Ontmoetingen in een connected society

Verschenen in Utrecht Business Nr 2 - 2015

Fysieke en virtuele meetingtrends

Ontmoetingen in een connected society

De wereld verandert, net als de voorkeuren van gasten. Locaties, meeting- en eventplanners moeten daarop inspelen, willen zij kunnen blijven rekenen op tevreden opdrachtgevers. Duurzaamheid is vanzelfsprekend, gezondheid krijgt meer aandacht. Het zowel on- als offline delen van informatie voor, tijdens en na bijeenkomsten wordt steeds gebruikelijker.

Transparantie is belangrijk voor opdrachtgevers van bijeenkomsten. Vooraf moet duidelijkheid zijn over het prijskaartje. De vraag naar all inclusive arrangementen neemt toe.

Digitale interactie

Dat een locatie aandacht heeft voor duurzaamheid wordt al min of meer vanzelfsprekend gevonden. In het verlengde daarvan zijn voor het organiseren van hybride bijeenkomsten faciliteiten voor digitale interactie nodig zoals aansluitingen voor webcams.

De focus op gezondheid van veel gasten in hun dagelijks leven heeft ook zijn weerslag bij evenementen. Het gaat dan niet alleen om het vervangen van zoete en hartige snacks door gezonde, voedzame alternatieven, maar ook om het effect van voeding op lichaam en geest.

Veranderende behoeften

Eind 2014 verscheen een RAI Insights-trendrapport met als titel ‘Hoe zijn evenementen veranderd in 2017?’. Conclusie: de behoeftes van gasten en de manier waarop zij contact leggen, hebben veel impact op evenementen. Er is sprake van een connected society. Het online en offline delen van informatie voor, tijdens en na bijeenkomsten wordt steeds gebruikelijker. Mede daarom is het voor stakeholders essentieel dat de manier waarop gasten deelnemen, ervaren en bijdragen aan een bijeenkomst wordt gemonitord.

Betekenisvolle ervaringen

Verder neemt volgens het RAI-onderzoek het aantal intercontinentale bezoekers aan internationale bijeenkomsten toe. Zij verwachten internationale maatstaven, gecombineerd met lokale elementen. Een derde trend is de veranderende cultuur waarbij onder andere authenticiteit, duurzaamheid en betekenisvolle ervaringen steeds belangrijker worden. Een combinatie van business en leisure kan hieraan bijdragen.

Toekomstmuziek

Al blijft de fysieke ontmoeting essentieel bij een bijeenkomst, virtuele applicaties zorgen voor een extra verrijking en voegen waarde toe. De meetingbranche moet zowel investeren in de meerwaarde van het face-to-facecontact als de impact die een bijeenkomst er buitenom heeft. Het RAI-trendrapport noemt onder andere de rol als matchmaker voor, tijdens en na een event. Verder draagt een dedicated programma voor virtuele bezoekers bij aan de beleving van de online gasten. Denk aan een individueel congres- of evenementenprogramma met een persoonlijke route. Of aan een virtuele tas die gasten zelf kunnen vullen. Dit zorgt voor een bijeenkomst op maat.

Ook het verhogen van de positieve ervaring door middel van technologie biedt kansen. Hologrammen en de inzet van robots zijn toekomstmuziek, maar die toekomst is dichterbij dan menigeen denkt. n

SPECIAL

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Utrecht Business Nr 2 - 2015

Ondernemer Ramon Beuk - ‘Eten maakt het verschil’Ronald Besemer over het momentum voor de stad - ‘Utrecht wereldwijd in de spotlights’Grand Départ is een middel, geen doel - ‘Utrecht wil energie van de Tour vasthouden’Tijdgeestkaart geeft houvast - ‘Trends zijn geen toeval’Impuls voor duurzaamheid door Energiefonds Utrecht - Vinken of vonken?Nieuwegein werkt aan visie voor 2025 - Met het oog op de toekomstBruisend BPU-activatieprogramma Grand DépartAndere bestemming voor Nieuwegeinse kantoren - Wonen in plaats van werkenBeleef de Tour de France in Stadion GalgenwaardOp de huid van Remco Pouw - ‘Ik heb bewondering voor mensen die anders leven’Peter Prins, directeur Prins Schoonmaakdiensten - ‘In Utrecht gunnen we elkaar wat’Restaurant Diner - O! be some other name: What’s in a name?Zakenautotestdag - Deelnemers Zakenautotestdag winden zich niet op over weerOndernemer Ramon Beuk: ‘Eten maakt het verschil.’Ronald Besemer over het momentum voor UtrechtVNO-NCW bereikt veel voor Utrechtse ondernemersLeo Hollman: ‘Utrecht wil energie van de Tour vasthouden’Ontmoetingen in een connected societyTijdgeestkaart geeft houvast bij trendsToplocaties in Midden-NederlandImpuls voor duurzaamheid door Energiefonds UtrechtNieuwegein werkt aan visie voor 2025BPU NieuwsWonen in plaats van werkenColumn Ilse Witte: Ontwerpbesluit overgangsrecht transitievergoedingOp de huid van Remco PouwPeter Prins: ‘In Utrecht gunnen we elkaar wat’Provincies en gemeenten: aan de slag met RetailagendaUitHoud ongenode gasten buiten de deurCulinair: Diner, AmersfoortImpressie Zakenautotestdag 2015Netwerk vergroten met BOBMart Rienstra: Begin voor het te laat is
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media