rooth, die in korte tijd twee ondernemingen op de kaart zette. Er was met name veel lof voor haar volharding om in een conservatieve markt met succes vernieuwende concepten te lanceren. ‘Ik ben heel erg trots op de LOEY Award en ik wil dan ook graag iedereen bedanken die op mij heeft gestemd,’ aldus Rooth in haar dankwoord. ‘Het winnen van de award voelt als een bevestiging dat ik op de goede weg ben en dat mijn visie op de gezondheidszorg breder wordt gedragen; geen wachtlijsten, maar online zorg waar en wanneer het jou uitkomt.’

Martine Rooth startte in 2013 met Fysiovoorjou.nl. Deze online fysiotherapiepraktijk levert consults op afstand; er werken inmiddels zes mensen. Sinds 2014 is Rooth ook programmadirecteur Nederland voor Physitrack. Dit online revalidatieplatform biedt fysiotherapeuten en andere zorgverleners een nieuwe standaard voor thuisoefenprogramma’s. Met oefeningen in videobeelden, geschreven en gesproken tekst plus monitoringtools biedt Physitrack een aanvulling op het bestaande revalidatieproces. De therapietrouw neemt toe waardoor de revalidatie verbetert.

MELLO VAN KOL COMMERCIEEL MANAGER BIJ CHALET GROUP

Mello van Kol is aangesteld als Commercieel Manager van de regio Zuid bij vastgoedonderneming Chalet Group. Daarvoor was Van Kol werkzaam als General Manager bij Regus Nederland. Chalet Group is opgericht in 2009 en beschikt over een omvangrijke vastgoedportefeuille: 500.000 vierkante meter waarvan 70% kantoren, 92 gebouwen in 32 steden en op 73 locaties. Naast eigenaar is Chalet Group – met het hoofdkantoor in Utrecht – vooral manager van haar panden.

Martine Rooth is trots op de LOEY Award

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement