Verschenen in Utrecht Business Nr 4 - 2013

Utrecht moet je beleven!

Utrecht is aantrekkelijk en moet je beleven! Dat is goed voor de lokale economie. Deze zomer zien we in de stad weer veel buitenlandse toeristen. Dat betekent meer bestedingen in de detailhandel, de horeca, de hotelbranche en veel bezoek aan diverse culturele instellingen. Het European Youth Olympic Festival zorgde voor een enorme toestroom aan talentvolle buitenlandse sporters. Utrecht staat hierdoor weer sterker op de kaart.

Diverse partijen voeren veel activiteiten uit om de internationale positie van de stad te versterken. In eerdere edities van Utrecht Business vertelde ik daarover al meer. Concrete resultaten worden geboekt met het expat centrum, het online systeem voor hotelboekingen en de stadsbrede wifi. Meer evenementen zullen Utrecht nog sterker op de internationale kaart gaan zetten. Er wordt gewerkt aan het opzetten van een (International) City Events Fund. Dat moet ervoor zorgen dat in de komen-de jaren meer evenementen met internationale allure in Utrecht gaan plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld een Tour de France.

Het aantrekken van grote grensoverschrijdende events zoals het European Youth Olympic Festival is goed voor Utrecht. Deze dragen namelijk bij aan het aantrekken van buitenlandse bedrijven en werknemers. Andersom geldt dat het hebben van een groot aantal van deze bedrijven met dito werknemers voor grote internationale evenementen weer interessant is om naar Utrecht te komen. Het een versterkt het ander. Het internationaal bedrijfsleven vormt een zeer belangrijk deel van de economie van de stad en is de moeite waard te koesteren.

Om meer buitenlandse bedrijven naar Utrecht te krijgen, is samenwerken de sleutel. Zo kunnen we met elkaar de stappen zetten om Utrecht economisch stevig in haar zadel te houden. De diverse activiteiten in Utrecht Internationa(a)l? worden elk door meerdere partijen opgepakt. Dat geeft energie. De partijen werken heel gericht aan resultaten. De Taskforce Utrecht Internationa(a)l? zorgt ervoor dat de verbinding tussen de vele activiteiten gewaarborgd blijft. Ik kijk met vertrouwen uit naar een volgend evenement met veel internationaal potentieel en kom graag bij u terug. n

UtrechT business | nummer 4 | september 2013

KVK NIEUWS

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Utrecht Business Nr 4 - 2013

Groeien in bestaande en nieuwe markten 'Over drie jaar speelt FC Utrecht quitte!'Vernieuwing door regionale initiatievenMobiel betalen in UtrechtVoor ondernemers met ambitieMKB-ondernemers hebben veel belangstelling voor ouderen en WajongersVallen, opstaan en weer doorgaanWeek van de OndernemerHealthCity maakt naam'Utrecht onder Stroom' moet breed worden gedragenDik varken schreeuw niet zo!Geen business as usualZorginnovatie in de praktijk'Elkaar versterken in de race naar de beste oplossingen'Veertig jaar verbindenFamiliebedrijven zijn hoContinuïteit als rode draadWeg met de bescheidenheidWisseling van de wachtZakelijk, inhoudelijk en maatschappelijk verbindenMKB-Utrecht wil ondernemers verbinden en laten samenwerkenUtrecht moet je beleven!'Ik kook zoals mijn hart dat wil'Groeien in nieuwe en bestaande marktenOp de huid van Wilco van SchaikEBU Update: Vernieuwing door regionale initiatievenMobiel Bankieren speerpunt voor Rabobank UtrechtWeek van de Ondernemer vergroot kansenVeel interesse in ouderen en WajongersJacqueline Zuidweg in het middelpunt van de belangstelling‘Utrecht onder Stroom’ moet breed worden gedragenColumn Sylvia Gerdes: Dik varken schreeuw niet zo!Ondernemen in de zorg zeker geen business as usualVan den Pol ontwikkelt innovatief patiëntinformatiesysteemAlwin Roest nieuwe regiomanager VNO-NCW UtrechtUtrechtse Communicatiekring: veertig jaar verbindenFamiliebedrijven zijn hotBaker Tilly Berk focust op familiebedrijvenContinuïteit van het familiebedrijf, hoe regel je dat?Groot Utrecht opent netwerkMKB-Utrecht wil ondernemers laten samenwerkenUitUtrecht moet je belevenRoel Gilissen kookt met zijn hart in LuceColumn Mart Rienstra
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media