Mart Rienstra over politiek correct gedrag

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2014 | Lees volledige uitgave online

Mart Rienstra hoofdredacteur Utrecht Business

Politiek correct gedrag

Is het mijn leeftijd – ik ben 53? Of komt het omdat ik altijd al lid ben geweest van de ‘late majority’, de categorie mensen die relatief laat tot verandering overgaat? Wat het ook is, social media en ik gaan niet samen.

Daarom heb ik geen Facebookaccount, word ik door slechts 12 mensen op Twitter gevolgd en behoor met 256 connecties op LinkedIn ongetwijfeld tot de losers.

Deze geringe inzet en interesse verbaast mij niets; mijn omgeving echter des te meer. ‘Als communicator en ondernemer sta je midden in de samenleving. Dan moet je toch zichtbaar zijn en je mening geven over van alles?’ Dat laatste doe ik wel, maar bij voorkeur in een café of restaurant. En niet aan iedereen, maar gewoon aan degene tegenover mij: een vriend(in), broer of collega. Dat dit soort gedrag door sommigen als ‘aso-ciaal’ wordt bestempeld, nam ik tot voor kort voor kennisgeving aan.

De laatste tijd neemt de (sociale) druk om actief te zijn op Facebook, Twitter, You Tube et cetera echter stevig toe. Menig goeroe – of zij die denken dit te zijn – beweert nu zelfs dat bedrijven zonder social media geen kans hebben om te overleven. Een absurde stelling. Maar zolang je deze maar actief blijft rondtwitteren gaan mensen er vanzelf in geloven.

En precies daar wringt de schoen. Als social media iets doen, is het hypes creëren. Neem de Ice Bucket Challenge, een creatief initiatief dat aandacht vraagt voor de spierziekte ALS. In no time groeide dit ijsbad uit tot een wereldhit op Facebook en You Tube en werd iedereen door de nominatiestrategie welhaast verplicht dit te ondergaan. Ook ik ontving de challenge en heb nog dezelfde dag voor de camera een emmer ijskoud water over mij heen gegooid. Omdat ik van een lolletje houd, maar ook omdat ik mij bewust ben van het publieke karakter van deze actie. Ik wist dat politiek correct gedrag van mij werd verwacht.

Dat doen social media dus. U begrijpt, ik houd graag nog even afstand.

ADVERTEERDERSINDEX

naam pagina

2 in beweging 51

Actieplan Jeugdwerkloosheid 19

Asian Tower 26

ATS 19

Baker Tilly Berk 27

Van Benthem & Keulen 7

Dutch Office Fund 52

Google bijlage

Hilton Royal Parc Soestduinen 7, 38

ITdonations bijlage

JBA 11

Fotostudio Hans Kokx 26

Kontakt der Kontinenten 40

Koop Kantoormeubelen bijlage

Monumentaal 42

Van den Pol 24, 32

Practicum 11

SB Business Communicatie 44

Trainspot 40

Vineyard food & drinks 15, 40

Woudschoten 2

Zuiver 40

———————

Utrecht Business 5 verschijnt

31 oktober. Hierin onder meer een focus op bedrijfshuisvesting en facility management. Verder in deze uitgave een verslag van de zakenautotestdag

en uitgebreid aandacht voor duurzaamheid.

Voor meer informatie

www.utrechtbusiness.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement