De meerwaarde van gebundelde krachten

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2014 | Download de PDF | Lees volledige uitgave online

Pieter Leyssius en Wilco van Schaik

FC Utrecht en Rabobank zorgen voor zakelijke en maatschappelijke verbindingen

De meerwaarde van gebundelde krachten

Rabobank Utrecht en FC Utrecht hebben veel gemeen. ‘Beide zijn diep geworteld in de Utrechtse maatschappij en zeer betrokken bij de stad en haar omgeving’, zegt Pieter Leyssius, directeur Bedrijven van Rabobank Utrecht. Dit collectieve DNA vormt de basis voor een hechte samenwerking op zakelijk, sportief en maatschappelijk gebied. FC Utrecht-directeur Wilco van Schaik: ‘Door onze krachten te bundelen, versterken wij elkaar op tal van gebieden.’ De lijst met voorbeelden is lang en groeit nog steeds.

Voetbal biedt volgens Leyssius een ideale netwerkomgeving. ‘De gemeenschappelijke emotie zorgt voor beleving en een sfeer waarin je makkelijk contacten maakt. Dat ondervinden wij bijvoorbeeld in de Directorslounge van

FC Utrecht; een prima plek om contacten te verstevigen en nieuwe relaties te ontmoeten.’

‘Rabobank was een van onze eerste partners in deze lounge,’ vertelt Wilco van Schaik. ‘Hier treft de top van het Utrechtse bedrijfsleven elkaar bij elke thuiswedstrijd. Er is een prikkelende gastspreker, bezoekers volgen samen de wedstrijd met aansluitend een walking dinner. Dit alles zorgt voor een ideale omgeving om onderling business te doen.’ Zo’n omgeving is er zeker ook op 20 mei. Dan nodigen club en bank klanten uit voor een gezamenlijk skyboxdiner. ‘Dat vindt plaats in een glazen restaurant op de middenstip van de Galgenwaard. Een unieke setting om Utrechtse ondernemers met elkaar te verbinden.’

Perfecte partner

De verbinding tussen Rabobank en FC Utrecht gaat veel verder dan zakelijke samenwerking alleen. Leyssius: ‘Vanuit onze kernwaarden betrokken en dichtbij wordt een deel van de winst gereserveerd als coöperatief dividend en geïnvesteerd in de maatschappij. FC Utrecht is een perfecte partner om inhoud te geven aan onze maatschappelijke doelstellingen.’ Want ook de club neemt haar maatschappelijke rol zeer serieus. ‘We staan ons er niet op voor, maar FC Utrecht is jaarlijks betrokken bij meer dan 100 maatschappelijke projecten,’ aldus Van Schaik. ‘Vaak trekken we daarbij samen op met Rabobank.’

Rolmodellen

De maatschappelijke samenwerking tussen club en bank kent tal van voorbeelden. ‘Zo hebben Wilco en ik een sollicitatietraining gegeven aan vmbo-leerlingen,’ meldt Leyssius. ‘Dit gebeurde op initiatief van JINC, dat jongeren voorbereidt op het vinden van een baan of stageplek.’ Rabobank ondersteunt de projecten van het programma FC Utrecht Maatschappelijk. ‘En FC Utrecht steunt op haar beurt onder meer Like moving 2 van Rabobank. Met dit project maken wij sport bereikbaar voor jongeren die daar normaal gesproken moeilijk toegang toe hebben.’ Ruim driehonderd vmbo-leerlingen namen op 1 april deel aan Like moving 2. Zij konden zich uitleven bij activiteiten en sporten als breakdance, softbal, hockey, thaiboksen en voetbal. Tophockeyer Roderick Weusthof – werkzaam bij Rabobank – en Sofyan Amrabat, een van de grootste FC Utrecht-talenten gaven een clinic. Een prima initiatief, vindt Van Schaik. ‘Een woord, een hand van een bekende sporter heeft een enorme impact. Dat merken we ook bij het bezoek van onze selectie aan zieke kinderen in het WKZ. Daarom zijn de twee sportieve toppers uit beide organisaties die bij Like moving 2 als rolmodel optreden een krachtig symbool van onze samenwerking.’ n

TRENDS

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement