Verschenen in Utrecht Business Nr 4 - 2013

Een pondje minder belazeren

Weet u wat ik leuk vind? Ondernemers vragen waarom klanten hun producten kopen. Zoals laatst, toen ik op een beurs de commercieel directeur van een bedrijf in aandrijftechniek ontmoette. Hij antwoordde: ‘Onze zwenkunits bestaan uit een draaikrans met buitenvertanding, gecombineerd met een aangebouwde, gelagerde, stalen wormas. Ze zijn leverbaar in verschillende groottes en met een verscheidenheid aan hydromotoren.’

Oké, dacht ik, misschien moet ik de vraag anders formuleren: ‘Weet u waarom klanten uw producten kopen? Waarom ze zaken met u doen?’ De man keek mij even aan en gaf toen de respons waar ik al bang voor was. ‘Wij zijn degelijk en prijsbewust en bieden lange garanties. Daarnaast is onze kwaliteit hoog, zijn we flexibel en werken transparant. Bij ons staat de klant centraal, en dat merkt hij ook.’ Zinnen die zo uit een folder overgenomen lijken te zijn en waarvan ik zeker weet dat ze een toehoorder nooit zullen boeien. Mij in ieder geval niet.

En waarom? Omdat de inhoud iets suggereert dat nauwelijks voorstelbaar is. En duizenden bedrijven zich bedienen van dit soort teksten en dus hetzelfde beweren. Lees de websites van uw klanten er maar eens op na. Overal komt u dezelfde woorden tegen: vertrouwd, eerlijk, garantie, kennis, ervaring, betaalbaar, kwaliteit, snel, persoonlijk, et cetera. Als we al deze usp’s mogen geloven, telt Nederland louter topbedrijven. Waarom is er dan een economische crisis?

U belazert uw klant. Dat is niet zo erg, want we doen het allemaal en uw klanten weten dat. Zij doen het zelf waarschijnlijk ook. Toch denk ik wel eens: moeten wij zo met elkaar omgaan? Waarom communiceren wij niet echt oprecht en vertellen ‘dat we vanmiddag nog het probleem voor de klant hebben opgelost maar dat daar wel een prijskaartje aan hangt’? Zijn we bang om eerlijk te zijn of om af te wijken? Les één in ondernemerschap luidt toch: val op! Dus waar wacht u nog op?

ADVERTEERDERSINDEX

naam pagina

2 in beweging 18

Asian Tower 24

ATS 26

Baker Tilly Berk 42

Van Benthem & Keulen 7

Dia Telecom 2

Dolmans 46

Dutch Office Fund 60

Loodgietersbedrijf Van Gelder 14

Google bijlage

Health City 28

Hermans & Schuttevaer 14

IJsselstreeek Zakelijk   26

ING 27

Fotostudio Hans Kokx 46

Van den Pol 26, 34

Practicum 24

Rabobank Utrecht 11, 16

UWV 21

Aannemersbedrijf Versteeg 14

Woudschoten 59

———————

Utrecht Business 5 verschijnt

1 november. In deze uitgave onder meer een focus op bedrijfshuisvesting, facility management en duurzaamheid. Ook in Utrecht Business 5: aandacht voor flexibele arbeid.

Voor meer informatie

www.utrechtbusiness.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Utrecht Business Nr 4 - 2013

Groeien in bestaande en nieuwe markten 'Over drie jaar speelt FC Utrecht quitte!'Vernieuwing door regionale initiatievenMobiel betalen in UtrechtVoor ondernemers met ambitieMKB-ondernemers hebben veel belangstelling voor ouderen en WajongersVallen, opstaan en weer doorgaanWeek van de OndernemerHealthCity maakt naam'Utrecht onder Stroom' moet breed worden gedragenDik varken schreeuw niet zo!Geen business as usualZorginnovatie in de praktijk'Elkaar versterken in de race naar de beste oplossingen'Veertig jaar verbindenFamiliebedrijven zijn hoContinuïteit als rode draadWeg met de bescheidenheidWisseling van de wachtZakelijk, inhoudelijk en maatschappelijk verbindenMKB-Utrecht wil ondernemers verbinden en laten samenwerkenUtrecht moet je beleven!'Ik kook zoals mijn hart dat wil'Groeien in nieuwe en bestaande marktenOp de huid van Wilco van SchaikEBU Update: Vernieuwing door regionale initiatievenMobiel Bankieren speerpunt voor Rabobank UtrechtWeek van de Ondernemer vergroot kansenVeel interesse in ouderen en WajongersJacqueline Zuidweg in het middelpunt van de belangstelling‘Utrecht onder Stroom’ moet breed worden gedragenColumn Sylvia Gerdes: Dik varken schreeuw niet zo!Ondernemen in de zorg zeker geen business as usualVan den Pol ontwikkelt innovatief patiëntinformatiesysteemAlwin Roest nieuwe regiomanager VNO-NCW UtrechtUtrechtse Communicatiekring: veertig jaar verbindenFamiliebedrijven zijn hotBaker Tilly Berk focust op familiebedrijvenContinuïteit van het familiebedrijf, hoe regel je dat?Groot Utrecht opent netwerkMKB-Utrecht wil ondernemers laten samenwerkenUitUtrecht moet je belevenRoel Gilissen kookt met zijn hart in LuceColumn Mart Rienstra
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media