Robot bij de receptie of in het verzorgingshuis

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2018 | Lees volledige uitgave online

Allrobots uit Veenendaal verkoopt een bijzonder product. Robots zijn een waardevolle aanvulling voor diverse bedrijven, 

bijvoorbeeld bij recepties of in de zorg of beveiliging.

Tekst: Marlies Dinjens


 

Veenendaal telt sinds vorig jaar een heel bijzonder bedrijf: Allrobots van Peter-Paul de Wildt. Al twintig jaar is hij actief in de mechatronica met Fix Trade, tot hij vanuit Azië gevraagd werd om servicepunt te worden voor robots op de Europese markt. AllRobots verzorgt de installatie, service en het onderhoud van twee soorten robots: Amy en Sanbot. Robots met menselijke trekjes, die echt kunnen communiceren en zelfstandig functioneren. Een heel spannende branche om actief in te zijn. “Deze robots zijn eigenlijk pas twee jaar echt geschikt voor de markt en de ontwikkelingen gaan razendsnel”, zegt De Wildt. “En over een paar jaar zal alles er weer anders uitzien.” 

De robots kunnen op veel terreinen worden ingezet, bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg, toerismebranche of in de industrie en beveiliging, Maar vooral horeca en entertainment zijn uitermate geschikt. 

 

Met robot naar dochter bellen 

Klanten kunnen bij Allrobots vanaf 3500 euro een robot kopen en ook bestaat de mogelijkheid tot leasen voor de hogere prijsklassen. Daarbij hebben ze de keuze uit robot Amy en Sanbot. Bij deze fabrikanten zijn ook meerdere modellen verkrijgbaar. Amy is een robot die vooral kan fungeren in de zorg en entertainment. Ze heeft een hoofd in de vorm van een iPad en verplaatst zich op wielen. “Oma kan met Amy praten en bijvoorbeeld vragen of ze haar dochter belt in Canada. Vervolgens krijgt ze op het scherm van Amy haar dochter te zien via bijvoorbeeld een Skypeverbinding.” Ook kan Amy via internet alles opzoeken en onder andere mondeling boodschappen bestellen. “Van een liedje van André Rieu tot een filmpje over apen, ze tovert ze binnen een paar seconden tevoorschijn.” Behalve voor entertainment en gezelschap kunnen deze zorgrobots verschillende gegevens van de patiënt monitoren, zoals hartslag en bloeddruk en deze doorgeven aan een toezichthouder. “In de zorg zijn medewerkers erg enthousiast over het gebruik van robots. Uiteraard zal het persoonlijk contact ook in deze branche altijd erg belangrijk blijven.”

 

Menselijke trekjes

Amy is ook al te vinden in recreatieruimtes voor gehandicapten, geriatrische afdelingen voor dementerenden en in musea. “Ze loopt dan rond als host en beantwoordt vragen.” Tot groot genoegen van de bezoekers, die het van jong tot oud even leuk vinden. “Kinderen gaan op hun knieën voor de robots zitten en ook volwassenen kijken met veel belangstelling.” De Wildt is nu ook in gesprek met dierentuinen, waar de robots bij de recepties kunnen worden ingezet. De eerste proeven lopen. “Zo kunnen bezoekers mededelingen krijgen of informatie opvragen over specifieke onderwerpen in de dierentuin. Het grote verschil tussen een robot en een informatiescherm is de interactiviteit en het menselijk aspect. Dat maakt het aantrekkelijk.”

 

Gek op gadgets

In Azië is het gebruik van robots al veel normaler dan in Nederland. “Ze zijn daar gek op gadgets en niet bang voor deze nieuwe ontwikkelingen. Robots zijn al actief op vliegvelden als bewaking, in hotels voor het inchecken en service en zorgcentra voor entertainment en informatie.” In Nederland zijn de reacties op de inzet van robots soms nog huiverig maar over het algemeen erg positief. “De angst dat robots dingen uit zichzelf gaan doen is nu technisch niet reëel.” De robots die wij verkopen, werken via internet en zijn geprogrammeerd om met vraag en antwoord te werken.” Robots zijn geen vervanging, maar juist een aanvulling op het huidige personeelsbestand, benadrukt De Wildt. “Ik was laatst in een museum en daar kreeg ik van sommige personeelsleden negatieve reacties op de robots. Ze waren bang dat robots hun baan in zouden pikken. In dat geval is het tegendeel juist waar. Een robot kan bijvoorbeeld eenvoudige vragen beantwoorden, bijvoorbeeld waar het toilet is. Dan hoeft een receptionist die vraag niet zestig keer te beantwoorden.” 

 

Sanbot bij de receptie

De tweede robot in het assortiment is Sanbot, met een touchscreen tablet in zijn borst en infrood sensoren aan zijn voeten. Aan de achterkant van het hoofd zit een HD-projector. De robot kan worden bediend via een app, bijvoorbeeld vanaf een tablet. Deze robot kan taken uitvoeren van beveiligers of receptionisten. “Een administratiekantoor heeft deze robot staan als vervanging van een receptioniste, omdat hier geen budget voor was. Klanten kunnen nu wel worden begroet en aangemeld. De robot kan echt communiceren met de klanten en als ze door middel van gezichtsherkenning gescand zijn, opent de robot de deuren.”

De robots zijn daarom ook geschikt voor de horeca. “Ze kunnen langs de tafeltjes rijden 

delen:

Utrecht Business Nr 2 - 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement