Ambitieus en uitdagend: benen op tafel met Baker Tilly

Verschenen in Utrecht Business Nr4 2025

In de dynamische Utrechtse regio voelt Baker Tilly zich als een vis in het water. Met een breed palet aan accountancy en (fiscale) adviesdiensten ondersteunt het top tien-kantoor organisaties bij groei, vernieuwing én strategische keuzes. “Vaak bepalen wij met klanten de stip aan de horizon en werken hier vervolgens samen naartoe.” Grondslag daarbij is een gedeelde ambitie, waardoor beide partijen elkaar blijven uitdagen.

Tekst: Hans Hajée 
Fotografie: Hans Roggen

 
Baker Tilly behoort tot één van de tien grootste accountancy- en adviesnetwerken wereldwijd. Bij de dertien Nederlandse vestigingen werken ruim 1.000 medewerkers. De dienstverlening is omvangrijk, van het opstellen van jaarrekeningen en controle tot fiscaal advies en bedrijfsstrategie.
 
Brede expertise
“Met deze expertise ondersteunen wij klanten over de volle breedte,” zegt Marco Hoeks. Hij is partner tax advisory bij het Utrechtse kantoor van Baker Tilly en richt zich met name op familieondernemingen, stichtingen, verenigingen en overheden. “Ons werkgebied omvat grofweg de provincie Utrecht. Een regio waarbij de centrale ligging een onverminderd sterke eigenschap vormt.”
 
Utrechtse kwaliteitssprong
“Er is hier veel logistiek gevestigd, maar vooral ook veel kennisintensieve bedrijvigheid,” weet Onno Adriaansens, partner tax advisory en sectorvoorzitter van de branchegroep vastgoed bij Baker Tilly. “Opvallend is de dynamiek in de grote steden. Neem Utrecht, waar bouwkranen de horizon domineren. Er is de afgelopen jaren echt een kwaliteitssprong gemaakt. Dat mag de stad best wat nadrukkelijker uitdragen.”
 
Stevig fundament
“Als ik door deze provincie rijd, zie ik tal van mooie bedrijven, waaronder ook veel familieondernemingen,” zegt partner audit Linda Holterman. “Samen zorgen zij voor een gezond economisch fundament en maken de regio tot een aantrekkelijk werkgebied. Daar is Baker Tilly stevig geworteld, bijvoorbeeld via onze aanwezigheid in de lokale netwerken.”
 
Ondersteuning bij uitdagingen
Partner tax advisory Matthijs van Dorssen heeft veel mkb-bedrijven in zijn portefeuille. “Er komen tal van uitdagingen op deze ondernemers af. Denk aan duurzaamheid en technologische ontwikkelingen zoals de actuele opmars van AI. Verder spelen thema’s als opvolging bij familiebedrijven, maar ook overwegingen als samengaan of wellicht juist verkoop. Bij al deze facetten van ondernemerschap ondersteunen wij. Daarbij houden we klanten graag een spiegel voor, vragen door en zijn kritisch als daar aanleiding voor is.”
 
Cruciale focus
Groei is een rode draad bij veel van die klanten. Marco Hoeks: “Groei in omzet en resultaat, maar ook via vernieuwing en verbetering van processen.”
Zo’n ontwikkeling begint met het maken van keuzes. “Durf te selecteren en te prioriteren; focus is cruciaal. Graag bepalen wij samen met klanten de stip aan de horizon. Waar wil je over een aantal jaren staan, hoe kunnen wij maximaal ondersteunen bij die ambitie? Vaak zetten wij daarbij ook ons netwerk in, door partijen met elkaar te verbinden.”
 
Fantastisch instrument
Naast focus is innoverend vermogen een essentiële succesfactor. “Dat geldt voor onze klanten, maar evengoed voor de eigen organisatie,” stelt Linda Holterman. “De een vindt een instrument als AI fantastisch en gebruikt het uit zichzelf volop, anderen zijn aanvankelijk wat terughoudender. Onze ervaring is dat als je AI op de juiste manier inzet, het werkplezier toeneemt en klanten nog beter bediend worden.”
 
Uitkomsten doorgronden
Matthijs van Dorssen is lid van het team dat zich binnen Baker Tilly bezighoudt met ontwikkelingen op het gebied van AI. “Er is een tool ontwikkeld voor medewerkers in onze fiscale praktijk. Dit hulpmiddel neemt een deel van het uitzoekwerk uit handen en zorgt voor meer efficiency.”
 
De impact overtreft de verwachtingen, stelt Marco Hoeks. “Uitdaging daarbij is de opleiding van jong talent. AI mag geen aanleiding zijn om achterover te leunen. Jonge medewerkers moeten uitkomsten doorgronden, oog hebben voor mogelijke varianten en alternatieve oplossingen. Zo ontwikkelen zij hun kennis en groeien uit tot goede professionals.”
 
Voorwaarde voor talent
Ook in de controlepraktijk gebruikt Baker Tilly eigen AI-toepassingen, vertelt Linda Holterman. “Pilots laten hele mooie resultaten zien. Routinematige handelingen worden beperkt. Hierdoor kunnen we ons concentreren op die aspecten waarmee we echt het verschil maken voor klanten. Ons werk wordt hierdoor boeiender én uitdagender.”
Dit benadrukt volgens Matthijs van Dorssen het grote belang van AI. “Op de arbeidsmarkt zoeken mensen vooral naar bedrijven die deze technologie voluit omarmen. Het is een voorwaarde om talent aan je te kunnen binden.”
 
Waardevolle bagage  
Van talent naar klanten: op basis waarvan kiezen zij voor Baker Tilly? “Kennis en kunde op hoog niveau is een vanzelfsprekende verwachting,” weet Marco Hoeks. “Als dat in de praktijk bevestigd wordt, ontstaat vertrouwen dat de basis vormt voor een verdieping van de relatie.”
“Daarbij zien we graag dat klanten hun verwachtingen uitspreken en ons daarbij uitdagen, vanuit een gedeelde ambitie,” vult Onno Adriaansens aan. “Zo leggen we samen de lat hoog en brengen elkaar verder.”
 
Tweerichtingsverkeer
De term samenwerking komt vaak terug in het gesprek met de Baker Tilly-partners. Marco Hoeks: “Het gaat om wisselwerking en kruisbestuiving. Bij voorkeur houden wij ons niet alleen bezig met feitelijke cases, maar denken ook actief mee.”
Bijvoorbeeld tijdens regelmatige periodieke gesprekken. “Brainstormsessies met bij wijze van spreken de benen op tafel, waarbij keuzes en de voortgang ervan ter sprake komen. Wat speelt bij het bedrijf maar ook voor iemand persoonlijk, welke ontwikkelingen signaleren wij? Klanten waarderen het tweerichtingsverkeer dat deze gesprekken kenmerkt.”
 
Daarbij kunnen zij rekenen op duidelijke standpunten. “Adviseurs schetsen soms verschillende opties zonder daar conclusies aan te verbinden,” stelt Onno Adriaansens. “Dat is niet onze aanpak. We zijn stellig in een voorkeur of aanbeveling. Inzicht in verschillende branches vormt daarbij waardevolle bagage.”
 
Goed gevoel
Er zijn opvallende parallellen tussen de beleving van klanten en medewerkers, ziet Linda Holterman. “Collega’s stellen we regelmatig de vraag: krijg je energie van je werk hier? Is dat het geval dan zit iemand op zijn of haar plek. Naast het inhoudelijke aspect is ook de onderlinge sfeer belangrijk. Met een gemeenschappelijke drive als basis hebben we veel lol.”
 
Matthijs van Dorssen is ruim een half jaar als partner verbonden aan Baker Tilly. Dat maakt hem tot de juiste persoon voor een controlevraag. “Wat mij verteld is tijdens de voorafgaande gesprekken met medewerkers komt overeen met de werkelijkheid. What you see is what you get. Het goede gevoel bij Baker Tilly blijkt 100% te kloppen.”
 

Onontgonnen terrein verkennen
Baker Tilly is betrokken bij de ontwikkeling van een methode voor het bepalen van de circulaire restwaarde bij maatschappelijk vastgoed. “Daartoe hebben we een intentieverklaring ondertekend, samen met onder meer Invest-NL en een aantal grote bouwbedrijven,” zegt Onno Adriaansens. “Het thema staat nog in de kinderschoenen; het is onontgonnen terrein. Wij wachten niet tot het uitgekristalliseerd is, maar denken met ons bureau vaktechniek in een vroeg stadium mee. Klanten herkennen en waarderen deze ambitie.”
 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media