MICE-bedrijven nemen duurzame verantwoordelijkheid

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2014 | Lees volledige uitgave online

SPECIAL

MICE-branche neemt verantwoordelijkheid

Duurzaamheid als

onderdeel van het systeem

Evenementen hebben voor, tijdens en na hun plaatsvinden impact op de locatie, het milieu, de economie en de (lokale) bevolking. Denk aan afval en de uitstoot van CO2. Gelukkig zijn er alternatieven om deze nadelen in te perken. Eerste stap is de bewustwording van de negatieve consequenties van een evenement, om deze vervolgens zoveel mogelijk te beperken.

Catering is een van aspecten die een rol speelt. Het is goed om hoofdzakelijk producten te gebruiken zonder kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen, met waar mogelijk de inzet van biologische, lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Om verspilling tegen te gaan, is het zaak duidelijk te communiceren over het aantal gasten – denk aan het percentage no-show –

en de te serveren hoeveelheden. Zoveel mogelijk gecombineerde transportbewegingen bij de aan- en afvoer van catering beperken de uitstoot.

Duurzaam reizen

Reizen is per definitie een niet-duurzame activiteit binnen de MICE-branche. Gelukkig spannen ook diverse zakenreisagenten zich in om de impact van hun handelen te beperken. Zo was BCD Travel de eerste zakenreisorganisatie met een volledig geïntegreerd proces voor CO2-compensatie in het boekingssysteem. Het behalen van de Brons-status in het Fira Rating System betekent opnieuw een primeur voor deze Utrechtse zakenreisspecialist. Fira is een onafhankelijk beoordelingssysteem dat duurzaamheidsprestaties van leveranciers toetst ter bevordering van een efficiënt en transparant inkoopproces. Het systeem sluit aan bij nationale en internationale normen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Groene locaties

Is na een binnen- of buitenlandse reis de bestemming bereikt dan is de locatie van een evenement het volgende item dat aandacht behoeft als het gaat om duurzaamheid. Gelukkig beschikken steeds meer locaties over een Green Key-keurmerk. Dit wordt uitgereikt door Stichting KMVK. Locaties met een Green Key worden om het jaar door een keurmeester getoetst aan de hand van een lijst met verplichte en optionele criteria. De score bepaalt of een gouden, zilveren, of bronzen Green Key wordt toegekend. Het Utrechtse Hotel Mitland beschikt over een gouden exemplaar. Om dit keurmerk te behalen, zijn tal van maatregelen doorgevoerd die de impact op het milieu beperken. De daken zijn na een ingrijpende verbouwing in 2006 beplant met sedum voor een natuurlijke isolatie. In de keuken is een speciale swillput voor organisch afval geïnstalleerd. Verder beschikt het hotel over een eigen warmtekrachtcentrale. Bij het verlaten van de hotelkamer schakelt het licht automatisch uit wanneer de gast de kamersleutel verwijdert. Alle toiletten en douches zijn waterbesparend en verschillende ruimtes hebben lichtsensors met energiezuinige ledverlichting.

Ook Landgoed Zonheuvel (Doorn) heeft een gouden Green Key. Het hotel en conferentiecentrum zet in op onder meer gescheiden afvalinzameling, milieuvriendelijke schoonmaakproducten, FSC-papier, spaarlampen en ledverlichting, energie- en waterbesparende maatregelen en een warmtewisselinstallatie. Als deelnemer aan het milieuprogramma Op Kop van de Provincie Utrecht tekende Zonheuvel een intentieverklaring om de bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken en de CO2-uitstoot aanzienlijk terug te dringen.

Diversiteit centraal

De lijst van locaties met een Green Key is lang. Zij lijken het keurmerk als basiswaarde te beschouwen. Locaties ontplooien steeds meer aanvullende initiatieven, zowel om het milieu te ontlasten als op sociaal gebied. Kontakt der Kontinenten heeft al 50 jaar aandacht voor duurzaamheid. Het conferentiehotel in Soesterberg serveert kraanwater uit flessen waarvan de opbrengst naar water- en sanitaire voorzieningen in derde wereldlanden gaat. Gasten kunnen gebruik maken van fietsen die voornamelijk worden gemaakt van hergebruikte onderdelen. In het personeelsbeleid staan diversiteit en multiculturaliteit centraal. Verder is er een actieve rol bij het begeleiden van leerlingen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Kontakt der Kontinenten biedt gereduceerde tarieven voor maatschappelijke en non-profitorganisaties. Ook worden lokale en regionale culturele initiatieven ondersteunt.

Ketenpartners aanspreken

‘Duurzaamheid is in onze branche inmiddels onderdeel van het systeem,’ stelt Hans van Pelt, directeur van Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum (Zeist). ‘Bijna elke locatie heeft een Green Key. Overheden maar in toenemende mate ook bedrijven vragen bij opdrachtverlening steeds vaker om een duurzaamheidsverklaring.’ Toch kun je je volgens Van Pelt als organisatie nog wel degelijk onderscheiden door de manier waarop duurzaamheid invulling krijgt. ‘Bijvoorbeeld door ook ketenpartners te vragen om een waarborg voor hun duurzame bedrijfsvoering. De meeste van onze leveranciers reageren positief. En soms is het een eyeopener. Wij werken veel met kleinere bedrijven en zzp’ers uit de omgeving. Die moeten vaak nog stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Een oproep van ons kan dan een trigger zijn.’

Human capital inzetten

Woudschoten toont haar maatschappelijke betrokkenheid onder meer als partner van het MVO-platform Samen voor Zeist. ‘Ook onze 100 medewerkers kunnen het verschil maken. De interne duurzaamheidsprincipes – denk aan energiebesparende maatregelen – hebben een bewustwordingsproces op gang gebracht. We gaan nu een stap verder en koppelen de inzet van medewerkers aan onze maatschappelijke betrokkenheid. Collega’s voeren samen met hun afdeling sociale projecten uit bij lokale organisaties als Bartiméus, Abrona en de Voedselbank. Op deze manier zetten wij het eigen human capital in om onze sociale rol nog meer inhoud te geven.’

Hans van Pelt (Woudschoten): ‘We zetten het eigen human capital in om onze sociale rol nog meer inhoud te geven.’

Op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen komt Nederland goed uit de bus. Nederlandse bedrijven scoren hoog op de Dow Jones Sustainability Index en komen positief uit internationale vergelijkingen van transparantie. Congressen, incentives en evenementen staan erom bekend dat ze veelal zorgen voor grote hoeveelheden afval en een flinke CO2-uitstoot. Bedrijven in deze MICE-sector nemen echter in toenemende mate hun verantwoordelijkheid; de aandacht voor duurzaamheid en MVO stijgt. Een aantal initiatieven en voorbeelden ter inspiratie.

Hotel Mitland: veel maatregelen om impact op het milieu te beperken.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement