HR van zwaar naar licht

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2015 | Lees volledige uitgave online

GET CONNECTED

Op 9 oktober vindt een bijzondere Get Connected-bijeenkomst plaats in Mediaplaza in Jaarbeurs Utrecht. Samen met de bezoekers gaat de Economic Board Utrecht aan de slag voor hun jaarplan 2016. Dagvoorzitter is Hella Hueck. Get Connected start om 12.00 uur met een lunch. Daarna volgt een plenaire opening door EBU-directeur Ton van Mil. Hij geeft een inleiding op Healthy Urban Living, waarna de aanwezigen kunnen aansluiten bij één van de sessies op bijvoorbeeld het gebied van zelfmanagement en E-government: big data. Vanaf 15.00 uur volgt de plenaire ‘Get Connected’ waarin de highlights van de dag de revue passeren. Daarbij wordt vooruitgekeken; wat staat in 2016 op de agenda?

Keynote-speaker Peter Savelberg neemt bezoekers mee in zijn verhaal over innovatieve, ruimtelijk economische concepten die steden, regio’s en landen structureel kunnen hervormen. Ook zijn er diverse pitches van Utrechtse GameChangers. Een netwerkborrel met muziek van Utrechts talent sluit Get Connected af. Kijk voor het volledige programma en inschrijven op www.economicboardutrecht.nl.

ONDERNEMERS VERKOPEN BEDRIJF STEEDS JONGER

De gemiddelde leeftijd waarop ondernemers hun bedrijf verkopen, is de afgelopen tien jaar significant gedaald. De meest voorkomende leeftijd van overdracht ligt momenteel op 55 jaar. In 2005 was dat nog 60.

Dit is een van de uitkomsten van de Brookz Overname Barometer. Dit is een periodiek onderzoek van overnameplatform Brookz naar cijfers en trends in de overnamemarkt. Het onderzoek vond plaats onder 128 fusie- & overname-advieskantoren die samen meer dan 80 procent van de mkb-overnamemarkt vertegenwoordigen.

Hoewel steeds meer ondernemers hun bedrijf voor hun vijftigste verkopen, blijft leeftijd – in combinatie met gebrek aan opvolging – nog altijd de belangrijkste reden voor de verkoop van een onderneming (43%). Andere redenen die worden genoemd zijn: focus op nieuwe activiteiten (17%), cashen (15%), het inzicht dat het bedrijf toe is aan een nieuwe type manager (15%) en persoonlijke omstandigheden als ziekte, scheiding et cetera (10%).

Volgens Peter Rikhof, hoofdredacteur van Brookz, past de lagere gemiddelde leeftijd van verkopende ondernemers in een structurele ontwikkeling binnen de overnamemarkt. ‘Door de snelle technologische ontwikkelingen is de levenscyclus van veel bedrijven een stuk korter geworden. Bedrijven worden daardoor steeds sneller en in een eerder stadium verkocht. Daarnaast staat de nieuwe generatie ondernemers, in tegenstelling tot de babyboomers, veel meer open voor een voortijdige exit. Het pensioen is nog ver weg en opvolging binnen de familie is geen issue. Veel van die ondernemers beginnen na de verkoop van hun bedrijf gewoon weer opnieuw.’

Foto Oscar Timmers

HAES:

HR van zwaar

naar licht

Personeel & Organisatie ofwel Human Resource wordt mede door nieuwe wet- en regelgevingen een steeds zwaarder wordend thema, met name voor kleinere en middelgrote ondernemingen. Door het inzetten van een unieke combinatie van software en HR-expertise is het nu mogelijk om HR lichter te maken voor ondernemers. HAES (HR Als Een Service) is dé oplossing. Ondernemers worden door HAES volledig ontzorgd op het gebied van HR.

BEDRIJFSPROFIEL

Berend van Berkel en Emile Thewissen van Optiteam B.V. hebben jarenlange ervaring in het personeelswerk. Het duo onderkende de problematiek van HR in mkb-bedrijven, maar zag vooral ook kansen om hier een oplossing voor te ontwikkelen. Dat werd HAES: HR Als Een Service. Van Berkel: ‘We combineren een stuk HR-support met software op de meest klantvriendelijke en flexibele manier. Dat maakt een sterk geheel: 1 +1 = 3.’

Eenvoudig van start

Bedrijven werken steeds meer met digitale personeelsdossiers. Daar zijn diverse programma’s voor, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig, behoeven een pittige implementatieperiode en zijn helaas niet allemaal even gebruikersvriendelijk en effectief. De oplossing van Van Berkel en Thewissen is even doeltreffend als praktisch: ‘We hebben alle vragen die je tijdens een implementatieperiode zou stellen, laten beantwoorden door HR-specialisten. We hebben dus een best practice opgezet, waardoor er een enorme besparing op de implementatiekosten is en men snel en eenvoudig van start kan,’ vertelt Van Berkel.

Klantspecifiek

Het HAES-concept werkt als volgt: de klant neemt een abonnement, waarmee hij toegang krijgt tot de software: dan kunnen er werknemers en leidinggevenden ingevoerd worden. Vanaf het eerste moment wordt er een HR-partner aan de klant gekoppeld die er voor zorgt dat er op een juiste manier met de software wordt omgegaan en toegang biedt tot alle mogelijke HR-specialisten.

HAES kenmerkt zich door flexibiliteit. ‘Op die manier zijn heel snel klant- specifieke wensen door te voeren.’ De flexibiliteit geldt overigens ook voor het abonnement: dat heeft een loopduur van minimaal zes maanden, maar is daarna maandelijks opzegbaar.

Rapportages

Hoe hoog is het ziekteverzuim? Wat zijn de salariskosten? Kan een openstaande vacature intern worden ingevuld? Wat is de productiviteit per medewerker? Dit zijn maar een paar voorbeelden van vragen die het management van een organisatie begrijpelijkerwijs graag beantwoord wil zien. Daarom is het raadzaam kengetallen te genereren, waarmee gegevens over personeel en organisatie in cijfers en grafieken uitgedrukt kunnen worden. Dit kan een momentopname zijn, maar ook een ontwikkeling per jaar, kwartaal of maand. Met behulp van rapportages is het mogelijk inzichten te creëren, en, indien nodig, hierop in te spelen. Het is allemaal meegenomen in de HAES-software, waarmee de hele organisatie kan worden doorgelicht, maar ook kan worden ingezoomd op individuele medewerkers. De expertise van een zeer ervaren HR-partner zit bij het abonnement inbegrepen en zorgt er samen met de mensen van HAES voor dat alle soorten rapportages mogelijk zijn, legt Van Berkel uit: ‘Dit resulteert in een proactieve signalering. Vanuit die benadering gaat een HR-partner aan het werk, en geeft een vrijblijvend advies aan de klant om hierdoor onnodige kosten te voorkomen.’

Moderne manier

De klant kan naar aanleiding van de verkregen resultaten en inzichten twee dingen doen: zelf aan de slag met de conclusies uit het betreffende rapport, of de HR-partner inschakelen voor verdere actie. De partner kan veel vragen beantwoorden en primaire oplossingen aanreiken, maar kan via HAES ook deskundigen op specifieke gebieden raadplegen: de HR Expertise pool. Dit is een netwerk van specialisten op gebieden als Arbeidsrecht, Ziekteverzuim, Werving & Selectie, Assessments, Loopbaanbegeleiding, Outplacement, enzovoort. Van Berkel: ‘Omdat wij weten wie waar goed in is, zullen we uiteindelijk ook altijd de meest geschikte deskundige partner inschakelen voor de klant.’

Van Berkel over deze specialisten: ‘Die mensen schrijven zich bij ons in en staan open voor opdrachten. We organiseren periodiek offline meetings voor deze specialisten, want ze moeten elkaar leren kennen en kennis uitwisselen. Uiteindelijk willen we in alle grote steden onze offline netwerken gaan inzetten. We zijn nu een paar maanden bezig, en er hebben zich inmiddels al meer dan veertig specialisten ingeschreven. En elke week komen er twee of drie bij. Sommige HR-managers zeggen al dat dit de moderne manier van werken is.’

Kennisbank

Met een abonnement krijgt een HAES-gebruiker ook automatisch toegang tot een uitgebreide databank van HR-expertise. Daar zitten heel veel documenten, zoals voorbeeldcontracten, arbeidscontracten, stappenplannen, voorbeelden van aanzeggingsbrieven, rekentools et cetera. Het bedrijf heeft zo de mogelijkheid om heel veel zelf te doen en daardoor de kosten laag te houden.

Het HAES-concept biedt dus voor de HR professional én de ondernemer alleen maar voordelen. Een gat in de markt? Volgens Van Berkel meer het eindelijk voldoen aan een behoefte bij ondernemingen van 10 tot 75 werknemers. ‘Hiermee zetten we HR zo efficiënt mogelijk in bij onze klanten, zodat zij zich kunnen richten op de kernprocessen van hun bedrijf. Wij ontzorgen klanten dus in hun HR-werkzaamheden en beleid, en tillen HR naar een hoger niveau.’ n

Meer informatie: www.hralseenservice.nl of

bel 024-7600770

‘Wij ontzorgen klanten in hun HR werkzaamheden en beleid, en tillen HR naar een

hoger niveau.’

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement