FC Utrecht zet in op esports: Gaming neemt enorme vlucht

Magazines | Utrecht Business Nr 2 2020 | Lees volledige uitgave online

Het professioneel spelen van games wordt aangeduid met de term eSports. "Daarbij concentreren wij ons voornamelijk op FIFA20," verduidelijkt Michel Renssen, salesmanager bij FC Utrecht Business. "Dat is verreweg de belangrijkste voetbal-simulatiegame voor PlayStation en Xbox. Wel gaan wij binnenkort starten met het aanbieden van content van andere games om zo een nog bredere doelgroep aan te spreken."

Sinds 2017 zijn er ook eSporters verbonden aan FC Utrecht. "Zij nemen deel aan de eDivisie, de offici?le Nederlandse FIFA20-competitie. Alle Eredivisieclubs hebben een team in deze virtuele divisie. In het seizoen 2019/2020 bestaat onze equipe

uit Jaey Daalhuisen, Melvin Boere en Christiaan van der Mark."

Competitie en toernooien

Naast de eDivisie spelen de Utrechtse eSporters ook oefenwedstrijden tegen Nederlandse en buitenlandse clubs. "Zo hebben we onder andere potjes tegen Cercle Brugge, FC Basel en Anderlecht gespeeld. Nu de eDivisie stilligt, worden regelmatig toernooien georganiseerd. Denk aan de FANdivisie, een eSports-competi-tie tussen Eredivisieclubs en supporters." Deze werd uiteindelijk overtuigend door de Domstedelingen gewonnen met negen overwinningen en slechts ??n neder-laag. Ook nam FC Utrecht deel aan de

#UltimateQuaranTeam, een groot interna-tionaal toernooi op initiatief van de Engelse profclub Leyton Orient. "Helaas zijn we in de derde ronde uitgeschakeld."

Online tegen PSV

Ook sommige spelers van het eerste elftal van FC Utrecht zijn enthousiaste gamers. "Zo is Sean Klaiber altijd wel te porren voor een potje FIFA," weet Renssen. "En toen de wedstrijd tegen PSV niet door kon gaan, hebben Adam Maher en Justin Lonwijk het namens FC Utrecht online opgenomen tegen twee spelers van PSV."

eRoom

De professionele eSporters van FC Utrecht zijn veel te vinden in de eRoom op de vijfde verdieping van Stadion Galgenwaard. "In deze speciaal ingerichte ruimte staan consoles, beeldschermen en gamestoelen. Er is zelfs een mini-tribune. Jaey, Melvin en Christiaan trainen er en regelmatig worden wedstrijden vanuit de eRoom gestreamd. Maar het is ook een prima plaats voor clinics of een bijzonder kinderfeestje. Een mooie locatie waar de millennials en inno-vatie samenkomen."

Thuisblijf Cup

FIFA wordt voornamelijk gespeeld door jongeren. De groep vanaf 14 jaar is de doelgroep waar FC Utrecht zich met eSports op richt. "De club wil deze groep graag nog

Professioneel gamen eSports wint snel aan populariteit. Net als in het gewone voetbal legt FC Utrecht ook bij deze tak van sport de lat hoog. "Het is een uitstekende manier om een jonge doelgroep aan de club te binden."

"Gaming neemt enorme vlucht"

FC Utrecht zet in op eSports

Selfie met je

favoriete eSporter

meer aan zich binden," benadrukt Renssen. "Door de betrokkenheid bij eSports neemt onze zichtbaarheid in de FIFA-community toe." Naast deelname aan de eDivisie orga-niseert FC Utrecht daartoe tal van andere activiteiten. "Mooi voorbeeld is de Thuisblijf Cup, speciaal voor supporters die aan huis gekluisterd waren. De belangstelling was enorm; in no time waren alle 128 beschik-bare plekken vergeven."

Het benadrukt de sociale impact van eSports. "In een tijd zonder fysieke ontmoetingen zijn online vriendschappen voor gamers erg waardevol." In het verlengde daarvan geeft FC Utrecht ook op dit gebied invulling aan haar maatschappelijke betrokkenheid. "Zo geven onze eSporters jongeren advies over hoe ze zich veilig online kunnen begeven."

Tips en trucs

Eerder dit jaar was Stadion Galgenwaard de locatie van een FIFA20-toernooi voor supporters van de club. "Verdeeld over twee leeftijdscategorie?n deden maar liefst 180 regionale gamers mee." De club helpt deze jongeren ook om nog betere online spelers te worden. "Via onze sociale kanalen delen we regelmatig tips en trucs. Ook is een eSports Academy in oprichting waar game-talenten zich kunnen ontwikkelen tot echte toppers. Hiermee zetten wij een volgende stap in onze eSports-strategie."

Eyeopener

Jongeren zijn lastig te bereiken voor marketeers. "Via eSports lukt het wel om verbinding te maken met een deel van deze doelgroep. Niet alleen voor ons als club, ook door bedrijven en sponsoren." Voor veel

FC UTRECHT NIEUWS

Ook sommige spelers van het eerste elftal van

FC Utrecht zijn enthousiaste gamers.

regionale ondernemers is eSports nog onbekend terrein. "Graag laten wij ze kennismaken met deze wereld en de commerci?le mogelijkheden ervan," zegt Renssen. "Ondernemers reageren vaak verrast als de omvang en impact van online gaming duidelijk wordt."

Vakkenvullers

Een aantal bedrijven maakt al gebruik van de ex-posuremogelijkheden die FC Utrecht biedt op het gebied van eSports. "Doelstellingen hebben vaak te maken met imago, zichtbaarheid en het opbouwen van merkvoorkeur. Denk aan een activatie in winkels waarbij klanten een FIFA-wedstrijd tegen onze profs spelen. Maar profilering via eSports is ook een slimme manier voor een supermarkt om jongeren te werven als vakkenvuller."

Lat ligt hoog

eSports neemt een enorme vlucht. "We staan echt nog maar aan het begin," zegt Renssen. "Het wordt steeds professioneler en de kijkcijfers schieten omhoog. Toen de eDivisie dit seizoen weer begon, had deze in twee dagen al meer dan 550.000 views. Die aantallen zullen in de toekomst sterk toenemen. Nu het gewone voetbal stilligt, versnelt deze ontwikkeling."

FC Utrecht zet dan ook volop in op gaming. "Net als bij het voetbal op het veld ligt hierbij de lat hoog. We willen de beste zijn in beleving en prestatie en uitgroeien tot de grootste online gamecommunity in Utrecht en omgeving!"

Michel Renssen vertelt graag meer over eSports en het zakelijke netwerk van FC Utrecht:

m.renssen@fcutrecht.nl of 06 12831376.

Melvin Boere en

Jaey Daalhuisen,

professionele eSporters

van FC Utrecht

Concentratie tijdens het FIFA20-toernooi in Stadion Galgenwaard

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement