Gouden tijden voor Mazda

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2018 | Lees volledige uitgave online

Het gaat goed met Mazda en als de voortekenen niet bedriegen gaat het alleen nog maar beter worden. Dankzij de nieuwe Mazda 6 bijvoorbeeld, maar zeker ook door de nieuwe revolutionaire motoren die volgend jaar hun intrede gaan doen. Jaap Bolt (Mazda-merkverantwoordelijke bij Cluistra Nieuwegein) kijkt er nu al naar uit: “Dat wordt echt het paradepaardje.”

 

Mazda heeft dankzij het inmiddels beroemde KODO-design de laatste jaren de nodige prijzen in de wacht gesleept voor de fraaie ontwerpen die het merk zo kenmerken. De Japanners volgen hun eigen weg, zijn eigenwijs op de juiste manier en borduren bij elk nieuwe model voort op de lijn die is ingezet met KODO-design. “Als je goed kijkt naar het lijnenspel van elk ontwerp, dan zie je een roofdier dat klaar staat om weg te sprinten”, weet Jaap Bolt van Cluistra Nieuwegein. “Of het nou een lage auto als de MX-5 is of juist een hoge SUV als de CX-5, je blijft die mooie lijnen erin terugzien.”

 

SkyActive X

Ook onder motorkap spreken de Mazda-modellen altijd tot de verbeelding. De motoren met SkyActive technologie waren al populair, maar volgend jaar komt Mazda met een vervolg op de proppen: SkyActive X. Jaap Bolt: “Dat is eenvoudig gezegd een benzinemotor zonder bougies. Het dieselprincipe dus eigenlijk, maar dan in een benzinemotor. Het maakt de motor nóg zuiniger dan ‘ie al is. Andere merken realiseren dat door met een kleine motor te komen die ze vervolgens helemaal volstoppen met turbo’s, maar Mazda borduurt liever voort op de huidige technologie die net zo zuinig is en steeds verder verfijnd wordt. De benzinemotor krijgt de efficiëntie van een dieselmotor. Dat gaat echt een paradepaardje worden.” De verwachting is dat de motor voor het eerst beschikbaar zal zijn bij de introductie van de nieuwe Mazda 3, in 2019.

 

Luxe

Ander nieuws dat er aan zit te komen bij Mazda is de fonkelnieuwe Mazda 6, die naar verwachting ook bij Cluistra Nieuwegein vanaf juli in de showroom zal staan. Dat belooft een Japans luxepaard te worden, weet Jaap Bolt: “Er is bij ‘de 6’ voor een heel nieuwe opzet gekozen. Er is één basisuitvoering, waarbij nog gekozen kan worden uit een tweetal pakketten voor als je nóg meer wilt. Opvallend is dat de basisuitvoering al voorzien zal zijn van zaken als een head up display, adaptive cruise control, navigatie en alle moderne veiligheidssystemen die er vandaag de dag zijn. Bij andere merken zie je dat alleen bij de meest luxe uitvoeringen, bij Mazda hoort het dus bij de basis.”

 

Perfecte harmonie

Het past bij het merk dat Mazda is. Hoge kwaliteit, fantastische afwerking en een schitterend design, mede doordat het ontwerpen van de auto’s als een kunstvorm wordt benaderd. De slogan van het merk – ‘Drive together. Mens en machine in perfecte harmonie’ – zegt eigenlijk alles, geeft Bolt aan: “Elke kilometer die je rijdt heb je namelijk plezier. Iedereen begrijpt je keuze en iedereen vindt de ontwerpen mooi. Daarbij is ook de prijs-kwaliteitverhouding echt goed. Die verhouding wordt overigens nog beter met de scherpe acties die we hebben tot eind juni van dit jaar. Een gratis trekhaak bij de CX-5 bijvoorbeeld en een automaat voor slechts 1000 euro extra in de CX-5 en CX-3. En bij dat voordeel kun je ook nog een inruilbonus van 1.500 euro optellen.”

 

Lease

Het verklaart allemaal de populariteit van de Mazda’s, ook in zakelijke en private lease. “Dankzij de enorme restwaardes doet Mazda het goed in de lease”, legt Bolt uit. “De ANWB heeft Mazda uitgeroepen als het merk met de hoogste restwaarde en door die hoge restwaarde krijg je gunstige leasetarieven. Een CX-5 heb je bijvoorbeeld al vanaf 429 euro per maand in private lease. Daar heb je dan echt héél veel auto voor.”

 

Prijs

Onlangs mocht het team van Cluistra Nieuwegein uit handen van Strix Lease Service een prijs in ontvangst nemen waar het trots op is. “We zijn verkozen tot beste onderhoudsbedrijf van het eerste kwartaal van 2018”, vertelt Jaap Bolt trots. “Het onderstreept voor ons dat klanten niet alleen voor hun aankoop bij ons terecht kunnen, maar hier ook daarna nog in goede handen zijn.”

 

Meer informatie: www.cluistra.nl/mazda 

delen:

Utrecht Business Nr 2 - 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement