Cresa focust uitsluitend op vastgoedgebruiker

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2015 | Lees volledige uitgave online

Cresa focust uitsluitend op vastgoedgebruiker

‘Huurder betaalt

geen cent teveel’

Of het nu gaat om een strategische huisvestingsanalyse, de beste deal of een quickscan van de servicekosten, gebruikers van commercieel vastgoed beschikken met Cresa over een adviseur die zich exclusief richt op hun belangen. ‘Onze ondersteuning is niet transactiegedreven maar servicegericht. Een essentieel verschil met de traditionele makelaars.’ Daarbij verbindt Cresa een internationaal netwerk met lokale marktkennis.

TEKST HANS HAJÉE FOTOGRAFIE MARNIX SCHMIDT

Rolf Vermeer en Edgar Willems

‘Makelaarskantoren zijn voor het overgrote deel van hun inkomsten afhankelijk van vastgoedeigenaren,’ weet Rolf Vermeer. ‘Vaak is sprake van langdurige relaties en meerdere activiteiten: verhuren, verkopen, taxeren en beheren. Hurende of kopende partijen worden weliswaar professioneel bediend maar zijn simpelweg minder belangrijk voor de bedrijfsvoering. Ook zijn belangenconflicten niet uit te sluiten. Makelaars hebben immers ook een verhuurportefeuille.’ Kortom: hun DNA is vooral eigenaar-gerelateerd. ‘Het was daardoor moeilijk voor huurders om een onafhankelijk adviseur te vinden die hun belang wel centraal stelt.’

Met het hart

Rolf Vermeer en Edgar Willems rondden allebei een technische studie af en werkten jarenlang bij een groot makelaarskantoor. ‘Ons hart ligt bij huurders en gebruikers,’ benadrukt Willems. ‘Samen met de ambitie om zelf te ondernemen, was dit vier jaar geleden aanleiding voor de start van RentReview Utrecht, onderdeel van een landelijk netwerk met zeven kantoren. Als adviseur zijn wij uitsluitend actief voor eindgebruikers van zakelijk onroerend goed. In ons verdienmodel werken wij veelal met een percentage van de besparing in plaats van een percentage van de jaarhuur, zoals de traditionele makelaar doet.’

Opvallende performance

De performance van RentReview viel op. Vermeer: ‘Het Amerikaanse Cresa is wereldwijd de grootste tenant-only bedrijfsmakelaar. Zij groeien sterk en willen ook in Europa een netwerk opbouwen. Daartoe zoekt Cresa in elk land samenwerking met de sterkste marktpartij. Besloten werd de krachten te bundelen en vanaf begin dit jaar opereert RentReview onder de naam Cresa.’

Door deze samenwerking combineert de Nederlandse organisatie volgens Willems het beste van twee werelden. ‘Het internationale netwerk geeft toegang tot een enorme expertise. Samen met onze lokale focus levert dit voor klanten een ideale combinatie op.’

Landelijk en lokaal

Vastgoedgebruikers beschikken met Cresa over een professionele adviseur die zich uitsluitend richt op hun belangen. Een groeiende groep opdrachtgevers ervaart de meerwaarde hiervan. Cresa Utrecht ondersteunt partijen als USG People en Arval bij heronderhandelingen over het huurcontract. ‘Voor het snelgroeiende ICT-bedrijf Incentro zijn al diverse nieuwe kantoren aangehuurd,’ meldt Vermeer. ‘Ook organisaties als Max Havelaar, Oikocredit en Pink Ribbon behoren tot onze klanten. En voor Stichting Halt zoeken wij door heel Nederland satellietkantoren.’

Hierbij is het landelijke netwerk een groot voordeel. ‘Via één aanspreekpunt hebben opdrachtgevers toegang tot specialisten die de regionale markten als geen ander kennen. Die lokale focus speelt een cruciale rol bij onze dienstverlening. Want ook in deze regio is de vastgoedmarkt allesbehalve uniform. In sommige delen van het Utrechtse centrum is amper leegstand en liggen de prijzen hoog. Naarmate je verder in de periferie komt, wordt de situatie heel anders. Wij kennen alle ins en outs; onze klanten dus ook.’

Utrechtse dynamiek

Beide Cresa-adviseurs zijn enthousiast over hun werkgebied dat grofweg loopt van Vianen tot Amersfoort en van Woerden tot Veenendaal. Willems: ‘Daarbinnen speelt Utrecht natuurlijk een prominente rol. Het is goed om te zien dat de stad zich steeds krachtiger profileert, ook internationaal. De uitbreiding in het stationsgebied en Leidsche Rijn zorgt voor een dynamiek waarbij organisaties zich prettig voelen. De aantrekkelijke woonomgeving is van oudsher ook een sterke troef.’

Even slikken

Hoe reageert de vastgoedmarkt op een nieuwe speler met een onderscheidende positie zoals Cresa? ‘Onze relatie met makelaars is prima en gebaseerd op wederzijds respect,’ stelt Vermeer. ‘We zitten tegenover elkaar aan tafel en hebben elk een duidelijke doelstelling. Als wij ingeschakeld worden, weet de eigenaar dat de huurder geen cent teveel betaalt. Dat is soms even slikken. Aan de andere kant; ook vastgoedeigenaren zijn gebaat bij een professioneel verloop van het proces. Daar dragen wij aan bij.’

Graag in gesprek

Cresa ondersteunt gebruikers van kantoor- en bedrijfsruimte. ‘In de nabije toekomst willen wij ook huurders in de retail terzijde staan. De inhoudelijke dienstverlening wordt eveneens uitgebreid. Nieuw is de landelijke service Workplace Solutions waarmee wij kantoorgebruikers adviseren bij onder andere de ontwikkeling en implementatie van werkplekconcepten, maar ook bij het voeren van het projectmanagement.’

De aanpak van Cresa vindt steeds meer weerklank. ‘Toch weet nog lang niet iedereen dat er nu een gespecialiseerde adviseur bestaat die volledig ten dienste staat van huurders en eindgebruikers,’ zegt Willems. ‘Dus wij blijven onze boodschap uitdragen. Krachtige drijfveer daarbij is de positieve respons van klanten. Die sterkt ons in de overtuiging dat wij voor veel meer organisaties van waarde kunnen zijn. Het gesprek daarover gaan we graag aan.’ n

www.cresa.nl

‘Positieve respons van klanten is een krachtige drijfveer.’

VAN STRATEGIE TOT QUICKSCAN

Cresa biedt een breed scala aan diensten die afhankelijk van de behoefte voor opdrachtgevers worden ingezet. ‘Start kan een strategische oriëntatie zijn,’ zegt Vermeer. Daarbij staat de vraag centraal hoe de activiteiten zich in de toekomst ontwikkelen en op welke wijze huisvesting daarbij moet ondersteunen. ‘Welke locaties, vierkante meters en kwaliteit zijn nodig? Voldoet de huidige ruimte of is verhuizing noodzakelijk? En heeft dan huur of koop de voorkeur?’ Is de strategie bepaald dan ondersteunt Cresa bij transacties en contract(her)onderhandelingen. Ook in de exploitatiefase is vaak optimalisatie mogelijk. ‘Goed voorbeeld is een quickscan die aantoont of de servicekosten marktconform zijn, correct worden doorbelast en of de huurder krijgt waarvoor hij betaalt.’

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement