Utrecht: kloppend hart van Nederland en Europa

Magazines | Utrecht Business Nr1 2024 | Lees volledige uitgave online

Stad, provincie, regio. Domtoren, Nijntje, grachten, studenten, winkelen, hapje eten, de Kromme Rijn, het Groene Hart, de Heuvelrug, fietsen, Giro d’Italia, Tour de France, La Vuelta, TivoliVredenburg, Leidsche Rijn, Unesco werelderfgoed zoals de Waterlinie, en de Romeinse Limes, Catherijneconvent, De Stijl, Mondriaan en Rietveld, de Koppelpoort en Onze Lieve Vrouwetoren. Allemaal onderdeel van het verhaal van Utrecht stad en regio. Maar het verhaal van Utrecht is nog zoveel groter en rijker. We zijn namelijk ook de meest competitieve regio van Europa. En de regio waarin op het Utrecht Science Park met behulp van organoids gewerkt wordt aan een wereld waarin elke vorm van kanker te genezen is. Ook die verhalen moeten we vertellen aan de wereld.
 
In Utrecht zijn we bescheiden. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, niet te ver met ons hoofd boven het maaiveld, niet te veel borstklopperij. Sympathiek, dat wel, maar ook risicovol. Want het eigentijds, vol op de internationale radar zichtbaar maken waar je als stad en regio voor staat, is belangrijk. Het draagt bij aan het aantrekken van jong talent maar bijvoorbeeld ook aan het voeren van een krachtigere lobby voor impactvolle economische activiteiten en investeringen. Om de innovatieve kant van Utrecht beter over het voetlicht te brengen, werken we sinds enige tijd met veel partijen aan ‘Utrecht, Heart of Health’. Een platform om samen zichtbaar te maken waar Utrecht onderscheidend in is en waarmee we onze gezamenlijke ambitie kracht bijzetten: Utrecht is de regio die het meest bijdraagt aan een gezonde, duurzame wereld.
 
Het is dus belangrijk om vanuit de regio zelf ons verhaal goed en scherp over de bühne te krijgen. Maar alleen vanuit Utrecht deze verhalen vertellen, is niet genoeg. Ook vanuit landelijk perspectief is het belangrijk dat het verhaal van Utrecht meegenomen wordt. Dat is niet alleen goed voor Utrecht maar ook voor Nederland. Want laten we wel zijn: Utrecht is het kloppend hart van Nederland en gegeven de internationale positionering van ons land daarmee misschien zelfs van Europa. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen, is de landelijk samenwerking genaamd New Dutch. Deze beweging vanuit Nederlandse steden en regio’s, ondersteund door landelijke partners, is in het leven geroepen om het verhaal van innovatief Nederland internationaal beter zichtbaar te maken. New Dutch is belangrijk omdat het internationale verhaal en daarmee uiteindelijk ook het beeld van Nederland, compleet en ook passend wordt gemaakt. Niet alleen maar de traditionele molens, tulpen en klompen maar ook aandacht geven aan innovaties die bijdragen aan het oplossen van wereldwijde uitdagingen. Een prachtige ambitie waarbij de voorbeelden vanuit Utrecht niet gemist kunnen worden. Het is dan ook logisch dat we vanuit Utrecht als kloppend hart van Nederland vol overtuiging onderdeel zijn van New Dutch. Niet alleen voor Utrecht maar ook voor Nederland.
 
 
Daniël Kusse
Manager Marketing & Communicatie
Utrecht Marketing

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement