Nieuwe koers De Slinger Utrecht

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2015 | Lees volledige uitgave online

Nieuwe koers

De Slinger Utrecht

Er waait een frisse wind bij De Slinger Utrecht, de netwerkorganisatie voor maatschappelijk betrokken ondernemers sinds 2007. Er is een nieuwe ambitieuze doelstelling die sinds 1 augustus dit jaar een extra impuls krijgt met het aantreden van een nieuw bestuur en de komst van Marije van Zomeren als zakelijk leider. Wat mag Utrecht van De Slinger verwachten? De kersverse Van Zomeren licht de nieuwe koers toe, die samen met de partners wordt bepaald.

TEKST MAURICE HENGEVELD

FOTOGRAFIE RUUD VAN DE SANDE

Op 1 augustus dit jaar trad zij bij De Slinger Utrecht aan als zakelijk leider. Marije van Zomeren – maatschappelijk ondernemer en adviseur – presenteerde kort daarvoor onder de naam ‘De Slinger 2.0’ haar toekomstplannen aan het kersverse bestuur. Dat wordt, naast Hans van Ooijen als medeoprichter en voormalig projectleider, gevormd door Geert Berger (betrokken ondernemer met hart voor Utrecht) en Ton van Dooren (adviseur bij Cooster coaching accountants B.V. en ondernemer pur sang). Van Zomeren: ‘Onze inzet richt zich in eerste instantie op een verdere verbreding van het MKB-netwerk met creatieve, innovatieve bedrijven, startups en stedenmakers.’

Vernieuwende plannen

De presentatie van de nieuwe richting van De Slinger Utrecht in november 2015 vormt, samen met een fris nieuw logo en dito website, de opstap naar een ambitieuze toekomstagenda voor Utrecht. Van Zomeren: ‘Deze zullen wij samen met onze huidige en nieuwe partners bepalen op ons eerste “Ontmoet en Groe(i)t”

event in november 2015. De vernieuwende plannen komen niet uit de lucht vallen. Een nieuwe koers is nodig en passend bij de huidige tijdgeest en wensen van het bedrijfsleven.’ Al sinds de oprichting in 2007 werkt De Slinger Utrecht als betrokken netwerkorganisatie aan het leggen van verbindingen tussen het Utrechtse bedrijfsleven en maatschappelijke initiatieven.

Business as usual

Met haar duurzame onderneming ‘100 % Zomer’ ontwikkelt Van Zomeren al 15 jaar duurzame en innovatieve nieuwe businessmodellen voor eigen en andere ondernemingen in nieuwe markten. Zij werd in de lente van 2015 gevraagd mee te denken over een toekomstvisie voor De Slinger Utrecht. ‘Met het oog op de enorme groei van het aantal maatschappelijke initiatieven en organisaties is het goed geweest om stil te staan bij de positie, rol en toegevoegde waarde van De Slinger,’ licht zij toe. ‘Mijn toekomstvisie is dat in 2025 meer dan 50 procent van de Utrechtse ondernemers met hart en ambitie structureel samenwerkt aan een betrokken stad. Maatschappelijk ondernemen is business as usual.’

Grensverleggend netwerk

‘Ik zie De Slinger daarbij als aanjager, verbinder, onderzoeker, initiator en inspirator,’ vervolgt Van Zomeren enthousiast. ‘Een grensverleggend maatschappelijk ondernemersnetwerk met hart voor de stad, dat er nadrukkelijk op gericht is om proactief de verbindende Toekomstagenda van Utrecht te maken en te monitoren in samenwerking met diverse (kennis)partners. Er liggen volgens ons voldoende uitdagingen in Utrecht om samen met bevlogen initiatiefnemers en betrokken partners op te pakken. Nieuwe partners zijn daarbij vanzelfsprekend ook van harte welkom. Ik roep eenieder dan ook op ons te volgen de komende tijd of beter nog; sluit je aan!’ n

SLINGER NIEUWS

Ton van Dooren, Marije van Zomeren, Hans van Ooijen en Geert Berger

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement