Goldfizh: digital by nature

Magazines | Utrecht Business Nr4 2023 | Lees volledige uitgave online

Tekst: Hans Hajée
Fotografie: Goldfizh

 
Digitale versnelling en verandering om bedrijfsvoering efficiënter, beter en klantgerichter te maken. Zo omschrijven Esther de Koning en Heidy Aartman de impact van Goldfizh. Daarbij beschikt het Utrechtse bureau over een unieke troef: medewerkers die zijn opgegroeid met digitale technologie. “De jongste generatie is de echte bron van digitale kennis.”
 
Als marketingexperts in de bureauwereld en financiële sector kruiste het pad van Esther de Koning en Heidy Aartman regelmatig. Hun overeenkomsten vormen de grondslag voor het gezamenlijke bedrijf. “Onze mindset matcht; we werken hard en weten wat nodig is om iets van A naar B te brengen,” zegt Aartman. “Ook de ideeën over de focus van een bureau komen overeen: met geïntegreerde disciplines en executiekracht klanten versneld toegang geven tot digitalisering.”
 
iGen
Derde gemene deler: het besef dat alleen de jongste generatie de bron is van echte digitale kennis. “Aanvankelijk was dit Gen Z maar er is alweer een volgende groep jongeren,” stelt De Koning. “Daarom praten we over iGen: iedereen die opgegroeid is met digitale technologie. Zij vormen het overgrote deel van onze medewerkers en zijn het onderscheidend vermogen, de kurk waarop het bedrijf drijft. Wij ontsluiten hun digitale kennis en zetten die in bij klanten.”
 
Gave uitvalsbasis
Bij de voorbereidingen gebruikten de oprichters de werktitel ‘project goudvis’. “Volgens de mythe is het concentratievermogen van dit dier zeer beperkt, net als bij de jongste generatie. Aangevuld met een verwijzing naar Gen Z werd het de naam van het bureau.”
Dat kreeg na de start in 2016 al snel vaart. “Een half jaar later namen we de eerste mensen aan en ging het vliegwiel draaien. Inmiddels telt ons team ruim 50 mensen, met de Werkspoorkathedraal als gave uitvalsbasis voor verdere groei.”
 
Klanten van naam
Goldfizh is een full service digitaal marketingbureau. “Daarbij onderscheiden we vier pijlers,” aldus Aartman. “Allereerst marketing en content, waaronder ook alles valt op het gebied van media en search. Dan digital change, het door digitalisering versnellen van verandering en groei. Denk aan het ondersteunen van banken bij de digitale transformatie of van KLM bij de digitalisering van hun medewerkersomgeving. Derde pijler is de studio waar alles op creatief vlak gebeurt: huisstijlen, video’s, banners en sitebouw. Tot slot de interimtak: het detacheren van medewerkers die klanten tijdelijk ondersteunen bij digitale executie.”
Deze brede dienstverlening zet Goldfizh in voor klanten van naam waaronder Randstad Groep, het Ministerie van Defensie en Tennet. Per opdrachtgever variëren omvang en zwaartepunt van de inzet.
 
Goldfizh-code
Terug naar de goudvissen. “We zijn continu bezig met het binnenhalen van nieuw jong talent,” vertelt De Koning. “Vaak komen ze rechtstreeks van school. We kijken niet primair naar opleiding maar vooral naar wat wij de Goldfizh-code noemen: mentaliteit, normen en waarden, ondernemerschap. Uiteindelijke vraag is altijd: past iemand bij ons?”
Volgt een bevestigend antwoord dan is veel aandacht voor opleiding en training. “Daarbij gaat het zowel om hard als om soft skills; gesprekstechnieken, klantgericht werken et cetera.”
 
Specialismen creëren
Vrijwel iedereen start bij Goldfizh in de studio of op de digital marketingafdeling. “Van daaruit bepalen jongeren al snel hun verdere richting. Door trainingen, interactie met collega’s en projecten bij klanten ontdekken ze waar hun interesses en sterke punten liggen. Door onze brede dienstverlening is veel mogelijk. Daarbij creëren medewerkers ook zelf nieuwe specialismen. Zij weten immers als geen ander welke ontwikkelingen hot zijn.”
 
Zelf zwemmen
Uiteindelijk worden Goldfizh-medewerkers generalisten met een zogenaamd phi-shaped profiel. Aartman: “Daardoor maken ze deel uit van twee teams, bijvoorbeeld performance marketing en data of 3D motion en concepting. Zo voorkom je een eenzijdige focus en wordt kruisbestuiving vanzelfsprekend.”
Medewerkers groeien snel omdat ze veel verantwoordelijkheid krijgen. “Mensen werken hard en komen ook buiten hun comfortzone. Ze worden niet gepamperd; het is een platte organisatie waar je zelf moet kunnen zwemmen. Natuurlijk letten we er wel op dat niemand kopje onder gaat.”
 
Nieuwe vissen
De snelle groei bewijst dat Goldfizh met haar strategie en performance op het juiste spoor zit. Wat zijn de toekomstplannen? “Medewerkers en klanten vormen de basis voor onze producten en diensten, in combinatie met een scherp oog voor relevante trends,” zegt Aartman. “Dit samenspel bepaalt de ontwikkelingsrichting én het groeitempo. Essentieel daarbij is dat de Goldfizh-cultuur intact blijft.”
“Ontwikkelingen rond technologie en data volgen elkaar steeds sneller op,” weet De Koning. “Ook wordt de tijdsspanne tussen digitale generaties alsmaar korter. Daarom is het cruciaal dat we de organisatie blijven voeden met vers bloed, met nieuwe jonge vissen in de vijver. Zij bepalen de groei van het bedrijf.”

UTRECHTSE IMPACT VERGROTEN
De ontwikkeling van Goldfizh trekt de aandacht. In november 2023 is het bureau door Het Financieele Dagblad geselecteerd voor de FD Gazellen Awards en behoort daarmee tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland.
“Opdrachtgevers komen uit het hele land en zeker ook uit Utrecht,” zegt De Koning. “Denk aan UMC Utrecht, HU en a.s.r. Toch zien we mogelijkheden om de impact voor onze stad en regio verder te vergroten. Waarom zou Utrechtse organisatie samenwerken met een partij uit Amsterdam terwijl er zoveel toffe bureaus in Utrecht zitten? Ook bij een thema als citymarketing kunnen we veel betekenen. Bijna alle medewerkers hebben in Utrecht gestudeerd en wonen er nog steeds. Als zij de kans krijgen om mee te denken, plukt de stad daar de vruchten van.”

 
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement