Utrechtse gemeenten betalen te traag

Verschenen in Utrecht Business Nr 2 - 2014

Utrechtse gemeenten nog altijd te traag in betalen facturen

Het betaalgedrag van gemeenten richting ondernemers is vergeleken met 2012 maar weinig verbeterd. De gemiddelde vertraging bedroeg in 2013 8 dagen. Dat is maar 1 dag minder dan het jaar ervoor. Bijna een kwart van alle rekeningen wordt nog altijd te laat betaald. In opdracht van MKB-Nederland heeft Dun & Bradstreet het betaalgedrag van gemeenten opnieuw in kaart gebracht. De ondernemersorganisatie is zwaar teleurgesteld over de uitkomsten.

Ondernemers hebben het nog altijd zwaar, ondanks de aantrekkende economie. Er is weinig vlees op de botten. Elke factuur die niet ‘prompt’ (= op tijd/binnen 30 dagen) wordt overgemaakt, betekent extra druk op de liquiditeit van een bedrijf. Het is zuur dat gemeenten, belangrijke opdrachtgevers, daar te weinig oog en begrip voor hebben. Het is des te triester omdat op 16 maart 2013 een nieuwe wet in werking is getreden die overheden verplicht om binnen 30 dagen hun facturen te betalen. Een groot aantal gemeenten laat zich daar dus niets aan gelegen liggen. De ondernemersorganisatie roept die gemeenten dan ook op om dit probleem serieus te gaan oplossen.

Machtspositie

Op grond van de wet mogen ondernemers te laat betalende overheden een boete en wettelijke rente in rekening brengen. De meesten zullen dat echter nooit doen, omdat ze de relatie met een grote klant – en dat is de gemeente vaak – niet op het spel willen zetten. Lokale overheden hebben ten opzichte van mkb-bedrijven dus een ‘machtspositie’ die ze niet zouden mogen misbruiken door hun rekeningen te laat te betalen. Wat dat betreft, zouden ze een voorbeeld moeten nemen aan de Rijksoverheid. Die betaalt 90 procent van de facturen op tijd.

Hekkensluiters

In de provincie Utrecht is de gemeente Houten ‘winnaar’ met 92 procent prompt en 3 dagen vertraagd. Landelijk is Houten gestegen van plaats 232 in 2012 naar plaats 42 in 2013. De gemeenten De Bilt en Bunschoten scoren met 86% prompt en respectievelijk 2 dagen en 3 dagen vertraagd. Zeist en Leusden scoren met 82% prompt en respectievelijk 2 dagen en 6 dagen vertraagd. De gemeente Amersfoort scoort als één van de grotere gemeenten in de provincie Utrecht met 79% prompt en 11 dagen vertraagd. ‘Hekkensluiters’ in de provincie Utrecht zijn de gemeenten Wijk bij Duurstede met 68% prompt en 22 dagen vertraagd en de gemeente Utrecht met 61% prompt en 20 dagen vertraagd. n

MKB NIEUWS

Meer informatie over het

onderzoek, de Top 100 en de

onderzoeken van 2012, 2011

en 2009 zijn te vinden op:

www.snellerbetalen.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Utrecht Business Nr 2 - 2014

Het Klooster bewijst potentieJong Management en VNO-NCW Midden intensiveren samenwerkingOp het snijvlak van belangenBPU coördineert economische activatie rondom Tour Utrecht'Weg met de excuuscultuur!' De meerwaarde van gebundelde krachtenKomt dat horen, komt dat zien!Netwerken, communiceren en inspirerenLeden als ambassadeurs tijdens Regio Business DagenBHG: mensenbedrijf met groeiambitie'We zijn open voor business'NUtrecht groeikern voor creatieve industrieAdvisor eerste Excellence business partner van KPNDuurzaamheid als onderdeel van het systeemVan 15 tot 25Gezond en energiek vergaderenUnieke App voor de meetingbrancheWerken als zelfstandige: of toch niet?Trainspot maakt naam als trainingslocatiePleisterplaats voor de zakelijke nomade'Het concept? Dat zijn wij'DigiTrage maakt rechtspraak betaalbaarUtrechtse gemeenten nog altijd te traag in betalen facturenOndernemers in de driver's seatAH-distributiecentrum naar Het KloosterJong Management en VNO-NCW intensiveren samenwerkingPolitiek Café verbindt ondernemers en politiciBPU coördineert economische activatie rondom Tour de FranceOp de huid van Ghislaine DuymelingsNetwerken, communiceren en inspireren op de beursvloerOverzicht inhoudelijk programmaDeelnemers en plattegrondCollectieve presentatiesFC Utrecht Business: Leden als ambassadeursABN AMRO door sectorale focus nog dichter bij de klantMICE-bedrijven nemen duurzame verantwoordelijkheidBedrijfsprofiel TaskHeroToplocaties in Midden-NederlandPostillion Hotel Utrecht Bunnik: pleisterplaats voor de zakelijke nomadeUitRestaurant Podium: ‘Het concept? Dat zijn wij’Utrechtse gemeenten betalen te traagOndernemers in de driver’s seat tijdens bedrijfsautotestdagMart Rienstra was jarig
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media