Ontslag op staande voet wegens meenemen van bedrijfsbestanden toegestaan?

Magazines | Utrecht Business Nr4 2024 | Lees volledige uitgave online

Wij zien in onze praktijk steeds vaker dat werknemers zonder dat zij daarvoor toestemming hebben en zonder hun werkgever daarover te informeren, bedrijfsgevoelige informatie naar hun privémailadres sturen. Dat kan uiteraard grote schade berokkenen aan de werkgever. Zeker als die werkgever in een concurrentiegevoelige en competitieve markt opereert en een groot belang heeft bij de bescherming van zijn bedrijfsgevoelige informatie.


Ontslag op staande voet
In de rechtspraak is over het sturen van bedrijfsgevoelige informatie naar een privéomgeving een lijn te ontwaren. Als een werknemer dat doet in het zicht van het einde van zijn dienstverband terwijl hij die informatie niet (meer) nodig heeft voor zijn werk, vinden rechters dat buitengewoon ernstig en achten een gegeven ontslag op staande voet gerechtvaardigd.
 
Zo oordeelde hof Den Haag onlangs dat de werkgever er zwaar aan mocht tillen dat de werknemer na zijn ziekmelding bedrijfsgevoelige informatie naar zijn privéaccount had gestuurd, terwijl hij gewoon toegang had gehouden tot zijn werkaccount. De werknemer kon ook niet uitleggen waarom hij die informatie nodig had. Er was vooraf aan de ziekmelding kritiek op zijn functioneren geweest, maar het hof vond het niet geloofwaardig dat de werknemer de bewuste informatie nodig had om zijn positie veilig te stellen. Het hof vond dat de werkgever ook zwaar aan de handelwijze van de werknemer mocht tillen, omdat de werkgever in een concurrentiegevoelige markt actief is en geen controle of invloed meer heeft op informatie vanaf het moment dat die buiten het domein van de organisatie terecht is gekomen.
 
Beschermen bedrijfsgevoelige informatie
Hoe kan je als werkgever zorgen dat bedrijfsgevoelige informatie voldoende beschermd wordt? Naast een geheimhoudingsbeding met een hoge boete moeten werkgevers ervoor zorgen dat ze de nodige ICT-maatregelen hebben getroffen en die ook steeds weer updaten om hun bedrijfsinformatie te beschermen. Ook is het belangrijk een duidelijk en kenbaar beleid te hanteren over hoe werknemers moeten omgaan met bedrijfsinformatie en wie geautoriseerd is om toegang te hebben tot bepaalde (bedrijfsgevoelige) informatie in het kader van zijn functie. Maak werknemers hiervan bewust door regelmatig training en voorlichting te geven over het omgaan met (vertrouwelijke) bedrijfsinformatie en over de mogelijke sancties als medewerkers zich hier niet aan houden.
 
Wet bescherming bedrijfsgeheimen
De Wet bescherming bedrijfsgeheimen maakt het mogelijk om bedrijfsgeheime informatie te beschermen en tegen de werknemer en derden (bijvoorbeeld een nieuwe werkgever) gerichte acties in te stellen. Denk aan een rechterlijk verbod om de bedrijfsgeheime informatie te gebruiken en die informatie te vernietigen, als dat nog niet is gebeurd. Het kan soms ook nodig zijn om bewijsbeslag te leggen ter veiligstelling van de bedrijfsinformatie die een werknemer onrechtmatig heeft meegenomen.
 
Van Bladel Advocaten heeft veel ervaring met dit soort zaken. Heeft u vragen over hoe u het beste uw bedrijfsinformatie kan beschermen of heeft u een specifieke situatie waarover advies nodig is? Neem dan contact met ons op of mail naar info@vanbladeladvocaten.nl" rel="nofollow" target="_blank">info@vanbladeladvocaten.nl.
  
Deze column is geschreven door mr. Hanneke Klinckhamers, werkzaam bij Van Bladel Advocaten (foto Hanno de Vries).
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement