Er zijn een paar dingen die je als ondernemer liever niet toegeeft:
• Mensen te lang laten zitten op de verkeerde plek.
• Te lang hopen dat iemand nog wel bijdraait.
• Je ogen sluiten voor de impact op de rest van het team.
Mijn allergrootste fout? C-spelers te lang laten zitten.
De prijs van een C-speler
Iedereen kent ze. Medewerkers die inhoudelijk goed presteren, maar ondertussen de cultuur verzieken. De rotte appel waar niemand mee wil samenwerken. Cynisch, energiezuigend en een bron van frustratie.
En tóch laat je ze vaak zitten. Waarom? Omdat je de ballen niet hebt om de confrontatie aan te gaan. Want wat zeg je dan precies? Het resultaat is er toch? Heb je ooit duidelijk benoemd dat bepaald gedrag niet wenselijk is? En wat als er gaten vallen in het team? Allemaal vragen die blijven rondspoken.
Maar ondertussen vertrekken juist de A- en B-spelers: mensen die presteren én passen bij je waarden. Zij hebben ambitie en nul behoefte aan een giftige werkvloer. Je houdt de verkeerde mensen over en verliest precies de krachten die je bedrijf verder brengen.
En dan zijn er nog de D-spelers: mensen die níet presteren én de cultuur verpesten. Daar hoef je niet lang over na te denken: die moet je zo snel mogelijk teruggeven aan de arbeidsmarkt.
Groeien of stagneren
Een gezond bedrijf bestaat uit A- en B-spelers. Punt. Alleen met mensen die goed presteren én bijdragen aan de cultuur kun je bouwen aan groei.
Blijf je hangen in excuses: “Hij is al zo lang loyaal”, “Wie moet die rol oppakken?”, “Ik heb geen tijd om iemand in te werken”? Dan blokkeer je je eigen groei.
De harde waarheid: de korte termijn doet pijn, maar de lange termijn levert alles op.
Van ballast naar bouwstenen
Veel ondernemers weten dondersgoed wie hun C- of D-spelers zijn. En eerlijk: jij waarschijnlijk ook.
De vraag is alleen: durf jij afscheid te nemen van de verkeerde mensen, zodat de juiste mensen blijven en je bedrijf écht vooruit kan?
In mijn groeiprogramma’s help ik ondernemers hun team haarscherp in kaart te brengen: A, B, C of D. Met duidelijke rollen, succescriteria en meetpunten weet je precies wie bijdraagt aan de toekomst, en wie niet.
Inge Overtoom is oprichter van Spring Effect. Ze helpt ondernemers groeien met een methode die ze zelf als voormalig COO en mede-eigenaar van een internationaal bedrijf succesvol toepaste.
www.springeffect.nl
Utrecht
Business
☰
bekijk overige regios
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Utrecht Business Nr5 2025
De kracht van taal zonder woordenUtrecht als bouwsteen nieuwe Europese Life Sciences-economieAfgebroken onderhandelingen: schadevergoeding of niet?Spines maakt de sportwereld veiliger: Voorkomen én genezenIs ondernemen nog leuk? Verdienvermogen bedrijven onder drukVoor het eerst leidinggeven? Begin bij jezelf Vliegende start voor Vuursche LodgeEnergiefonds Utrecht lanceert lening voor batterijsystemenQVQ: antilichaamexpert uit UtrechtMijn grootste foutKasteel De Hooge Vuursche: verwachtingen overtreffen als tweede natuurUtrecht als broedplaats voor ondernemerssucces Herfstborrel ZO! Utrecht Business: inzichten en ontmoetingen tussen de bomenLaat zien wie je bent – met foto’s die echt passen bij jouw bedrijf van Klikklak.nuDe opkomst van LinkedIn-leiderschap: zichtbaar, authentiek en invloedrijkIT Local helpt mkbers vooruitRuzie op de werkvloer? Of is er iets anders aan de hand? Regio Foodvalley ontmoetHet gras is groener in Regio Foodvalley: tijd voor een unicorn?Bergtopper: van denken naar voelenWerken vanuit een eenmanszaak of BV?
.gif)




.gif)



