Restaurant De Burgemeester: topniveau op eigen wijze

Magazines | Utrecht Business Nr 5 2018 | Lees volledige uitgave online

locatie | de burgemeester

Restaurant De Burgemeester

Tijdens onze Zakenautotestdag fungeerde Michelinsterrestaurant De Burgemeester in Linschoten als begin- en eindlocatie. Dat bleek een schot in de roos, want behalve voor privébezoek is het restaurant ook zeer geschikt om zakelijk op hoog niveau te tafelen, zonder dat het stijf en kil wordt. Uit eten is gezelligheid, of het nou met familie en vrienden of zakelijk is. Maar uiteraard wel zonder de etiquette uit het oog te verlie-zen, zo zeggen eigenaren Sander (chef-kok) en Anne Spruijt (gastvrouw).

Topniveau op eigen wijze

de burgemeester | locatie

De Burgemeester is een fraai restaurant, centraal gelegen, op anderhalve minuut van de snelweg en mooi op zijn plek in het pittoreske Linschoten. Eigenaren Sander en Anne Spruijt zijn pas 29 jaar oud, maar hebben in ieder geval een deel van hun zakelijke droom hun eigen droomrestaurant creëren al zien uitkomen. Het echtpaar leerde elkaar kennen toen ze beiden werk-zaam waren bij restaurant Ciel Bleu, in het Okura Hotel in Amsterdam. Een jaar later ging Sander als chef aan de slag in restaurant De Burgemeester, toen nog in bezit van de vorige eigenaar, Bernard Tesink. Twee jaar later, in 2015, voegde Anne zich aan zijn zijde in de rol van gastvrouw. Dat gebeurde al met de intentie om de zaak uiteindelijk over te gaan nemen, vertelt Anne. Dat is in de prak-tijk alleen wat sneller gebeurd dan we toen dachten. In 2016 was het al zover.MichelinsterUiteraard was het voor het duo een spannende stap. Niet alleen omdat De Burgemeester een Michelinster te verdedigen heeft, maar ook omdat een groot leerproces van start ging. Sander: Je moet het bedrijf goed leren kennen, maar ook ervaren wat de bedrijfsvoering nou precies inhoudt. Bovendien werkten we eerder wel samen bij Ciel Bleu, maar daar had je zon groot team dat je in de praktijk niet zoveel met elkaar te maken had. Hier zouden we écht gaan samenwerken en dan lopen privé en zakelijk in elkaar door. We zouden hier samen gaan werken en dan een traject ingaan om het restaurant na vijf jaar over te nemen. Die vijf jaar werd uiteindelijk drie maanden.Eigen manierWie in gesprek gaat met Sander en Anne Spruijt proeft in drie zinnen de passie die ze hebben voor wat ze doen. Sander: We zijn ook allebei bloedfanatiek. Als hier s avonds de eerste gasten binnenkomen, speel je elke dag weer een Champions League finale. Je gaat voor het allerbeste en bent keihard bezig het je gasten naar de zin te maken. Daarbij is overigens heel veel mogelijk, ook als het aan-

komt op speciale wensen. Als een gast een broodje wil, dan voel ik me niet te groot om een broodje te maken. Dan wordt het alleen wel een speciáál broodje, op mijn manier. Sowieso doen Sander en Anne het in De Burgemeester op hun eigen manier, geven ze aan. Na de overname is bijvoorbeeld ook het interieur helemaal op de schop gegaan. Van steriel zwart-wit ging het naar warmer, hui-selijker en gezelliger. Uit eten is gezelligheid, geeft Anne aan. Of het nou met familie en vrienden of zakelijk is. Je moet je comforta-bel voelen en niet het idee hebben dat je niet te hard mag lachen.

DroomSander en Anne hadden al langer de wens om hun eigen droomrestaurant te creëren. Met De Burgemeester is daar al een deel van uitgekomen, maar het is nog lang niet af, vertelt Anne desgevraagd. De droom staat nog in haar kinderschoenen, maar volgende zomer zullen met een serieuze verbouwing de volgende stappen worden gezet. Er komt dan onder andere een hele nieuwe keuken, waarmee we volgens mij echt kunnen gaan doorgroeien naar ons droomrestaurant. Sander: Dat groeien doen we stap voor stap. We zijn jonge ondernemers en het is niet zo dat we even een ton hebben liggen om even te investeren. Stapje voor stapje bouw je verder aan de toekomst. Eerst zorgen dat de fundering van het bedrijf goed is en dat we tegen een stootje kunnen als het wat rustiger is. Ook hebben we het bedrijf op financieel gebied eerst goed leren kennen. Dan weet je waar de bottlenecks zitten en wat de mogelijkheden zijn. Zoals het er nu naar uitziet gaan we in de zomer wel flink aan de slag.GoedNu drie zomers met elkaar vergeleken kunnen worden, durven Sander en Anne de conclusie te trekken dat het goed gaat met hun restaurant. Je ziet ook dat de crisis voorbij is, er weer wat meer mag en mensen bereid zijn om geld te besteden aan een stukje luxe, vertelt Anne. Wat opvalt is dat hier ook veel mensen van tussen de dertig en veertig jaar

komen, vanuit een behoorlijk grote regio. Misschien komt dat ook wel door de ongedwongen sfeer hier. Ook de trends onder die doelgroep dragen bij aan het succes, aldus Sander: Jonge mensen zijn bewust bezig met hun lichaam en hebben wat over voor goed eten en drinken. Ook koken is helemaal hot. Dat draagt allemaal bij aan het feit dat het hier goed gaat. Juist van die doelgroep moeten we het ook hebben. Dan mag het ook allemaal best wat losser en informeler, maar we vergeten nooit onze etiquette. We zullen hier bijvoorbeeld nooit het linnen van tafel halen.

PrikkelenGevraagd naar de handtekening van Sander als het gaat om de gerechten op de kaart, zegt hij: Ik vind het leuk om met internationale smaken te werken, maar wel ook gecombineerd met regionale producten. Goed verteerbaar en fris, dat is belangrijk. Bovendien moet je blijven prikkelen. Van begin tot eind moet de gast zich af en toe afvragen wat er allemaal gebeurt. De sleur mag er nooit in komen. Het is een soort theater, met het eten vertel je een verhaal. Ook het visuele aspect is daar heel belangrijk in. Dat bepaalt de eerste 80% daar ben ik van overtuigd.ZakelijkOok in de zakelijke markt mag weer meer en juist van die markt moet De Burgemeester het doordeweeks vooral hebben. Anne: We zien steeds meer zakelijke gasten die hier continu afspreken. Het is prettig om te zien dat ze het fijn vinden om hun relaties hier mee naartoe te nemen. Het eten is ook niet te zwaar, dat is wel zo fijn voor mensen die vaak zakelijk uit eten moeten. Daarnaast houden we rekening met hun wensen, daar spelen we graag op in. Als het kan houden we ook van een grapje aan tafel, zodat het hele stijve zakelijke er een beetje af gaat. Dan maak je het net wat relaxter en bereikt de gastheer misschien ook beter wat hij uiteindelijk wil bereiken met zijn afspraak.Meer informatie: www.deburgemeester.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement