Leo Hollman: ‘Utrecht wil energie van de Tour vasthouden’

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2015

special

Grand Départ is een middel, geen doel

‘Utrecht wil energie van

de Tour vasthouden’

TEKST HANS HAJÉE

Het aftellen naar 4 juli is begonnen. Dan vormen de straten van Utrecht het decor voor de eerste etappe van de Tour de France, een individuele tijdrit van 13,7 kilometer. Volgens Leo Hollman geeft de energie die vrijkomt door de Grand Départ de regionale economie een langjarige impuls. ’De Tourstart is een middel, geen doel.’

Leo Hollman, directeur van Grand Hotel Karel V en voorzitter van Hotel Overleg Stad en Schil Utrecht (HOST) windt er geen doekjes om: ‘De Grand Départ is voor Utrechtse hotels het gedroomde publieksevenement. Wij moeten het immers hebben van de destinatie. Pas als bezoekers voor Utrecht kiezen, volgt de selectie van een hotel. Daarom is de Tourstart een ideaal visitekaartje voor de stad én voor ons.’

Ook de periode waarin het wielerevenement plaatsvindt, komt de Utrechtse goed uit. ‘Bij de meeste hotels ligt de nadruk op zakelijke gasten. Hun boekingen lopen in de zomermaanden logischerwijs terug. Juli en augustus zijn onze rustigste maanden; bezetting en kamerprijzen zijn dan het laagst. Als je in deze periode een evenement van wereldformaat binnenhaalt, is dat top.’

Heimelijk

In HOST zijn 23 hotels verenigd. Die bevinden zich zowel in Utrecht als de directe omgeving; plaatsen als Zeist, Nieuwegein en Houten. ‘De meeste hotels zijn aangesloten bij HOST. Samen zijn de leden goed voor 1.800 kamers, waar het hele gebied zo’n 2.250 kamers telt.’ Het hotelcollectief heeft intensief meegedacht en meegewerkt bij de jarenlange lobby van Utrecht om de Tourstart binnen te halen. Het was een spannende periode. ‘Ook voor ons hotel. Karel V trad regelmatig op als heimelijke gastheer als de Tourdirectie weer een bezoek bracht aan de stad.’ Voor de formele bekendmaking werden de geruchten steeds sterker dat het balletje de kant van Utrecht op zou rollen. Hollman wist het al zeker. ‘Doorslaggevend was het verzoek van de A.S.O. om onze beschikbaarheid en prijzen af te geven. De Tourorganisator wilde tijdig kunnen boeken, vóór de officiële bekendmaking. Toen wisten wij genoeg.’

Hoger belang

De komst van de tour naar Utrecht is mogelijk door een gezamenlijke financiële inspanning van overheden en het bedrijfsleven in de stad. ‘Ook de hotels nemen hun verantwoordelijkheid. Wij staan tien procent van de kale kameromzet af van alle boekingen die binnenkomen via de centrale site van Toerisme Utrecht.’ Het kostte geen moeite om de hotels van deze bijdrage te overtuigen. ‘Het hogere belang van de Grand Départ wordt door iedereen onderkend.’

Niet de hoofdprijs

Over de prijsstelling van Utrechtse hotelkamers in de periode rond de Tourstart doen wilde verhalen de ronde. Tot ongenoegen van Hollman. ‘Een paar uitzonderingen worden uitvergroot terwijl juist het tegendeel het geval is. Het overgrote deel van de kamers van bij HOST aangesloten hotels wordt aangeboden met slechts een kleine verhoging.’

Al mogen uiteraard geen afspraken worden gemaakt, er is wel een oproep gedaan om de kamerprijzen zo laag mogelijk te houden. ‘De Tourstart is een unieke gelegenheid om Utrecht als aantrekkelijke locatie voor het voetlicht te brengen bij een miljardenpubliek. Het beeld dat hotels hier torenhoge prijzen vragen, past dan niet. Nu een dubbeltje, straks een kwartje. Vrijwel alle hotels begrijpen dit en zijn terughoudend met hun prijsstelling. Een paar collega’s gaan echter voor de hoofdprijs. Zij denken van de schaarste te kunnen profiteren. Ik vind dat onverstandig maar het staat iedereen vrij om een strategie te kiezen.’

Geen pop-up

Om de verwachte stormloop op hotelkamers te faciliteren, onderzocht een aantal ondernemers de mogelijkheid om pop-up hotels te realiseren. ‘Aan zo’n tijdelijke voorziening zitten nogal wat haken en ogen. Al stelt de gemeente zich coöperatief op, de veiligheidsvoorschriften zijn streng. En pas bij de brandweercontrole vlak voor de opening wordt duidelijk of aan alle regels is voldaan. Bedenk daarbij dat je maar een paar dagen hebt om de investering terug te verdienen. Het risico is simpelweg te groot.’

Kamers beschikbaar

Het beeld dat alle Utrechtse hotels al volgeboekt zijn, wil Hollman graag nuanceren. ‘Toen bekend werd dat de Tour in Utrecht zou starten, hebben grote bookers veel kamers gereserveerd. Nu blijkt dat niet al deze kamers ook daadwerkelijk worden afgenomen. Die komen nu weer op de markt. Op dit moment – eind april, red. – is er zeker nog beschikbaarheid in de hotels in stad en regio. Ook bij de tijdelijke campings moet de grote stroom reserveringen nog op gang komen. Je merkt dat veel mensen pas op het laatste moment besluiten om naar Utrecht te komen en de Tourstart live mee te maken.’

Bij de revers

Welke erfenis laat de Tourkaravaan in Utrecht achter als zij tijdens de tweede etappe de gemeentegrenzen passeert en koers zet naar Zeeland? ‘Om een groot publieksevenement als dit te kunnen organiseren, is samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven een must. Dat was voor iedereen een leerproces en we hebben elkaar af en toe stevig bij de revers gehad. Maar gaandeweg is begrip ontstaan voor elkaars belangen. Er is sprake van partnership en wederzijds vertrouwen. Dat is een groot goed met het oog op de toekomst.’

Langjarige impuls

De energie die is vrijgekomen rond de Tourstart werpt nu al vruchten af. ‘Het heeft er onder meer toe bijgedragen dat onder de bezielende leiding van EBU de gemeentes Utrecht en Amersfoort, Universiteit Utrecht, Jaarbeurs, Provincie Utrecht, De Marienhof, De Flint en HOST een

fonds hebben opgericht dat gebruikt wordt om kennisevenementen aan te trekken. Hiertoe stellen zij gedurende drie jaar samen jaarlijks ruim drie ton ter beschikking aan het Utrecht Convention Bureau.’ Ander voorbeeld is de continuering van het Business Peloton Utrecht (BPU). ‘Dit zakelijke netwerk coördineert de economische activatie rond de Tourstart,’ meldt Hollman, tevens bestuurslid van het BPU. ‘Met een gewijzigde naam willen wij de huidige energie vasthouden en na de Tour omzetten in nieuwe initiatieven. Dit onderstreept eens te meer dat de Grand Départ voor Utrecht geen doel op zich is. Het is een instrument, een katalysator die de economie van stad en regio van een langjarige impuls voorziet.’ n

‘Tourstart is het gedroomde publieks-evenement.’

Leo Hollman: ‘Ook hotels

nemen hun verantwoordelijkheid.’

Restaurant Belle

Dorpsstraat 12 - 3611 AE Oud Zuilen - T 030 244 1790

www.restaurantbelle.nl

Restaurant Belle Vergaderen

aan de Vecht

Belle is een bekend en gerenommeerd restaurant in Oud Zuylen. ‘En menigeen heeft mooie herinneringen aan feesten en bruiloften in het historische gebouw onder de kastanjebomen, op een steenworp afstand van Slot Zuylen,’ zegt Judith Prins. Zij is marketing manager van Brothers Horeca Groep (BHG), eigenaar van Belle plus zeven andere evenementenlocaties en restaurants.

Inspirerend

Wat nog lang niet iedereen weet, is dat Belle ook een inspirerende locatie vormt voor zakelijke bijeenkomsten. ‘Drie zalen met een capaciteit van 10 tot 100 personen bieden plek aan vergaderingen, brainstormsessies en seminars. Belle kent verschillende vergaderarrangementen, een ruime keuze (gezonde) menu’s en voor technische ondersteuning kan worden gezorgd.’ Het salesteam geeft adequaat antwoord op alle vragen. Net als bij de andere BHG-locaties vallen gastvrijheid en service op. ‘Door de idyllische ligging zou je bijna vergeten dat Belle vlakbij Utrecht ligt. Ook de A2 en A27 zijn maar een paar autominuten verwijderd.’

Onderscheidend

Belle beschikt over twee prachtige terrassen aan de Vecht. ‘Een vergaderbreak krijgt hierdoor een extra dimensie. Deelnemers kunnen met uitzicht op het water even de zinnen verzetten en nieuwe inspiratie opdoen. Ook voor een afsluitende borrel vormen de terrassen een ideaal decor. Hiermee beschikt Belle als vergaderlocatie over een onderscheidende troef, helemaal nu de zomermaanden in aantocht zijn.’ n

BEDRIJFSPROFIEL



Algemene voorwaarden | privacy statement