FC Utrecht groeit commercieel

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2014 | Lees volledige uitgave online

FC Utrecht groeit commercieel

‘Grote stap voorwaarts voor de club’

Tijdens de drukbezochte nieuwjaarsreceptie van FC Utrecht werd op zakelijk vlak veel goed nieuws gemeld. Grootaandeelhouder Frans van Seumeren heeft de schulden die de club had aan hem kwijtgescholden. ‘We zijn er nog niet, maar dit is een grote stap voorwaarts,’ aldus Wilco van Schaik, die ook een aantal nieuwe sponsors verwelkomde. ‘Geheel tegen de markt in is FC Utrecht commercieel groeiende.’

De algemeen directeur stond uitgebreid stil bij de fusie met Football Players International (FPI), het spelersinvesteringsfonds van Frans van Seumeren Holding. ‘Ik heb sterk het idee dat niet iedereen beseft wat deze herstructurering betekent voor de club en wat Frans van Seumeren mogelijk heeft gemaakt. Door deze fusie staan de transferrechten van alle spelers die een contract hebben bij FC Utrecht weer op de balans van de club. Dit betekent dat toekomstige transferresultaten ten gunste komen van FC Utrecht.’ Binnen de club en FPI zaten de afgelopen jaren schulden aan Frans van Seumeren. ‘Die zijn allemaal omgezet in eigen vermogen. Het gaat om een bedrag van 27 miljoen euro! Frans van Seumeren heeft deze schulden kwijtgescholden, waardoor de boeken van FC Utrecht nagenoeg leeg en schoon zijn.’ Het leverde de grootaandeelhouder terecht een ovationeel applaus op.

Op koers

‘We zijn er nog niet, maar dit is een grote stap voorwaarts voor de club,’ weet Van Schaik. ‘In 2016 willen we de operationele schulden naar nul krijgen. Hiervoor hebben we nog twee zware jaren te gaan, maar we liggen volledig op koers.’ Daarbij is FC Utrecht bezig met meerdere dossiers. ‘Denk hierbij aan gesprekken die wij voeren met de gemeente, de curator en de eigenaar van het stadion, of over de huur van ons trainingscomplex. Ook de hoeken van het stadion hebben onze aandacht.’

Aantrekkingskracht

Op het sponsorfront was eveneens goed nieuws te melden. Het komende anderhalve seizoen prijkt de naam YEAU! op zowel de mouwen als de achterkant van de shirts. YEAU! is een klein, opvallend flesje met een smaakversterker. Het innovatieve product wordt door het Utrechtse bedrijf The Better For You Company als A-merk gepositioneerd. ‘Beide partijen zijn uitermate ambitieus. Dit tekent de aantrekkingskracht van FC Utrecht,’ aldus Van Schaik.

Mouwen opstropen

Ook Hagero verbond zich als sponsor aan de club. Het bedrijf is de tweede seizoenshelft en het volgende seizoen broeksponsor van FC Utrecht. Hagero is specialist in het verzorgen en beheren van de complete documentenstroom. ‘Doel van de sponsordeal is het vergroten van de landelijke naamsbekendheid’, zegt directeur Hans de Zeeuw. ‘Hagero schuift met zijn zakelijke activiteiten vanuit de regio Rijnmond/Drechtsteden op richting het midden van het land. Om in de regio Utrecht sneller voet aan de grond te krijgen, kiezen wij er bewust voor te investeren in het zakelijke netwerk van FC Utrecht en de bijbehorende exposuremogelijkheden. Het karakter van Hagero en de voetbalclub vertonen veel overeenkomsten, zoals een no-nonsense-mentaliteit en mouwen opstropen. Hierdoor is een natuurlijke klik ontstaan.’ n

Koert Liekelema (links)

en Wim van Roekel van The Better for You Company ondertekenen het sponsorcontract voor YEAU!

FC UTRECHT NIEUWS

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement