Aanbevelingswaardig zijn als ondernemer gaat verder dan alleen goede producten of diensten leveren. Het draait om wie je bent, wat je doet, en hoe je waarde toevoegt aan je netwerk. In een wereld waarin je succes valt of staat met relaties en aanbevelingen, moet je zorgen dat je aanbevelingswaardig bent. Maar hoe pak je dit aan?
Positionering: Gebruik hokjesdenken in je voordeel
Mensen categoriseren automatisch anderen op basis van wie ze zijn, wat ze doen en wat ze bieden. In plaats van dit te vermijden, kun je hokjesdenken juist in je voordeel gebruiken door jouw positionering hierop aan te passen.
Weet in welk “hokje” je geplaatst wilt worden en zorg dat je presentatie en woorden dit consistent ondersteunen. Dit maakt het makkelijker voor anderen om jou te begrijpen en door te verwijzen naar de juiste contacten. Specifiek en congruent zijn in je presentatie en communicatie is essentieel voor succes.
Netwerkprofielen: Maak het overdraagbaar
Om aanbevelingswaardig te zijn, moet je netwerk precies weten naar wie je op zoek bent. Dit begint bij jezelf: wees duidelijk over welke mensen of bedrijven je zoekt en formuleer dit concreet. Stel een netwerkprofiel op waarin je precies omschrijft wie iemand is, wat diegene doet, welke uitspraken ze doen, wat hen bezighoudt, en waar ze ’s nachts wakker van liggen. Deze profielen bieden waardevolle informatie die het voor je netwerk makkelijker maakt om jou met de juiste mensen in contact te brengen.
Formuleer winstgevende zoekvragen
Een krachtig hulpmiddel om aanbevelingswaardig te worden, is het stellen van winstgevende zoekvragen. Hoewel het eenvoudig lijkt, is dit vaak waar de meeste fouten worden gemaakt. Goede zoekvragen kunnen ervoor zorgen dat 50 tot 80% meer mensen je kunnen aanbevelen. Deze vragen zijn makkelijker te formuleren als je je netwerkprofielen hebt opgesteld. Het doel van een winstgevende vraag is om een beeld, idee of concrete naam bij de ander op te roepen zodra je de vraag stelt. De juiste vraag stimuleert het inbeeldings- en verbindend vermogen van degene met wie je in gesprek bent, waardoor ze sneller aan jou denken wanneer een kans zich voordoet.
Integriteit als basis
Integriteit vormt de basis van alles. Aanbevelingswaardig zijn begint bij integer handelen: afspraken nakomen, deadlines respecteren en altijd hoge kwaliteit leveren. Mensen willen samenwerken met betrouwbare en integere ondernemers. Als je niet consistent en betrouwbaar bent, zal niemand je aanbevelen, hoe goed je product of dienst ook is.
Dit artikel is gebaseerd op het werk van Sabine van der Hulst, afkomstig uit haar programma Recommendation Ready. Sabine spreekt, coacht, traint en schrijft over de psychologie, strategie, communicatie en energie in de wereld van netwerken.
Utrecht
Business
☰
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Utrecht Business Nr4 2024
Regio Utrecht timmert internationaal aan de weg: "Podium voor Heart of Health" Levenslang krijgt nieuwe lading bij herontwikkeling Wolvenplein: Vrijheid, gevangen in historische kaders Innovatie en Utrecht komen samen in Crossroads Ontslag op staande voet wegens meenemen van bedrijfsbestanden toegestaan? Maartje Koppen in gesprek met Pedro van Helden - Groeien door te remmen: de balans van een Big Hairy Audacious Goal Energietransitie meer dan een technische opgave: Beelden in plaats van tabellen Nooit te oud om te leren, nooit te jong om te inspireren bij IGNE Internationaal profileren = lokaal profiteren Vernieuwde Domtoren straalt als nooit tevoren: Symbool van Utrechts trots Zo overtuig je klanten op LinkedIn Column Geraldine Septer (The LiveLab Company): Een warm welkom betaalt zich terug Uitbreiding hoogspanningsstation Breukelen versneld Van certificering tot optimalisering Herfstborrel ZO! Utrecht Business: netwerken op niveau in de Domtoren Aanbevelingswaardig voor je netwerk? Metamorfose voor Galgenwaard Column MKB Partner & Advies: Hoelang duurt het proces van de verkoop van een onderneming? Lagant Groep: verandering moet vanuit de eigen organisatie komen Schuiteman Family Services: een geruststellende gedachte Verhaaltje van NonVerbaaltje