Colum: Zakelijk toerisme als multiplier voor Utrechtse economie

Magazines | Utrecht Business Nr4 2023 | Lees volledige uitgave online

Zakelijke evenementen en congressen zijn cruciaal voor de regio Utrecht. Vóór corona leverde zakelijk toerisme de provincie Utrecht 1,6 miljard euro aan inkomsten en bijna 18.000 banen op. Ontzettend belangrijk voor Utrechtse ondernemers in de gastvrijheidssector zoals vergaderlocaties, hotels, restaurants en toeleveranciers. Nu Utrecht na een heftige coronaperiode weer opkrabbelt als bestemming voor zakelijke bezoekers, moeten we ons bewust zijn van de vele positieve effecten die zakelijk toerisme voor onze regio heeft.
 
Dat gaat verder dan meetbare cijfers. Want congressen en zakelijke evenementen zijn ook een belangrijke schakel in de kenniseconomie, het brengt wetenschappers en professionals samen en stimuleert kennisuitwisseling, het versterkt de economische speerpunten van Utrecht en ze dragen bovendien bij aan promotie en naamsbekendheid. Ook komen er veel bezoekers op congressen af die wellicht overwegen om in Utrecht aan het werk te gaan of om zich hier te vestigen; een potentiële goudmijn aan talent. Kortom: congressen en zakelijke evenementen zijn een belangrijke multiplier voor de Utrechtse economie.
 
We moeten echter waakzaam zijn. In een recent artikel van ABN Amro wordt gesproken over het dalend aantal toonaangevende congressen dat naar Nederland komt. Met uitzondering van Rotterdam zakt Nederland in vele ranglijsten. Veel Europese steden en regio’s investeren ten opzichte van Nederland significant meer in het aantrekken van zakelijke evenementen en congressen. Hoe kunnen we daar in Utrecht antwoord op geven?
 
In de regio Utrecht werkt het Utrecht Convention Bureau (onderdeel van Utrecht Marketing) al jaren aan het profileren van Utrecht als bestemming voor zakelijke evenementen en congressen. De recente lancering van ‘Utrecht, Heart of Health’ als economische etalage voor de regio is van grote meerwaarde voor het eenduidig vertellen van het Utrechtse verhaal. Waar blinken we in uit en waarom moet je als congres of evenement kiezen voor Utrecht?
 
Echter, een groots verhaal alleen is niet genoeg. Er moet meerjarig en fors geïnvesteerd worden om zakelijke evenementen aan te trekken. En daar ligt een uitdaging. In vergelijking met andere steden in Nederland is er in Utrecht beperkt budget beschikbaar voor deze activiteiten. Hoe zorgen we er dan voor dat we de juiste zakelijke evenementen en congressen blijven aantrekken?
 
Om daar iets aan te doen, is Utrecht Marketing samen met vele partners gestart met de Utrecht Congres Alliantie. De Utrecht Congres Alliantie is een samenwerking tussen publieke en private partners met als doel om de inzet op zakelijk toerisme meerjarig te vergroten. Door te komen tot een gerichte acquisitieagenda en door het slim combineren van beschikbare middelen. Partners in deze samenwerking zijn gemeente en provincie Utrecht, Jaarbeurs, Universiteit Utrecht, UMC Utrecht en ROM Utrecht Region. Een cruciale stap om de multiplier van de Utrechtse economie kracht bij te zetten.
 
Daniël Kusse
Manager Marketing & Communicatie
Utrecht Marketing
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement