Herfstborrel ZO! koppelt verleden en toekomst

Magazines | Utrecht Business Nr4 2023 | Lees volledige uitgave online

Tekst: Rein de Ruiter
Fotografie: Jennifer van Wissing

 
Na de drukbezochte Zomerborrel in juli in Kasteel De Hooge Vuursche slaagde ZO! Utrecht Business er 23 oktober voor de Herfstmeeting opnieuw in om een locatie van allure te vinden: het Utrechtse Grand Hotel Karel V. Vele tientallen ondernemers kwamen naar het luxe vijfsterrenhotel en evenementenlocatie in het centrum van de Domstad. De ZO!-leden breidden onder het genot van een hapje en drankje niet alleen hun netwerk uit, maar ook hun kennis. Want online marketingspecialist Jelte van Echtelt gaf tips en tricks over online marketing.
 
De aanwezigen waren het er unaniem over eens: zelden borrelden ze in een locatie die zo bol staat van geschiedenis als Karel V aan het Geertebolwerk in Utrecht. 675 jaar geleden, in 1348, gaf de Ridderlijke Duitse Orde opdracht tot de bouw van dit voormalige klooster dat op een paar minuutjes lopen van de Dom ligt. General Manager van Grand Hotel Karel V Leo Hollman kan er met passie over vertellen. Het 14e-eeuwse klooster was ooit de thuisbasis van middeleeuwse ridders, priesters en keizers. Vandaag de dag is het een luxe vijfsterrenhotel en evenementenlocatie in het Utrechtse stadshart. Ook het Restaurant Karel 5 dat met een Michelinster is bekroond, de Bistro Karel 5, een Bar & Lounge plus sfeervolle zalen voor meetings en events zijn aan het Geertebolwerk te vinden.

Niet smeulen maar vlammen
Het verleden en de toekomst kon niet mooier bijeenkomen dan tijdens de Herfstborrel in Karel V. Jelte van Echtelt van het Utrechtse online marketingbureau LAAIEND nam de gasten mee naar de toekomst van online marketing. Digitale marketing is erg belangrijk binnen de marketingstrategie en wordt door steeds meer bedrijven toegepast. Maar wat is digital marketing precies? En waarom is het onmisbaar voor een bedrijf? Van Echtelt vertelde erover. Hij weet waar hij het over heeft dankzij zijn ruime ervaring bij grote Nederlandse uitgevers als Persgroep en Sanoma|SBS. Ook won hij de Carl Lipp-prijs als mediavertegenwoordiger van het jaar. Onder het motto ‘Waarom smeulen als je kunt vlammen?’ werkt hij met zijn bureau LAAIEND onder meer voor klanten als de ANWB, Bakker Bart en Amigos.

Disciplines mixen
Digitale marketing heeft de kracht om de klant te betrekken, was de stelling van Jelte van Echtelt. “Denk aan sociale media zoals Instagram, Facebook of LinkedIn maar ook SEO – zoekmachine optimalisatie - en SEA – zoekmachine adverteren, email marketing, CRO, affiliate marketing, display advertising en digital branding. Door het mixen van deze disciplines kom je bij de juiste strategie voor ondernemers.”
 
Alles is meetbaar
Het fijne aan digitale marketing is dat het meetbaar is, wist de Managing Director van LAAIEND. “Via Google Analytics kunnen wij het gedrag van de bezoekers meten. Hoe wordt er geconverteerd? Wij houden de prestaties nauwlettend in de gaten. Hierdoor kunnen we de kanalen gericht instellen en goed inspelen op de te behalen doelen. Ook kun je gerichter communiceren en een specifieke doelgroep instellen om bestaande en nieuwe klanten te targeten. Je wordt tegenwoordig overspoeld met informatie en reclame. Het is belangrijk om daar in uit te springen en op een persoonlijke manier op de doelgroep te richten.”
 
Tweerichtingsverkeer
Met de komst van digitale marketing is er volgens Van Echtelt een nieuwe wereld voor adverteren ontstaan. “Een laagdrempelige manier om contact op te nemen, een aankoop met een klik op de knop en direct contact met klanten is nu heel eenvoudig. Betrokkenheid is vergroot en daarmee kun je klantloyaliteit opbouwen. Door tweerichtingsverkeer met je klant bouw je een mooie relatie op. Je leert je koopgroep steeds beter kennen en klanten bouwen een band op met het merk. Ook voelen ze zich meer gewaardeerd.”
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement