Column BVD advocaten

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2018 | Lees volledige uitgave online

em kantoorsystemen | coverstory

Bureaustoelen

Wie toch de hele dag zit, doet er in ieder geval goed aan om daar een goede bureaustoel voor te kiezen. Dat is iets waar het volgens Rietveld nog wel eens aan ontbreekt. Mensen kopen een bureaustoel, hij wordt ingesteld, maar verder wordt er niet meer gekeken naar de functies die zon stoel heeft. Omhoog en omlaag, dat weten ze meestal nog wel, maar er is heel wat meer in te stellen. Als wij bureaustoelen verkopen, dan hoort daar altijd een stukje voorlichting bij. Als het om grotere aantallen gaat dan laten we iemand van ons naar de klant gaan om tekst en uitleg te geven, maar ook elke persoon die hier in de showroom komt zal die uitleg krijgen. Het is ook echt belangrijk, want het houdt je werknemers gezond. Natuurlijk hangt aan kwalitatief goede bureaustoelen een prijskaartje, Rietveld zal de eerste zijn om dat te beamen: Slechte stoe-len hebben we hier gewoon niet. De goed-koopste stoel hier zal zon driehonderd euro kosten, maar daar zit dan wel zeven tot tien jaar garantie op. Bovendien: je zit meer op je bureaustoel dan in je auto. Laten we zeggen dat een auto in de lease 700 euro kost.dat kost een stoel voor tien jaar. Reken je het dan terug, dan kost die goede bureaustoel je mis-schien 30 cent per dag. Ik vind het belangrijk om op dat gebied bewustwording te creëren, want bij heel wat bedrijven is daar nog flink wat te winnen.

Misvatting

Ook op het gebied van printing bestaan nog wel eens misverstanden, zo blijkt. Bij EM Kantoorsystemen kun je dat bijvoorbeeld op contractbasis laten regelen, maar nog heel vaak denken bedrijven dat het goedkoper is om zelf een losse machine aan te schaffen. Rietveld: Geloof mij maar, een contract is aan het eind van de rit goedkoper dan zon losse machine. Fabrikanten verdienen het meeste geld aan de toners en als je een contract hebt, dan betaal je veel minder per afdruk. Onderhoud, service en toner zijn allemaal inbegrepen in een maandelijks bedrag dat je betaalt. Maak je extra afdruk-ken, dan zijn die in de regel zon beetje de helft goedkoper dan wanneer je een eigen machine hebt staan. Gaat de machine kapot, dan komt er een vervangend exemplaarzo ben je helemaal ontzorgd. De misvatting dat je duurder uit bent, kan echt uit de wereld.

Duurzaam

Belangrijk punt in de bedrijfsvoering van EM Kantoorsystemen is duurzaamheid. Net als Staples proberen wij met partijen te werken die dat ook belangrijk vinden, legt Rietveld uit. De grondstoffen die we gebruiken, moe-ten zoveel mogelijk hergebruikt worden. Niet zozeer in de vorm van klassieke recycling, maar weer als grondstof voor hetzelfde product. De gasveer uit een bureaustoel die

uiteindelijk wéér een gasveer wordt bijvoor-beeld. Milieubelastende producten willen we niet verkopen en alles wat hergebruikt kan worden, wordt hergebruikt. Ook de kwaliteit van de producten draagt bij aan duurzaam-heid. Spullen die langer meegaan hoeven nu eenmaal minder snel vervangen te worden.

Blij houden

Door de ontwikkeling die EM heeft doorge-maakt is het werk er voor Ronald Rietveld en consorten nóg leuker geworden, geeft hij aan: In het leveren van spullen zit natuurlijk niet de uitdaging. Die heb je bij het creëren van een nieuwe werkplek wel. Het maakt mensen blij als daar echt aandacht aan geschonken wordt. Ze vinden het prettig om op een werkplek te komen die speciaal voor ze is ingericht op een manier waar zij zich goed bij voelen. Dat bevordert de tevreden-heid. Plezierig werken, dat is ook echt wat we in alles proberen uit te stralen. Wij willen hier zelf met plezier werken met ons team, maar met wat we creëren willen we dat ook voor andere mensen realiseren. Mensen pleasen en blij houden dus, want daar gaat het uiteindelijk allemaal om, weet Rietveld: En eigenlijk bieden we daar alle middelen voor. Goed meubilair natuurlijk, maar ook alle benodigdheden die het werk prettig maken, tot goede koffie aan toe. Op je werkplek moet alles in orde zijn, zo simpel is het gewoon. Zelf willen we ook altijd minstens een 9 scoren als het om klanttevredenheid gaat. Het gaat niet puur om een product, je wilt een beleving verkopen en zorgen dat de mensen enthousiast over je zijn. Dát is voor ons belangrijk.

Spullen die langer meegaan hoeven nu eenmaal minder snel vervangen te worden.

Frits van Santen

Dennis Brouwer (kantoorinrichting adviseur)

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement