Netwerken, communiceren en inspireren op de beursvloer

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2014 | Lees volledige uitgave online

Multinational en zzp’er presenteren zich op Regio Business Dagen

Netwerken, communiceren en inspireren

Op 21 en 22 mei strijkt hét regionale netwerkevenement weer neer in de Domstad. De Regio Business Dagen Midden-Nederland vormen voor deelnemers en bezoekers het podium bij uitstek om hun netwerk te bouwen, te verstevigen of uit te breiden. Meer dan 130 organisaties zijn als standhouder aanwezig, een forse stijging ten opzichte van 2013. Deelnemers zijn afkomstig uit tal van tal van branches en specialismen. Het evenement kent veel collectieve presentaties en een uitgebreid inhoudelijk programma.

De Regio Business Dagen (RBD) worden door OGZ al sinds 2001 op diverse plaatsen in Nederland georganiseerd. Doelstelling is dat elke beurs een goede afspiegeling vormt van de bedrijvigheid in de betreffende regio. Dat is in Utrecht opnieuw prima gelukt. Het lokale mkb is sterk vertegenwoordigd, maar ook overheidsinstellingen en grote (inter)nationale bedrijven zien deelname als toegevoegde waarde voor hun aansluiting met de regio.

Netwerken noodzaak

De ervaring leert dat gemeenschappelijke presentaties een grote aantrekkingskracht hebben op bezoekers. Op pagina 28 vindt u een overzicht van alle pleinen op de RBD. Eén daarvan is het Netwerkplein. Een initiatief van Netwerkgids Nederland, volgens directeur Rens Tanis het grootste landelijke platform voor zakelijke netwerken. ‘Zie het als een Gouden Gids met op dit moment maar liefst 2.428 netwerken. Dit aantal stijgt nog altijd. Steeds meer ondernemers ontdekken dat netwerken geen bijzaak is maar noodzaak.’ Tanis’ rol is die van matchmaker. ‘Wij helpen bedrijven de weg te vinden in het grote woud van netwerken en adviseren welke het beste bij hen passen.’ Netwerkgids Nederland ondersteunt ook bestuurders bij het maximaliseren van hun netwerk. ‘Verder bemiddelen wij in adviseurs als netwerktrainers en social mediaspecialisten. Ook het Netwerk Gilde, een brancheorganisatie voor zakelijke netwerken is een initiatief van ons.’

Op het Netwerkplein presenteert Tanis’ bedrijf zich samen met een aantal netwerken en netwerkspecialisten. ‘Doel is om zoveel mogelijk kwalitatieve connecties te maken tussen bezoekers en bij ons aangesloten netwerken. Ook krijgen RBD-bezoekers concrete tips mee om meer resultaat te halen uit hun netwerkactiviteiten.’ Wanneer is de beurs voor Tanis geslaagd? ‘Als ik na afloop een groot aantal e-mails krijg van zowel bezoekers als managers van netwerken met een bedankje voor het leggen van een waardevolle verbinding.’

Primeur in videoconferencing

De Houtense communicatiespecialist Citocom bestaat al 36 jaar maar neemt voor het eerst deel aan de Regio Business Dagen. ‘Concrete aanleiding is de introductie van een nieuw product,’ zegt directeur Hans van Mackelenbergh. ‘Op de beurs kunnen bezoekers kennismaken met een professioneel videoconferencingsysteem. De scherpe prijs maakt deze nieuwe oplossing toegankelijk voor een groot aantal bedrijven. Na aanschaf is het mogelijk om met iedereen een videogesprek te voeren in perfecte beeldkwaliteit. De wederpartij hoeft zelf niet over zo’n systeem te beschikken, zoals tot nu toe wel het geval was. Je stuurt gewoon een uitnodiging met een link en de verbinding komt in de cloud tot stand.’

Persoonlijk contact is waardevol, weet Van Mackelenbergh. ‘Maar daarvoor is een fysieke ontmoeting lang niet altijd noodzakelijk. Videoconferencing zoals wij het nu aanbieden, maakt face-to-face-overleg mogelijk zonder dat je tijd en geld kwijt bent aan reizen. Het systeem verdient zich daarom snel terug. Want bedenk wel: 10.000 zakelijke kilometers kosten gemiddeld 10.000 euro aan auto- en personeelskosten.’

Citocom presenteert op haar stand uitsluitend de nieuwe video-oplossing. ‘Als je drie of vier producten aanbiedt, pikken bezoekers dat niet op. Je moet dus kiezen.’ Wie hoopt Van Mackelenbergh te treffen tijdens de RBD? ‘Primaire doelgroep zijn mkb-bedrijven vanaf tien medewerkers. Maar het systeem kan ook een uitkomst zijn voor zzp’ers die hun geografische werkgebied willen vergroten. Kenmerk van deze groep ondernemers is immers dat zij innovaties vaak sneller adopteren dan grote bedrijven. Dit videoconferencingsysteem is een voorbeeld van zo’n vernieuwing.’

Contacten

met perspectief

Ford Utrecht neemt regelmatig deel aan beurzen en andere evenementen. ‘Goed voorbeeld is de Bouwbeurs vorig jaar in Utrecht,’ meldt accountmanager bedrijfswagens Bas Schouten. ‘Wij stonden daar als regionale vertegenwoordiger met het Ford-programma. De bouwbeurs is een landelijk evenement gericht op één specifiek segment. De Regio Business Dagen hebben natuurlijk een meer lokaal karakter, met een grote verscheidenheid aan bezoekers.’ Ford Utrecht – onderdeel van de Schakel Autogroep – presenteert zich ook hier met haar bedrijfswagens. ‘Er is net een nieuwe Transit Connect uit; die tonen we op onze stand. Binnenkort komen nog meer nieuwe modellen uit, dus er is genoeg te melden. Maar wij zijn ook aanwezig op de beurs om de Schakel Autogroep als geheel te promoten. Er zullen immers zeker bezoekers zijn die niet in bedrijfswagens maar in personenauto’s geïnteresseerd zijn. Deze brede benadering past in onze filosofie die veel verder gaat dan auto’s alleen. Alles draait om de klant; wat is zijn behoefte, hoe kunnen we hem het best bedienen? Daarbij spelen ook zaken als serviceniveau en alternatieven zoals lease of huur een rol.’

Welke doelstellingen heeft Ford Utrecht voorgaand aan de beursdeelname geformuleerd? ‘Wij richten ons niet primair op het binnenhalen van orders maar op kwalitatief goede contactmomenten. Die zijn immers de eerste stap op weg naar een offerte en uiteindelijk de daadwerkelijke verkoop. Als wij voldoende contacten met perspectief leggen, is de beurs voor ons geslaagd.’ n

SPECIAL REGIO BUSINESS DAGEN

De Regio Business Dagen Midden-Nederland vinden plaats in Hal 3 van Jaarbeurs Utrecht.

Openingstijden:

21 mei 2014 14.00 - 20.00 uur

22 mei 2014 11.00 - 17.00 uur

Kijk voor meer informatie

en online aanmelden op www.rbdutrecht.nl.

SCHERP OORDEEL

scherp oordeel. Als geen ander kan hij onderwerpen ontdoen van de waan van de dag en plaatst ze in het juiste perspectief. Al hebben sommigen moeite met zijn nuchtere kijk, het zorgt voor een welkom anker in een steeds sneller veranderende maatschappij. Op donderdag

22 mei geeft Van Rossem op het centraal beursterras om 12.30 uur

zijn visie op een Nieuwe Wereld.

Op de stands van de deelnemers bruist het tijdens de RBD van de

activiteiten. Zo er een Spanjeborrel, een Open Coffee Borrel en houdt WAT At Work een relatieborrel. Op de stand van Free2Fly kunnen

bezoekers een vliegticket winnen en IC-Wines – importeur van meer dan 200 soorten uit de hele wereld – organiseert een wijnproeverij.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement