Haal meer uit social media

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2014 | Lees volledige uitgave online

TRENDS

Landschap wijzigt razendsnel

Het nut van social media

Onder de term social media vallen alle internettoepassingen die het mogelijk maken om informatie te delen zoals nieuws (nuJIJ), artikelen (Wikipedia), geluid (YouTube) en beeld (Instagram). De meest bekende vormen zijn de zogenaamde social communities zoals Facebook en LinkedIn. Wikipedia, de website waar iedereen zijn eigen bijdrage kan leveren aan de artikelen, is zelfs naamgever aan de term wiki’s; pagina’s die als doel hebben kennis te delen die afkomstig is van zowel deskundigen als niet-deskundigen.

Peers

Essentiële spil van social media zijn de bezoekers van de websites. Zij verzorgen de inhoud door informatie te delen, artikelen te maken of content te uploaden. Dit wordt ook wel user generated content genoemd. Mede door het delen van enorme hoeveelheden content ontstaat een grote mate van interactie. De meeste gebruikers zijn daarbij op zoek naar soortgelijke mensen met dezelfde normen en waarden, de zogenaamde ‘peers’. Met deze ‘peers’ wordt informatie uitgewisseld. Veel gebruikers van social media hechten zelfs meer waarde aan de mening van hun zelfgecreëerde netwerk dan aan die van organisaties of merken. Als er eenmaal voldoende ‘peers’ binnen een social mediakanaal actief zijn, fungeren die als pioniers en ontstaat een sneeuwbaleffect. Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in het kanaal en gaan er actief mee aan de slag. Op die manier hebben platforms zoals LinkedIn, Twitter en Facebook hun bekendheid gekregen.

Dialoog

Binnen social media zijn vele groepen mensen gebundeld die voor bedrijven een interessante doelgroep kunnen vormen. Bovendien was het nog niet eerder mogelijk om zonder forse budgetten een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten. Het is voor bedrijven, organisaties en merken de kunst om deel te worden van het netwerk en van de ‘peers’. Omdat social mediawebsites vaak heel actueel zijn, kun je meteen achterhalen wat er bij je doelgroep speelt en hoe je daar het beste op in kunt haken. Ook is de inhoud makkelijk te delen en te verspreiden binnen het netwerk. Als jouw content de interesses van het netwerk precies weet te raken, kan zelfs een buzz ontstaan waardoor je een groot publiek bereikt. Bovendien scoren social media ook goed in zoekmachines omdat de content vaak door veel mensen is samengesteld en daardoor een relatief objectief en betrouwbaar karakter heeft. De artikelen van Wikipedia zijn hier een goed voorbeeld van. Tenslotte bieden social media en de vele nichecommunities die elkaar op deze online kanalen vinden en worden gevormd, ook interessante informatie om nicheproducten en diensten beter te promoten onder de doelgroep.

Richtlijnen

Aan social media kleven ook nadelen. Niet alleen een bedrijf of merk kan informatie over zichzelf zenden, consumenten en medewerkers kunnen dit net zo goed, ongeacht of dit positieve of negatieve content is. Een aantal organisaties werd al slachtoffer van geruchten die via social media zijn verspreid en die door het viral effect in korte tijd een grote groep gebruikers – hun doelgroep – bereikten. Om die reden zetten steeds meer bedrijven social mediarichtlijnen op voor medewerkers waarmee hun uitingen in zakelijk verband aan regels worden gebonden. De nadelen van social media wegen echter niet op tegen de winst die ermee kan worden behaald op het gebied van marktonderzoek en naamsbekendheid. Niet voor niets gaan steeds meer bedrijven aan de slag met social media binnen hun pr en (relatie)marketing. n

Bron: www.social-media.nl

Het gebruik van sociale media groeit explosief, waarbij Nederland tot de Europese top behoort. Ook wijzigt het landschap razendsnel. Zo hield het ooit populaire Hyves vorig jaar als sociaal netwerk op te bestaan; in 2010 betaalde TMG er nog bijna 44 miljoen euro voor. Verder keren jongeren zich in toenemende mate af van Facebook, nog altijd met afstand het grootste netwerk. Uitdaging voor marketeers en communicatiespecialisten is om het enorme potentieel van social media op de juiste wijze in te zetten.

MKB Ondernemers-

congres in Utrecht

Inspire & get inspired! VNO-NCW in de regio’s Eemland en Utrecht nodigt ondernemers uit voor het MKB Ondernemerscongres op 6 maart op de Hogeschool Utrecht! 57 unieke topsprekers uit het bedrijfsleven, de sportwereld en van kennisinstellingen delen hun recept voor succes.

VNO-NCW Utrecht en VNO-NCW Eemland zijn er trots op dat zij in samenwerking met Hogeschool Utrecht, Rabobank Utrecht, MKB Utrecht en EBU op 6 maart 2014 het MKB Ondernemerscongres organiseren op het Utrecht Science Park. Tijdens dit congres staat ‘verbeelding brengt je verder’ centraal. Wat ondernemers zich kunnen verbeelden, kunnen ze ook samen bereiken. Raak geïnspireerd en inspireer zelf in de ‘Meet & Greet’ en ‘Utrecht Experience’ corners. Krijg energie van ondernemers, experts en Olympische sporters die laten zien hoe ze hun verbeelding hebben omgezet in topprestaties en breng je eigen verbeelding tot leven.

Kelken van kennis

Verbeelding brengt je verder, als ondernemer maar ook als congresdeelnemer. Want uw verbeelding bepaalt uw route, bestemming en voertuig. Laat voorrekenen of uw businessplan haalbaar is, word op ideeën gebracht voor innovaties, ga op zoek naar nieuwe klanten of businesspartners. Of laat u ontspannen meevoeren op de ‘flow’ van de dag, onderweg nippend van de kelken van kennis die u worden aangereikt.

Programma

Jort Kelder zet om 14.45 uur de eerste stappen. Want ‘zelfs een mars van duizend mijl begint met de eerste stap’ zegt Lao Tse. Daarna kunt u een keuze maken uit vele en zeer diverse break-out sessies. Meer dan 39 sprekers en 18 workshopgevers delen graag hun kennis en ervaringen over leiderschap, financiering, middelen, online, zeker weten, future/innovatie, creatie, internationaal zaken doen en marketing. n

Tijdschema

14.00 uur Ontvangst en inloop

14.45 uur Jort Kelder Dagvoorzitter

15.15 uur Annemarie van Gaal

15.45 uur Kies uw eigen route langs vele sprekers en workshops.

21.30 uur Afsluiting met borrel

De entreekosten worden gedragen door de partners.

Jort Kelder, Annemarie van Gaal en alle andere sprekers zien uit naar uw komst op 6 maart 2014, net als de organisatie en partners.

Inschrijven kan via:

mkbondernemerscongres.nl/

aanmelden

VNO-NCW NIEUWS

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement