NFF recht de rug na aderlating

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2014 | Lees volledige uitgave online

Broos Schnetz en Willemien van Aalst: ‘We geloven in de verbinding tussen het Utrechtse bedrijfsleven en het grootste mediaevent van Nederland.’

CASE

Filmfestival vol ambities ondanks vertrek hoofdsponsor UPC

NFF recht de rug

na aderlating

TEKST MART RIENSTRA FOTOGRAFIE HANS KOKX

‘Laat er geen misverstand over bestaan, de 35e editie van het NFF gaat eind september 2015 gewoon van start,’ melden Willemien van Aalst en Broos Schnetz resoluut. De NFF-directeur en de voorzitter van de NFF Ondernemers Club kennen inmiddels het klappen van de zweep in festivalland. Van paniek was daarom geen sprake toen UPC onlangs verklaarde terug te treden als een van de drie hoofdsponsors. ‘Het slechte nieuws kwam niet geheel onverwachts,’ vertelt Van Aalst. Het gekrakeel tijdens het filmfestival rondom de afdracht van auteursrechten van Nederlandse films en tv-series die door kabelproducenten als UPC worden uitgezonden, heeft de samenwerking op scherp gezet. ‘Jammer en lastig, maar we moeten verder.’

Creativiteit en daadkracht

Hoe is volgens Van Aalst geen vraag. ‘Zonder steun van het bedrijfsleven is een festival als het NFF in deze vorm überhaupt niet mogelijk. De overheidssubsidie (Rijk, Provincie en Gemeente Utrecht) dekt nog geen 35% van het totale budget van 3,5 miljoen euro. Voor de rest zijn we afhankelijk van fondsen, sponsors en kaartverkoop.’

Ondanks het economisch sombere tij slaagt het NFF er tot op heden altijd in om haar begroting sluitend te krijgen. Toch vereist dit steeds meer creativiteit en daadkracht, want ook het NFF ervaart de gevolgen van een terugtredende overheid. En nu UPC is vertrokken, lijken de veelbelovende plannen van het filmfestival in de ijskast te belanden. ‘Nou, voorlopig willen we daar niets van weten. We zijn ambitieuzer dan ooit. En geloven in een sterk en cultureel Utrecht, zoals we ook geloven in een verbinding tussen het Utrechtse bedrijfsleven en het grootste mediaevent van Nederland.’

Praatje met

Carice en Pierre

Deze ‘titel’ draagt het NFF volgens onderzoek al enkele jaren. Geen enkel ander Nederlands evenement krijgt zoveel aandacht op tv, radio, in print maar vooral ook online. Van Aalst: ‘Dit is niet uitsluitend de optelsom van de goede contacten die wij onderhouden met de media. In ons festival herkent het publiek ook waarden als kwaliteit, uniciteit en identiteit. We “vieren” elk jaar de Nederlandse film en dus ook onze cultuur en alles wat daar voor staat. En dat doen we uitbundig; we creëren een feest, met plezier voor iedereen: acteurs, regisseurs, producenten, maar ook bezoekers en sponsors.’

Dat laatste beaamt Broos Schnetz. ‘Ik merk dat leden van de NFF Ondernemers Club juist dit onderscheidende karakter appreciëren. De filmwereld is ook voor hen bijzonder; die betovert en amuseert. Daar maak je graag een keer onderdeel van uit, want laten we eerlijk zijn: we willen allemaal wel een praatje maken met Pierre Bokma en Carice van Houten. En we willen allemaal wel een keer met relaties en medewerkers onze entree maken over die rode loper, toch?’

Scherper profileren

Toch is uitsluitend zo’n vorstelijk onthaal niet genoeg om ondernemend Utrecht voor 1.000 euro te verleiden tot het lidmaatschap van de NFF Ondernemers Club. ‘En terecht,’ zegt Schnetz. ‘We praten over verbinden met elkaar, dat gaat dus verder. Daarom is geld vanzelfsprekend welkom. Maar andere vormen van ondersteuning zijn dat ook, zoals kennisuitwisseling en netwerken. Als relatief kleine organisatie hebben we niet de illusie op alle gebieden de wijsheid in pacht te hebben. Dan is het geruststellend te weten dat je voor bepaalde antwoorden terecht kunt in je ondernemersclub.’

Andersom hebben bedrijven de behoefte zich scherper te profileren. Voor hen is het essentieel dat het NFF – als toonaangevend festival – er alles aan doet om vooruitstrevend, representatief en exclusief te zijn. Van Aalst: ‘Daarom volgen en creëren we trends in films, staan we onder meer stil bij de rol van gaming en muziek en bieden tevens een podium aan tv-series, documentaires en animatie maar ook aan studenten van de HKU.’

Utrecht filmstad

In dat licht moeten we ook de ambities van het NFF zien. Die liegen er niet om. Neem bijvoorbeeld de huisvesting van het festival. Dit jaar vond het NFF vanwege de verbouwing van de Stadsschouwburg plaats in het nieuwe TivoliVredenburg. ‘Een geweldige ervaring. Vanzelfsprekend hopen we daar ook in de toekomst gebruik van te kunnen maken. Wel is TivoliVredenburg voor filmvertoningen minder geschikt.’ Daarom zoekt Van Aalst naar betere filmlocaties. Die kansen liggen er, met de voorgenomen bouw van het Megaplex bij de Jaarbeurs en de verbouwing van bioscoop City van Jos Stelling. ‘Daarnaast is er het initiatief van filmdistributeur Pim Hermeling waar we nauw betrokken bij zijn. Het gaat hier om een private partner die zonder subsidie “De Kade” op het Paardenveld wil creëren. Dit gebouw moet er in september 2016 staan en bevat onder andere zeven bioscoopzalen. Het bewijst eens te meer dat de film in Utrecht springlevend is en dat private plannen het verschil kunnen maken.’ n

Het Nederlands Film Festival (NFF) beleefde eind september alweer haar 34e editie. En wederom oogstte dit tiendaagse culturele event veel waardering en publiciteit. Maar tijd om op de lauweren te rusten, is er niet. Het vertrek van UPC als belangrijkste hoofdsponsor zorgt voor een gapend gat op de begroting van 2015. Gewend als ze is te anticiperen op financiële tegenslagen, legt directeur Willemien van Aalst nu alvast de rode loper uit voor ondernemend Utrecht. ‘Het Nederlands Film Festival heeft u nodig, nu meer dan ooit!’

UNIEK EVENEMENT

Gerrit den Hartog, fiscaal partner bij BDO Utrecht, Accountants en Adviseurs: ‘We zijn om twee redenen lid van de NFF Ondernemers Club. Als Utrechts bedrijf profiteren we van de stad en willen haar als tegenprestatie dus ook ondersteunen en promoten. Tegelijkertijd is het filmfestival een uniek evenement dat erg goed bij onze klanten en medewerkers past. En dan heb ik het vooral over het culturele, creatieve en intellectuele karakter. Een film bezoeken is nu eenmaal iets anders dan naar een voetbalwedstrijd gaan: in beleving, maar ook in de mensen die je er ontmoet. Bovendien spreken de ambities van het NFF ons erg aan en steunen we hun intenties om het festival verder te laten groeien en doorontwikkelen.’

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement