Metamorfose voor Galgenwaard

Magazines | Utrecht Business Nr4 2024 | Lees volledige uitgave online

Stadion Galgenwaard en omgeving ondergaan een metamorfose. Waar de verhouding werken en wonen er nu 82%/18% is, wordt dat in de toekomst 55%/45%. Begin november 2024 presenteerde MVSA Architects de plannen voor het gebied. In vier nieuwe hoektorens komen vijfhonderd woningen, deels met zicht op het veld. Het stadion krijgt zo'n vijfduizend extra plekken.


Illustraties: MVSA Architects

Voor de beoogde groei ziet Utrecht Stadion Galgenwaard en omgeving als belangrijke troef. De auto-ontsluiting is optimaal via de naastgelegen Waterlinieweg, terwijl de tram zorgt voor een snelle verbinding met Utrecht Centraal. De ligging aan de Kromme Rijn voegt kwaliteit toe. Het borgen hiervan vormt tegelijkertijd een belangrijke uitdaging bij de ontwikkeling.
 
Van masterplan naar ontwerp
Eind 2023 kocht FC Utrecht – met grootaandeelhouder Frans van Seumeren – stadion Galgenwaard. De bestaande bebouwing in de hoeken is aangekocht door Jongerius Invest en Dick Uittenbogert.
Eerder maakte architectenbureau Mecanoo al een voorlopig masterplan voor het gebied. In samenwerking met Jongerius Invest, &Vastgoed en de gemeente Utrecht ging MVSA Architects een stap verder en presenteerde eind oktober 2024 een ontwerp voor het stadion en de directe omgeving.
 
Privéskybox
In de plannen komt de hoogste bebouwing aan de noord- en westkant. Om de verbinding met de omringende natuur te waarborgen, wordt de bebouwing lager langs de Kromme Rijn. Die krijgt een nieuwe oever en er komt ruimte voor recreatie.
De woningen krijgen een groene uitstraling met beplanting op de balkons; een knipoog naar Wonderwoods in het stadscentrum. Een aanzienlijk deel van de woningen heeft zicht op het veld. Een privéskybox dus; zeker een extra verkoopargument.
Naast de appartementen is in de nieuwe hoekcomplexen ruimte voor 30.000 tot 40.000 m2 kantoren, horeca, commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Hart van het gebied wordt een multifunctioneel plein waar evenementen kunnen plaatsvinden.
 
Tien jaar
Om de plannen te realiseren, zijn een aantal aanpassingen nodig. Als over een aantal jaren het huurcontract afloopt, zal het BP-tankstation verdwijnen. De afrit vanaf de Waterlinieweg wordt verlegd waardoor meer ruimte ontstaat. Datzelfde gebeurt door vooral ondergronds te parkeren.
De Utrechtse gemeenteraad buigt zich begin 2025 over de toekomst van het gebied en de plannen. Uitvoering ervan zal naar verwachting zo’n tien jaar in beslag nemen. Wanneer gestart kan worden, is nog niet bekend.
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement