Value added logistics: ontzorgen met de menselijke maat

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Value added logistics in de praktijk

Ontzorgen met de

menselijke maat

Logistieke bedrijven voeren steeds meer taken uit. Zij onderscheiden zich met value added logistics; brede dienstverlening, per klant op maat ingericht. De activiteiten van het Montfoortse Todays Logistics voor StyleShoots zijn illustratief voor deze trend. "Het gemeenschappelijke belang is de kern van onze samenwerking."

tekst HANS HAJÉE FOTOGRAFIE MARNIX SCHMIDT

De wortels van Todays Logistics liggen in de tijdschriften- en boekenbranche, als voormalige dochter van VNU - nu Sanoma. "Al is dat lang geleden, we zijn nog altijd actief voor het concern," vertelt Todays-directeur Bart Schreurs. "De volledige webshoplogistiek van losse tijdschriften van Sanoma wordt hier verzorgd, net als de fulfilment van hun Zwanger- en BabyBox." Daarnaast werkt Todays voor tal van andere klanten; van wijnshop tot matrassenleverancier, van boekenuitgever tot producent van geavanceerde fotoapparatuur.

Toegevoegde waarde

Sec opslag en/of transport komt voor maar wordt steeds zeldzamer bij de inzet van Todays voor haar klanten. "Onze toegevoegde waarde zit in value added logistics; brede dienstverlening op maat." Vanuit een warehouse van 10.000 m2 in Montfoort verzorgt Todays een uitgebreid scala aan activiteiten: fulfilment zoals inpakken, sealen en etiketteren; de complete operationele afhandeling van webshops, van voorraadbeheer tot retourverwerking; assemblage, monteren en installeren; de productie van communicatiemiddelen en ondersteuning bij evenementen. "Vaak begint een opdrachtgever met één onderdeel en wordt de samenwerking later op basis van hun behoefte verder uitgebreid."

Persoonlijke aanpak

Logistieke processen zijn grotendeels geautomatiseerd en gedigitaliseerd. "Gedurende het hele traject delen wij relevante informatie met onze klanten. Zij hebben altijd inzicht in de actuele status. Maar dat maakt ons niet onderscheidend; opdrachtgevers verwachten niet anders." De echte meerwaarde van Todays zit in de persoonlijke component. "Denk aan het overbrengen van de tone of voice van de opdrachtgever," zegt Schreurs. "Bijvoorbeeld een belletje met de klant om de levering af te stemmen, in plaats van het via internet doorgeven van hun voorkeur. Ook zijn onze chauffeurs gewoon telefonisch bereikbaar en zitten niet verscholen achter een anoniem callcenter. Het lijken misschien details, maar deze persoonlijke benadering maakt het verschil bij de beleving van de consument. Het zorgt ervoor dat opdrachtgevers kunnen rekenen op hoge klanttevredenheid en positieve reviews."

Innovatieve fotomachine

Schreurs ervaart een toenemende behoefte aan ontzorging met de menselijke maat zoals Todays die in de praktijk brengt. "Klanten die onze werkwijze ervaren, geven vaak steeds meer uit handen. Zij vertrouwen erop dat het goed komt."

Dit geldt zeker voor StyleShoots. Het Nederlandse bedrijf ontwikkelde een prijswinnende innovatie voor kledingmerken en (web)winkels die hun collectie willen fotograferen. "In plaats van een kostbare studio volstaat één apparaat. Eenvoudig te bedienen met een iPad en razendsnel," zegt StyleShoots-CEO Maurits Teunissen. "Binnen 60 seconden wordt een kledingstuk professioneel gefotografeerd en zijn alle metadata vastgelegd. Nabewerking is niet nodig; het product kan zo het web op." Deze state of the art fotomachines zijn een uitkomst voor merken zoals Marks & Spencer, ASDA, Kaufhof, Gerry Weber of voor webshops als Zalando. "Ons product faciliteert de gouden regel voor internetcontent; die moet aantrekkelijk, consistent en voorspelbaar zijn. Snelheid is een ander cruciaal element. Klanten opereren in een competitieve markt waar grote aantallen met een korte levensduur omgaan. Als je een nieuw product een week eerder op je site aanbiedt, kan dat honderdduizenden euro's omzet schelen. Voor die voorsprong zorgen wij."

De fotomachines van StyleShoots worden wereldwijd verkocht. "Sinds de start vijf jaar geleden zijn we explosief gegroeid. Amper 5% van de omzet komt uit Nederland. Duitsland, China en de VS zijn groeimarkten maar ook elders timmeren we aan de weg. Er zijn al showrooms in dertien landen. De potentie van deze fotomachines is enorm."

Verlengstuk

De samenwerking tussen StyleShoots en Todays startte met het transport van een van de allereerste fotomachines. Teunissen: "Todays is mede-bedenker van de speciale flightcase waarmee onze kostbare machines veilig worden vervoerd. Met het groeiende vertrouwen in de professionaliteit is hun inzet steeds verder uitgebreid; in volume en in dienstverlening. Medewerkers van Todays regelen niet alleen wereldwijd het transport maar verzorgen on site de installatie, voeren kwaliteitscontroles uit én geven ter plekke een zogenaamde sign off training. Zij zijn met recht ons verlengstuk en visitekaartje bij de klant."

Belangrijke demonstratie

De afgelopen jaren heeft Todays honderden machines van StyleShoots naar volle tevredenheid over de hele wereld geïnstalleerd. "Als je actief bent in exotische landen of bij grote internationale vakbeurzen, kom je wel eens voor onverwachte problemen te staan. Zoals toen vlak voor een belangrijke demonstratie in New York een glasplaat beschadigd werd door een externe partij. Ook in zo'n geval komt Todays ? om

11 uur 's avonds Nederlandse tijd ? met een oplossing en werd de volgende ochtend een nieuw onderdeel ingevlogen. Iedereen binnen hun organisatie straalt uit dat we een gemeenschappelijk belang hebben. Dat is de kern van onze succesvolle samenwerking."n

CASE

Maurits Teunissen en Bart Schreurs:

vertrouwen dat het goed komt.

"Internetcontent moet aantrekkelijk, consistent en voorspelbaar zijn."

"Klanten die onze werkwijze ervaren, geven vaak steeds meer uit handen. Zij vertrouwen erop dat het goed komt."

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement