Kasteel De Hooge Vuursche: verwachtingen overtreffen als tweede natuur

Verschenen in Utrecht Business Nr5 2025

De eerste indruk is ronduit indrukwekkend. Het aanzicht van Kasteel De Hooge Vuursche vanaf de toegangspoort zorgt voor hooggespannen verwachtingen - of het nu gaat om deelnemers aan zakelijke events of bruiloftsgasten. “Onze missie is om die verwachtingen niet alleen waar te maken, maar zelfs te overtreffen.”
 
Kasteel De Hooge Vuursche is in 1910 gebouwd als landhuis voor koopvaardijofficier Johannes van den Bosch en zijn vrouw, baronesse Ernestine van Hardenbroek. “Deze dame hield wel van een feestje, leert de historie,” zegt de huidige kasteelheer, bedrijfsleider Henk-Jan Priem. “Wat dat betreft is er niets veranderd.”
 
Kogelvrij glas
Nadat het landgoed een aantal keren van eigenaar wisselde, kreeg De Hooge Vuursche onder de Accor-keten een hotelfunctie. Later gebruikte Heineken het landgoed als trainingslocatie. “Voor eigenaar Freddy Heineken werd op de begane grond een safehouse ontwikkeld met kogelvrij glas en stalen muren. Hier kon hij zich terugtrekken bij eventuele dreiging. Ik mag nu kantoor houden in deze ruimte met een bijzonder verhaal.”
 
Grandeur
In 2006 nam Event Company De Hooge Vuursche over. “Deze voormalige eigenaar vormde het hotel om tot een bijzondere evenementenlocatie. Niet alleen de grandeur, ook de functie uit vroegere tijden keerde terug. Mevrouw Van den Bosch zou met genoegen kijken naar alle mooie feesten en bijzondere bijeenkomsten die hier plaatsvinden.”
 
Verdiepende vragen
Bij De Hooge Vuursche krijgen organisatoren als eerste te maken met salesmanager Anouscha de Jong en haar collega’s. “Bij veel locaties verloopt de communicatie vooral online. Wij doen dat anders. Of het nu gaat om een aanvraag voor 300 personen of een vergadering van zes personen, wij bellen altijd met de opdrachtgever. Dat maakt het mogelijk details te achterhalen en verdiepende vragen te stellen. Zoals: met welke indruk moeten gasten na afloop de locatie verlaten? Deze informatie helpt ons om een goed beeld te krijgen van de wensen en dit te gebruiken om de verwachtingen te overtreffen.”
De Jong merkt dat dit persoonlijke contact op prijs wordt gesteld. “Ook na een bijeenkomst bellen we met de opdrachtgever. Hun feedback helpt ons om nog beter te worden.” 
 
Koetshuis
In de weekenden vinden veel bruiloften plaats in Kasteel De Hooge Vuursche, terwijl op doordeweekse dagen zakelijke evenementen centraal staan. “De verschillende ruimtes maken tal van uiteenlopende bijeenkomsten mogelijk. Vergaderingen, trainingen en seminars tot zo’n dertig personen vinden meestal plaats in het koetshuis. De zes zalen daar beschikken over alle faciliteiten en de meest up-to-date audiovisuele middelen.”
 
Kasteel met parels
Worden groepen groter, dan is het kasteel bij uitstek geschikt. “De stijlvolle Parkzaal biedt plenair plaats aan 120 personen. Andere ruimtes op dezelfde verdieping lenen zich voor lunches of borrels, maar worden bijvoorbeeld ook gebruikt voor breakoutsessies. Net als de Parkzaal is ook het bordes een echte parel, die bij goed weer een extra dimensie aan het event toevoegt.”
Na afloop van een event op het kasteel of bij meerdaagse bijeenkomsten op het Koetshuis zijn negentien hotelkamers in het kasteel beschikbaar. “Zijn er meer kamers nodig, dan maken we gebruik van hotels in de omgeving.”
 
Maatwerk events
De Jong heeft tal van events begeleid. Wat springt eruit? “Een gemaskerd bal met Roaring Twenties als thema. Gave foodstations en bijpassende muziek maakten het helemaal af.”
Priem wijst op een bedrijfsfeest van een specialist in projectbelichting. “Zij gaven gasten een demonstratie van hun kunnen door het uitlichten van het kasteel en projecties op de gevel. Geweldig om te zien. Ook voor ons kreeg de locatie een extra dimensie.”

Op 14 februari 2025 ontving het management van Kasteel De Hooge Vuursche uit handen van toptrouwlocaties.nl een fantastische onderscheiding: De Populairste trouwlocatie van Nederland.
“Naast de vele mooie reviews was de recente erkenning als populairste trouwlocatie een kroon op ons werk. De fijne balans tussen mooie particuliere events en grote zakelijke events geeft een prettige afwisseling voor het team. Voor zowel de particuliere als de zakelijke markt is Kasteel De Hooge Vuursche dé unieke locatie in het Groene Hart.”

 
Buitenevents
Het landgoed bestaat uit 19 hectare en is omringd met bos, wandelpaden en een groot grasveld. “Een ideale plek om een frisse neus te halen tijdens een intensieve bijeenkomst.”
Ook is er alle ruimte voor activiteiten die events een extra dimensie geven. “In samenwerking met Buitenevents.nl is de keuze enorm: van schapen drijven en een roofvogelclinic tot tai chi, vliegen met drones of het bouwen van een windmolen. En bij een leiderschapstraining kan een boksclinic tot verrassende inzichten leiden,” lacht Priem.
 
Negen plus
Als gasten de poort van De Hooge Vuursche passeren, is de toon gezet. “Door de blik op het kasteel en de vijver met fontein zijn verwachtingen altijd hooggespannen. Onze opgave is om die vervolgens niet alleen waar te maken, maar zelfs te overtreffen. De hardware is geweldig en ook met onze software willen we minimaal een negen plus scoren. Cruciaal daarbij zijn de collega’s, een stabiel team met veel ervaring én plezier in hun werk. Zij zorgen voor constante kwaliteit waarbij ook het culinaire aspect veel waardering krijgt.”
 
Hybride meetings
In mei 2025 kreeg Kasteel De Hooge Vuursche een nieuwe eigenaar. “Een partij met ambitie en een frisse blik waarmee we een volgende fase ingaan. Speerpunt daarbij is niet alleen om het goede te behouden; we willen ons aanbod gericht versterken en verder uitbouwen.”
Zo krijgt het koetshuis een nieuwe look and feel. De Jong: “Daarvoor is input verzameld bij vaste gebruikers. Wat vinden zij belangrijk als het gaat om techniek, functionaliteit en ambiance?” Verder breidt De Hooge Vuursche de online vergaderfaciliteiten uit. “Hiermee richten we ons op organisatoren van hybride meetings”.
 
Foodprint beperken
Voor veel eventorganisatoren is duurzaamheid een belangrijke overweging bij hun keuze. “Doordat we vooraf precies weten hoeveel gasten wij kunnen verwachten, kopen we gericht in en beperken onze foodprint,” zegt Priem. “Ook op andere gebieden is oog voor duurzaamheid. Denk aan afvalscheiding, het gebruik van groene stroom, ecologische schoonmaakmiddelen, ledverlichting en het beperken van no-shows.
Ook bij de selectie van leveranciers speelt duurzaamheid een rol.”
Bij verduurzaming van de gebouwen zorgt de monumentale status voor beperkingen. “Niet alles mag, maar we hebben zeker al de nodige stappen gezet die binnen onze mogelijkheden liggen. Het is een terecht onderdeel van het verwachtingspatroon van onze gasten.”
 
 

Op de foto: Anouscha de Jong en Henk-Jan Priem

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media