Het onderscheidend vermogen van de Voordaan-businessclub
NETWERK
Het onderscheidend vermogen van de businessclub van Voordaan
ââ¬ËFamilieclub met plezierige sfeerââ¬â¢
TEKST HANS HAJÃâ°E FOTOGRAFIE HANS KOKX
Qua ledenaantal behoort de Groenekanse hockeyvereniging Voordaan tot de top 20 in Nederland. Ondanks de omvang is het een warme club waar tophockey en recreatieve sport prima samengaan. ââ¬ËVoordaan is groot genoeg om impact te hebben, ook in haar maatschappelijke initiatieven en ondernemersactiviteiten van de businessclub. Tegelijkertijd is de schaal zodanig dat mensen zich er thuis voelen.ââ¬â¢
Alhoewel gevestigd in Groenekan liggen de formele roots van Voordaan in Utrecht. In Tuindorp om precies te zijn, waar de club in 1935 werd opgericht. Die wijk maakte destijds net als Groenekan deel uit van de gemeente Maartensdijk. Vandaar MMHC (Maartensdijkse Mixed Hockey Club) voor de naam. Voordaan verwijst naar een voormalig landgoed nabij het complex van de club.
Realistisch verwachtingspatroon
ââ¬ËNog altijd zijn veel van onze ruim 1.700 leden afkomstig uit Utrecht,ââ¬â¢ zegt Patricia Hallers-Van den Broek. Zij is sinds juni voorzitter van Voordaan en was daarvoor jarenlang actief in de jeugdorganisatie van de club. Hallers heeft een praktijk voor jongerentherapie in Utrecht en begeleidt bij het ROC Midden Nederland jongeren naar zelfstandig ondernemerschap in de dans. ââ¬ËVoordaan is een warme vereniging met een plezierige sfeer. Tophockey wordt gecombineerd met veel aandacht voor de breedtesport.ââ¬â¢
Patrick Waardijk onderschrijft deze kenschets. Hij is directeur van Zendt ââ¬â een bedrijf in werving, selectie en uitzenden ââ¬â en al jarenlang lid van de sponsorcommissie met in zijn takenpakket de businessclub van Voordaan. ââ¬ËHet is een echte familieclub, waar tegelijkertijd op topniveau gehockeyd wordt. Heren 1 is de afgelopen jaren tot twee keer toe gepromoveerd naar de hoofdklasse. Maar dat is geen doel op zich. Het verwachtingspatroon is realistisch; de club is ambitieus, maar niet té.ââ¬â¢ Opvallend is dat Voordaan de spelers van haar eerste teams niet betaalt, ook niet toen hoofdklasse werd gespeeld. ââ¬ËOok dat is een bewuste keuze,ââ¬â¢ zegt Hallers. ââ¬ËWe willen te allen tijde financieel gezond blijven. Voordaan is er voor alle geledingen van de club.ââ¬â¢
Meters maken
Martijn Laar is namens Rabobank Utrecht aanspreekpunt bij Voordaan. Samen met Rabobank Utrechtse Heuvelrug is de bank hoofdsponsor van de club. ââ¬ËTijdens onze ondernemersavonden halen wij Voordaan regelmatig aan als voorbeeld. Er is een hele duidelijke visie over wat de club wil zijn, en wat zeker niet. Dat geldt ook voor de businessclub, waardoor een hechte groep ondernemers elkaar goed weet te vinden.ââ¬â¢
De hockeyvereniging en Rabo passen goed bij elkaar, vindt Laar. ââ¬ËVoordaan is net als Rabobank echt een club die dichtbij en betrokken is voor haar leden en voor haar omgeving. Tegelijkertijd zijn ze toonaangevend; Heren 1 staat bovenaan in de overgangsklasse en het eerste damesteam presteert prima. Ook de geselecteerde jeugdteams spelen hoog.ââ¬â¢ Qua ledenaantal behoort Voordaan tot de top 20 in Nederland. ââ¬ËDe club is groot genoeg om impact te hebben, om meters te kunnen maken; ook in haar maatschappelijke initiatieven en ondernemersactiviteiten van de businessclub. Tegelijkertijd is de schaal zodanig dat mensen zich thuis voelen bij Voordaan. Dat is een bijzondere combinatie die je niet vaak aantreft.ââ¬â¢
Saamhorigheid.
De businessclub van Voordaan kenmerkt zich door een mooie mix. ââ¬ËOnder de ruim 40 leden zijn uiteenlopende bedrijven,ââ¬â¢ zegt Waardijk. ââ¬ËVan kleine ondernemers die vooral lokaal actief zijn tot grotere organisaties. Wat hen bindt, is hun band met de club en de sport. De saamhorigheid is groot.ââ¬â¢ Naast een barbecue aan het begin van het seizoen zijn er regelmatig sponsorborrels tijdens thuiswedstrijden van de eerste teams. ââ¬ËOok worden bedrijfsbezoeken georganiseerd, zoals recent aan het KNMI in De Bilt. Dankzij het netwerk van de Rabobank en de club krijgen leden en introducees zo een kijkje in de keuken van bijzondere organisaties als het KNMI.ââ¬â¢
Alternatieve Maliebaanloop
Rabobank Utrecht speelt een actieve rol bij de businessclub. Laar: ââ¬ËBelangrijk doel van de bank is om ondernemers te verbinden. Rechtstreeks, maar bijvoorbeeld ook via een zakelijk netwerk als dat van Voordaan waar een aantal enthousiaste collega-sponsors de kar trekt. De sfeer die de hele vereniging kenmerkt, tref je ook aan in de businessclub. Die wordt echt gedragen door de leden zelf. Zo ontstaat een prima platform voor kennisuitwisseling en onderling zaken doen. Daar dragen wij graag een steentje aan bij. Zo verwelkomden we samen met andere sponsoren als RSM Niehe Lancée Kooij en Schyns Advocaten bijvoorbeeld de alternatieve Maliebaanloop vorig jaar.ââ¬â¢ Hierbij werd een aantal bedrijfsbezoeken aan leden van de businessclub afgewisseld met een gezamenlijke wandeling over deze markante Utrechtse laan, onder begeleiding van een gids. ââ¬ËEen bijzondere manier van ontmoeten en verbinden die in goede aarde viel.ââ¬â¢
Cadeautje
De promotie van het eerste herenteam naar de hoofdklasse in 2007 en 2012 leverde veel extra exposure op. Voor de vereniging, maar ook voor de sponsors. ââ¬ËToch zijn onze voorwaarden en de kosten voor het lidmaatschap van de businessclub destijds niet aangepast,ââ¬â¢ aldus Waardijk. ââ¬ËEen eventuele promotie zien we echt als een cadeautje.ââ¬â¢ Ook voor Laar is het geen must. ââ¬ËZowel de businessclub als de Rabobank Utrecht zijn er primair voor de lokale ondernemers. Natuurlijk zijn de leden hockeyliefhebbers en is het een pré dat op hoog niveau wordt gespeeld. Dus hoofdklasse is mooi, maar de rol en waarde van het Voordaan-netwerk is niet echt afhankelijk van de prestaties van de eerste teams.ââ¬â¢
Waterveld
De businessclub is belangrijk voor de Groenekanse hockeyvereniging. ââ¬ËUiteraard in financieel opzicht; sponsorinkomsten vormen een belangrijke inkomstenbron,ââ¬â¢ zegt voorzitter Hallers. ââ¬ËMaar we doen ook regelmatig een beroep op de expertise van onze businessclubleden. Zo is er een horecadenktank waarin sponsors met specifieke vakkennis meedenken met de SHAG, onze Stichting Horeca Accommodatie. Uitbreiding van de businessclub is een belangrijk speerpunt van het Voordaan-bestuur. Daarnaast speelt ook de ambitie om een waterveld aan te leggen een rol.
Een van de velden is aan vervanging toe, dus het is nu een goed moment om te investeren in een waterveld. Daarvoor is een stevig bedrag nodig. Dat willen we graag zoveel mogelijk op eigen kracht opbrengen. Nieuwe businessclubleden zijn mede daarom zeer welkom. Ook wordt gewerkt aan een opzet waarbij bedrijven en particulieren een specifiek onderdeel van het complex kunnen sponsoren.ââ¬â¢
Zakelijke kruisbestuiving
Voordaan heeft ondernemers veel te bieden, benadrukt Waardijk. ââ¬ËDe onderlinge gunfactor is hoog en dat maakt de businessclub tot een krachtig netwerk. Er zijn mooie voorbeelden van zakelijke kruisbestuiving.ââ¬â¢ Bij het aantrekken van businessclubleden spelen de bestaande sponsors een belangrijke rol. ââ¬ËZij zijn onze beste ambassadeurs. Dat maakt hun achterliggende netwerk tot een interessante doelgroep. Die benaderen we onder meer door activiteiten open te stellen voor introducees. Zo kunnen potentiële businessclubleden de Voordaan-sfeer proeven en kennis maken met onze bijzondere vereniging.ââ¬â¢
Voor meer informatie: www.voordaan.nl n
EEN AANDEEL IN ELKAAR
Om als lokale coöperatieve bank de kracht van lokale netwerken verder te stimuleren, maakt Rabobank deze rubriek in Utrecht Business mede mogelijk. De Rabobank is dichtbij en betrokken bij meer dan zestig netwerken in Utrecht. Kijk op www.rabobank.nl/utrecht hoe deze netwerken ondernemers verbinden en samen sterker maken.
Patrick Waardijk, Patricia Hallers en Martijn Laar: ââ¬ËVoordaan heeft ondernemers veel te bieden.ââ¬â¢