Zo overtuig je klanten op LinkedIn
Een LinkedIn-profiel is anno 2024 een van de belangrijkste manieren om je zakelijk te profileren. En volgens LinkedIn-expert Marjolein Bongers kun je met de juiste inzet van LinkedIn zelfs je bereik vergroten en je sales verhogen.
Fotografie: Alexia van der Meijden
Marjolein Bongers geeft met haar bedrijf House of Social Media inmiddels alweer veertien jaar LinkedIn-trainingen aan diverse grote en kleine bedrijven. Vier jaar geleden volgde zij een studie beïnvloedingspsychologie en sinds 2023 is zij gecertificeerd Cialdini-trainer. “Oud-hoogleraar psychologie en marketing Roberto Cialdini heeft zeven wetenschappelijk onderzochte beïnvloedingsprincipes uiteengezet in zijn wereldberoemde boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ uit 1984. Wanneer je deze principes toepast, kun je mensen ervan overtuigen om ‘ja’ tegen jou te zeggen. Ook op LinkedIn kun je deze principes toepassen om zo potentiële klanten te beïnvloeden om eerder ‘ja’ te zeggen tegen je product of diensten.”
Wederkerigheid
Marjolein noemt als eerste het principe van wederkerigheid, waarbij mensen proberen evenredig te vergoeden wat de ander heeft gekregen. “Met andere woorden: ik doe iets voor jou, jij voelt de drang iets terug te doen voor mij. Via LinkedIn kun je bijvoorbeeld statusupdates of blogs plaatsen, of kennis delen in de vorm van tips, een whitepaper of een checklist. Pas je dit principe toe, dan moet je het wel onvoorwaardelijk doen, dus niet in ruil voor een e-mailadres of telefoonnummer. Ik deel zelf 80% van mijn kennis op deze manier en krijg daarmee een groot deel van mijn klanten binnen. Je hoeft niet bang te zijn dat je daarmee al je kennis weggeeft, want uiteindelijk zijn je klanten op zoek naar een maatwerkoplossing. Weet je niet wat je moet delen, vraag dan input aan je medewerkers, zoals drie tips binnen je eigen vakgebied waar de mkb-ondernemers echt iets aan heeft.”
Marjolein benadrukt dat aandacht geven aan je LinkedIn-connecties een belangrijk onderdeel is van dit principe. “Mensen reageren vaak op posts, maar iemand feliciteren met een verjaardag, werkjubileum of nieuwe baan vergeten we vaak. Het is een mooie vorm van aandacht geven die je uiteindelijk ook weer terugkrijgt. Let er dan wel op dat je niet de standaard tekstberichten stuurt, maar neem de moeite om een persoonlijk bericht te schrijven.”
Sociale bewijskracht
Het tweede principe dat Marjolein graag inzet, is sociale bewijskracht door middel van een social proof LinkedIn-profiel. “Mensen die zich in een onzekere of onduidelijke situatie bevinden, kijken naar andere mensen om te bepalen welk gedrag juist is. Dat onbewuste kuddegedrag vertonen we allemaal. Wanneer een klant op jouw LinkedIn-profiel kijkt en nog twijfelt of hij of zij met jou zaken wil doen, dan kun je deze klant door middel van aanbevelingen overtuigen. Deze aanbevelingen kun je opvragen bij bestaande klanten die tevreden zijn over jouw werk, bij voorkeur wanneer een opdracht net is afgerond. Als de aanbeveling op zich laat wachten, dan kun je via LinkedIn een reminder sturen. Let wel: aanbevelingen werken alleen als je er meerdere hebt en als deze recent zijn. Je moet dus steeds om aanbevelingen blijven vragen. Ook is het belangrijk dat je potentiële klanten zich in de aanbevelingen herkennen. Wanneer je je richt op de top vijf van landelijke bedrijven en je alleen aanbevelingen van zzp’ers hebt, werkt het dus niet.”
Sympathie
Het derde principe draait om sympathie. “Wanneer we iemand sympathiek en aardig vinden, zeggen we liever ‘ja’ tegen deze persoon. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat we mensen die we fysiek aantrekkelijk vinden, eerder sympathiek vinden. Hetzelfde geldt voor mensen die een bepaalde gelijkenis hebben, bijvoorbeeld qua hobby’s, interesses of kledingstijl. Ook mensen die welgemeende en onderbouwde complimenten geven, vinden we sneller sympathiek.”
Marjolein geeft aan dat je eigen LinkedIn-profiel een belangrijke rol speelt bij het toepassen van dit principe. “Zorg voor een goede profielfoto waarop je glimlacht. Mensen hebben een positieve associatie bij glimlachende mensen en vinden jou dan sympathieker. Dat geldt ook voor mannen, ook al lachen zij vaak niet omdat zij denken dat ze zonder glimlach serieuzer worden genomen.”
Ook geeft ze de tip om bij je persoonlijke profiel bij het infogedeelte een persoonlijke samenvatting te plaatsen. “Hiermee kun je jezelf profileren door te vertellen wie je bent, wat je doet en wat je voor een ander kunt betekenen. Zet er ook iets over jezelf neer. Waar word je bijvoorbeeld blij van? Zorg wel dat je interesse breed zijn, zodat mensen zich in een bepaald aspect herkennen. En plaats complimenten in de comments onder een bericht, bijvoorbeeld over wat iemand schrijft of voor het delen van kennis.”
Snackable content
De inzet van deze principes wordt nog eens versterkt wanneer je wat extra aandacht besteedt aan je berichten. “Snackable content die visueel aantrekkelijk is en lekker leest, werkt het beste. Denk aan korte berichten met een goede kop en een foto. Gebruik zeker bij lange teksten witruimtes en pas alleen emoji’s toe als ze functioneel zijn en de post aantrekkelijker maken. Ook storytelling doet het goed. Plaats in plaats van een vacaturetekst een video met iemand met dezelfde functie en laat die vertellen over diens werk. Video’s doen het sowieso goed op LinkedIn. Belangrijk is dan wel om je video’s te ondertitelen, aangezien LinkedIn een stil medium is.”
Zakelijke video’s
Marjolein haalt ook een nieuwe feature aan die LinkedIn gaat introduceren, waarmee je makkelijk zakelijke video’s kunt maken en posten. “Het gaat om een videotab in je profiel. Wanneer je daarop klikt, kom je uit bij een video-omgeving waar je met je smartphone heel makkelijk zelf verticale video’s kunt opnemen in de stijl van Instagram Reels en TikTok. Bovendien word je over het algemeen beloond met een groter bereik wanneer je gebruikmaakt van een nieuwe LinkedIn-functie. Het is dus zeker de moeite waard om dit uit te proberen, net als de principes van Cialdini.”
www.houseofsocialmedia.nl