The Attention Group

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2015 | Lees volledige uitgave online

‘Het nieuwe delen is het oude hebben’. Met deze verrassende visie op hospitality heeft The Attention Group in korte tijd een opmerkelijke plek in de horeca- en evenementenbranche veroverd. Door een gedurfd businessplan van eigenaren Adriaan Derksen en Pieter Aalbers zijn drie eeuwenoude monumenten in ons land opnieuw in gebruik genomen als inspirerende hotspots. Met succes: het Muntgebouw in Utrecht, de Mariënhof in Amersfoort en Slot Zeist zijn met behoud van karakter omgetoverd tot spraakmakende congres- en evenementenlocaties.

The Attention Group: vernieuwende visie op hospitality

Historische monumenten

worden inspirerende hotspots

tekst: pien koome Fotografie: marcel krijgsman

Pieter Aalbers en Adriaan Derksen hebben hun sporen in de horeca- en evenementenbranche de afgelopen twintig jaar al ruimschoots verdiend. Als topmanager met ervaring bij gerenommeerde, internationale hotelketens en als organisator van mondiale events hoefden beiden zich geen zorgen te maken over het verloop van hun carrière. Toch koos het bevlogen duo er anderhalf jaar geleden bewust voor om samen iets nieuws te beginnen. Na de lancering van The Attention Group werd de hospitalitybranche verrast met een vernieuwend concept waarbij niet de ondernemer zelf centraal staat, maar de locatie uitgangspunt is bij alle activiteiten. Met deze baanbrekende visie wist het tweetal in korte tijd de exploitatie van drie monumentale locaties naar zich toe te trekken. Hoewel beiden overtuigd zijn dat ze met hun werkwijze historisch erfgoed nieuw bestaansrecht kunnen geven, zijn ze zich ook zeer bewust van het risico dat ze nemen. ‘We financieren alles zelf; afhankelijk zijn van de bank voelt niet lekker’, verduidelijkt Aalbers. ‘Gelukkig weten we door onze ervaring exact wat er nodig is voor een gezonde exploitatie. Alle strategische, bestuurlijke en financiële kansen en risico’s zijn tot in detail berekend. Daarnaast merken we dat de samenleving open staat voor vernieuwing. Zakendoen kun je op veel manieren. Wij kiezen ervoor om prachtige locaties nieuw leven in te blazen met respect voor de plek en voor de mensen die er werken en verblijven. Inmiddels is gebleken dat deze werkwijze op een bijna vanzelfsprekende manier leidt tot positieve dynamiek. Als je met z’n allen ergens in gelooft en waardering hebt voor de omgeving waarin je werkt, inspireert dat anderen ook om meer oog te hebben voor de wereld om hen heen.’

Toplocatie met

bijzondere waarden

Door monumentale gebouwen op een verantwoorde manier te integreren in de moderne tijd wordt historie verbonden met het heden en de toekomst, stelt Adriaan Derksen met trots. ‘Wij zien onszelf als pandbewaarder. Het gaat ons niet om het bezit, we geven de historische panden juist terug aan de stad en zijn inwoners.’ Het Muntgebouw in Utrecht is hier een goed voorbeeld van: niet alleen is het karakteristieke pand met zijn authentieke zalen een gewilde congres- en evenementenlocatie, het gebouw wordt ook gebruikt voor film- en tv opnamen, private dinners, bruiloften, particuliere events, concerten en familiefeesten. Bij elke invulling staat kwaliteit van dienstverlening centraal. Derksen: ‘We kiezen voor hoogwaardige horeca en catering en hebben bij de inrichting gezorgd voor een evenwichtige mix tussen oude elementen en eigentijds comfort. Hierdoor bieden we zowel de zakelijke als particuliere markt een toplocatie met bijzondere waarden.’

Gastvrijheid als passie

In Amersfoort zette The Attention Group zich in om de Mariënhof te transformeren tot een dynamische ontmoetingsplek. Het eeuwenoude klooster is nu een moderne en hoogwaardige congres- en evenementenlocatie met tophoreca, maar ademt tegelijkertijd nog historische grandeur uit. Adriaan Derksen: ‘Het is een spectaculaire locatie, met prachtige lichtinval door glas-in-lood ramen, een schitterende kapel, sfeervolle salons en presentatieruimten en twee rustieke kloostertuinen. De locatie is zelf in zijn geheel af te huren en biedt plaats aan ruim zeshonderd gasten. Ook is het een officiële trouwlocatie van de gemeente Amersfoort.’ Het concept ‘old meets new’ komt ook hier op bijna vanzelfsprekende manier tot zijn recht. Adriaan geeft een voorbeeld: ‘De zijkant van Mariënhof was nog een ongebruikt gedeelte, maar leende zich uitstekend voor horeca. Daarom hebben we een wedstrijd georganiseerd waarbij de winnaar twee jaar lang gratis mag ondernemen in het klooster. Tijdens de finale op 1 mei, Dag van de Arbeid, wonnen twee jonge, vrouwelijke ondernemers hun droomprijs: een plek waar mensen van hun ambachtelijke taarten en heerlijke koffies kunnen genieten.’

Vierdaagse dwars door het kasteel

The Attention Group heeft in anderhalf jaar zijn bestaansrecht ruimschoots bewezen. Dankzij het vertrouwen in het ondernemerschap van Adriaan en Pieter werd ook Slot Zeist ondergebracht bij het jonge bedrijf, om het dit hele jaar en wellicht langer in naam van de gemeente te exploiteren. Het middeleeuwse kasteel uit 1632 ligt midden in een bosrijke omgeving en fungeert nu als sprookjesachtig decor voor zowel zakelijke bijeenkomsten als particuliere feesten en bruiloften. Pieter: ‘De zalen zijn gerestaureerd met respect voor de eeuwenoude historie. Op de tweede verdieping is zelfs een theaterzaal gerealiseerd en in de sfeervolle tuinen ligt nu een amfitheater. We geven door ons concept niet alleen historische panden een toekomst, ook zetten we graag de deuren open voor de hele bevolking.’ Lachend: ‘Afgelopen zomer werd de avondvierdaagse van Zeist gehouden. Het leek ons een geweldig idee om het slot in het parcours op te nemen. Dat is gelukt: alle deelnemers gingen dwars door het kasteel over de rode loper. Voor iedereen een onvergetelijke ervaring.’

Creatieve concepten

Naast de exploitatie van historisch erfgoed zetten beide heren zich ook op andere vlakken graag in voor een tolerante en duurzame samenleving waar mensen oog hebben voor elkaar en de wereld waarin ze leven. De creatieve concepten van het duo zijn niet onopgemerkt gebleven. Voorbeelden van projecten waar ze bij betrokken zijn of waren: Buitengewoon in het land, de Duurzame tafel en Ocean Sole. Allemaal duurzame projecten waarmee The Attention Group aantoont niet alleen oog te hebben voor prestigieuze locaties, maar ook kleinschalige initiatieven op het gebied van duurzaam ondernemen een warm hart toe te dragen. Adriaan vat het kernachtig samen: ‘We zijn eigenwijze ondernemers, maar geen borstkloppers. Waarheid moet je niet willen verkondigen, maar durven te zoeken. Dan kom je onderweg de mooiste dingen tegen.’ n

www.muntgebouw-utrecht.nl - www.marienhof.nl

www.slotzeist.nl

toplocatie

Pieter Aalbers en Adriaan Derksen

Happy Megally

Het creëren van een bijzondere ontmoetingsplek waar onze gasten genieten

In de afgelopen jaren heeft Leidsche Rijn zich enorm ontwikkeld. Een van de ondernemers van het eerste uur is Happy Megally, eigenaar van Parkrestaurant Anafora (2011) en initiatiefnemer van de naastgelegen Bosspeeltuin in het Máximapark. Beide initiatieven werden geboren vanuit de wens om duurzaam bij te dragen aan een maatschappelijke behoefte: het creëren van een bijzondere ontmoetingsplek waar de bewoners trots op zijn.

Met die visie is een duurzame bedrijfsvoering en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel van ons DNA geworden. Samen met onze gasten, medewerkers, leveranciers en omwonenden bouwt Anafora aan de cultuur van Leidsche Rijn en het welzijn en de sociale kracht van haar gemeenschap. De waardering kwam dit voorjaar toen het Parkrestaurant de MVO prijs 2015/2016 in ontvangst mocht nemen.

Zoals in elk bedrijf gaat het uiteindelijk ook om een gezonde bedrijfsvoering. De diversiteit van doelgroepen die de locatie bedient, resulteert in een druk bezet pand gedurende de hele week. ‘Bruist’ het in het weekend van de jonge gezinnen, doordeweeks verwelkomt Anafora ook de zakelijke markt. De lichte locatie, met diverse zalen met uitzicht op de Japanse tuin en de oude VikingRijn, is ideaal voor brainstormssessies en boardmeetings. Ook worden er veel bedrijfsfeesten en afdelingsdiners georganiseerd.

Last but zeker not least, is Anafora, met de prachtige architectuur van

Pierre Cuypers, bekend van o.a. Het Rijksmuseaum en Kasteel De Haar, een zeer geliefde locatie voor bruidsparen. Door de vele huwelijken die er al voltrokken zijn is Anafora zelfs een officiële trouwlocatie van de Gemeente Utrecht.

Megally kijkt terug op 5 enerverende jaren en is verheugd te zien dat

steeds meer gasten ook van ver buiten Utrecht de weg naar Anafora weten te vinden. Hij kijkt er iedere dag naar uit zijn gasten te verwelkomen en culinair te laten genieten op deze inspirerende plek. n

Heerlijk en eerlijk, puur genieten van dat wat de natuur ons biedt. De menukaart van Anafora is samengesteld in samenwerking met culinair avonturier René Pluijm, die de passie voor ‘natuurlijk eten’ met ons deelt. Met verse hoogwaardige en biologische ingrediënten, creëert onze keukenbrigade de meest verrassende wereldgerechten, die uitermate geschikt zijn om in gezelschap te delen!

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement