Literatuur

Magazines | Utrecht Business Nr 5 2018

literatuur

CONCENTRATIE

Door Stefan van der Stigchel

Lijken jongeren probleemloos mini-maal vijf dingen tegelijk te kunnen doen, steeds meer mensen hebben moeite met de eindeloze, alsmaar toenemende hoeveelheid prikkels en informatie. De angst om de controle kwijt te raken, zorgt ervoor dat we continu proberen om zoveel mogelijk borden in de lucht te houden. Niet doen, zegt Stefan van der Stigchel. Volgens de hoogleraar cognitieve psychologie gaat multitasken onherroepelijk ten koste van de kwaliteit. In zijn nieuwste boek maakt hij duidelijk hoe concentratie werkt en hoe je je brein kunt trainen om deze vaardigheid optimaal in te zetten. Ook neemt Van der Stigchel een aantal misvattingen weg. Zo maakt de enorme hoeveelheid informatie ons niet minder creatief of intelligent. En angst voor digitale dementie is ongegrond.

208 pag. ISBN 978-94-9249-350-7. 19,50. Maven Publishing.

THE ONLY WAY IS UPDoor Wim Smets

Ervaringen in de sport leveren vaak waardevolle inzichten op voor zakelijke processen. Wim Smets is Belgisch record-houder in het beklimmen van bergen boven de 8.000 meter. In een tweede, parallelle carrière als transformation executive ondersteunt hij multinationals en overheden bij reorganisaties. In The only way is up legt Smets een verbinding tussen alpinisme en de transformaties waarmee vrijwel elke organisatie te maken heeft, veelal als gevolg van de vaak disruptieve digitalisering. In beide gevallen zijn ervaring en een goede voorbereiding cruciaal. Hard werken, flexibiliteit en teamwork zijn eveneens noodzakelijk. Wat je onderweg tegenkomt, is onzeker. Smets beschrijft hoe je toch de juiste route vindt en met succes het einddoel bereikt.

216 pag. ISBN 978-94-0145-361-5. Prijs 29,99 LannooCampus.

INSTAPROOF

Door Kirsten Jassies en Joyce Nafzger

Voor velen is een leven zonder Instagram op dit moment ondenkbaar. Wereldwijd delen dagelijks meer dan 1 miljard gebruikers er hun favoriete beelden. Voor merken draagt een prominente performance op Insta in belangrijke mate bij aan hun succes. Een aan-zwellende stroom influencers ontleent er een commercieel bestaansrecht aan. Kirsten Jassies en Joyce Nafzger geven al jarenlang Instagramtrainingen. Hun kennis en ervaring is nu gebundeld in Instaproof. Vol tips en trucs die coole maar ook traditionele organisaties helpen aan volgers, likes en omzet. En met de dos and donts van een succesvolle Instagramstrategie.

152 pag. ISBN 978-94-6314-047-8. 17,50. Snor.

MANAGEN MOETDoor Martijn Jansen

De stapel boeken die vraagtekens zetten bij de noodzaak tot managen groeit gestaag. Zelfsturende teams zijn hot en de manager heeft zijn langste tijd gehad, lijkt het. Bij alle vaak sceptische meningen blijkt onderzoek naar wat managers nu eigenlijk doen opvallend schaars. Organisatieadviseur Martijn Jansen nam de handschoen op. Vijf jaar lang ging hij op zoek naar de inhoud van een managementfunctie. Waar ligt de essentiële meerwaarde, wat is de echte betekenis van een manager? Zijn ervaringen en inzichten heeft Jansen vervat in Managen moet. De titel verraadt de conclusie. Managen is wel degelijk van cruciaal belang, ook binnen zelfsturende teams. Hoe het beste kan worden gemanaged en door wie, maakt Jansen duidelijk in dit boek.

191 pag. ISBN 978-90-2440-269-4. 23,50. Boom.