Een veel gestelde vraag is: hoelang duurt het voordat mijn bedrijf is verkocht? Wat de duur van een overnametraject is, is niet zomaar aan te geven, omdat dit afhankelijk is van verschillende factoren. In het algemeen zijn er wel een aantal terugkerende fases in het aan- of verkoopproces van onderneming te onderscheiden. Elke fase heeft een gemiddelde tijdsduur. Door de gemiddelde duur per fase bij elkaar op te tellen, ontstaat dus een indicatie van de totale doorlooptijd.
Het verkoopproces bestaat simpel gezegd uit vijf fasen:
- Strategische analyse
- Voorbereiding
- Acquisitie
- Onderhandeling
- Transactiedocumentatie en afronding
Fase 1: de strategische fase
De eerste fase omvat het bepalen van de verkoopstrategie, het opstellen van de waardering van de onderneming en het in grote lijnen plannen van de transactie. Deze fase duurt gemiddeld tussen de 4 en 6 weken, afhankelijk van de beschikbaarheid en de kwaliteit van (financiële) informatie en de daadwerkelijke bereidheid van verkopers om het verkooptraject te starten. In de praktijk blijkt dat het verkopen van een bedrijf vaak gepaard gaat met veel emotie. Er moet immers afscheid worden genomen van het bedrijf. Hierdoor worden beslissingen soms minder snel genomen, waardoor deze fase daardoor langer duurt.
Fase 2: de voorbereidingsfase
Vervolgens worden de voorbereidingen getroffen, zoals het uitwerken van de verkoopstrategie met een plan van aanpak, het opzetten van de transactiestructuur, het opstellen van een informatiememorandum van de onderneming en de eerste (voor)selectie van potentiële kopers. De voorbereidingsfase duurt gemiddeld tussen de 2 en 4 weken.
Fase 3: de acquisitiefase
Deze bestaat uit het benaderen van (geselecteerde) potentiële kopers, het voeren van oriënterende gesprekken en vervolgens het ontvangen van indicatieve biedingen. Afhankelijk van het bedrijf dat verkocht wordt, de interesse van potentiële kopers en het aantal gesprekken, zal deze fase gemiddeld 2 maanden in beslag nemen. Vaak loopt deze fase vloeiend over in fase 4.
Fase 4: de onderhandelingsfase
In deze fase vinden de onderhandelingen plaats, waarbij met sommige potentiële kopers nog kennis gemaakt moet worden (fase 3). Deze fase omvat het zoeken en beoordelen van de juiste match met de wensen en eisen van de ondernemer. Vaak vinden er nog aanvullende gesprekken plaats met de partijen om de biedingen te bespreken en verder te onderhandelen. De onderhandelingen zijn bedoeld om tot een akkoord op hoofdlijnen te komen. Ook hier kan de duur variëren, afhankelijk van het aantal geïnteresseerde partijen en hoe snel zij tot overeenstemming willen komen. Over het algemeen duurt deze fase 2 tot 4 weken.
Fase 5: de transactie- en afrondingsfase
Het laatste deel van het verkoopproces bestaat uit het tekenen van de intentieovereenkomst en het uitvoeren van een due diligence-onderzoek. Vooral het due dilligence-onderzoek is een fase waar veel ondernemers tegenop zien vanwege de duur en de impact op de onderneming en ondernemer. Een due diligence-onderzoek kan veel tijd in beslag nemen. De duur hiervan hangt af van de omvang van het bedrijf en de kwaliteit van de administratie. Uiteindelijk moeten de koopovereenkomst en andere transactiedocumenten worden opgesteld, uitonderhandeld en uiteindelijk ondertekend. Soms loopt het financieringsproces voor de koper parallel aan het due diligence-traject. In totaal schatten we de duur van deze fase op 2 tot 4 maanden.
Wat de duur ook is, begin op tijd
Samengevat varieert een verkoopproces van een onderneming tussen de 8 en 18 maanden, afhankelijk van hoe snel de juiste partij wordt gevonden en hoelang de onderhandelingen duren. Daarom is het belangrijk om op tijd te beginnen met de voorbereidingen, ook al gaat de bedrijfsovername pas over enkele jaren spelen. Het financieel klaarmaken van de onderneming betaalt zich altijd uit bij een bedrijfsovername.
Wilt u meer weten over de waarde van bedrijf? Via https://www.mkbap.nl/waardescan kunt u gratis uitvoeren. Onze waardescan geeft een helder en indicatief beeld van de waarde van uw onderneming. Dit is van groot belang bij het plannen van een verkoop, of dat nu op korte of lange termijn is.
Wilt u liever direct een vertrouwelijk gesprek met één van de overnamespecialisten? We zijn direct bereikbaar via 085 – 06 04 700 en ondernemen@mkbap.nl
Utrecht
Business
☰
bekijk overige regios
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Utrecht Business Nr4 2024
Regio Utrecht timmert internationaal aan de weg: "Podium voor Heart of Health" Levenslang krijgt nieuwe lading bij herontwikkeling Wolvenplein: Vrijheid, gevangen in historische kaders Innovatie en Utrecht komen samen in Crossroads Ontslag op staande voet wegens meenemen van bedrijfsbestanden toegestaan? Maartje Koppen in gesprek met Pedro van Helden - Groeien door te remmen: de balans van een Big Hairy Audacious Goal Energietransitie meer dan een technische opgave: Beelden in plaats van tabellen Nooit te oud om te leren, nooit te jong om te inspireren bij IGNE Internationaal profileren = lokaal profiteren Vernieuwde Domtoren straalt als nooit tevoren: Symbool van Utrechts trots Zo overtuig je klanten op LinkedIn Column Geraldine Septer (The LiveLab Company): Een warm welkom betaalt zich terug Uitbreiding hoogspanningsstation Breukelen versneld Van certificering tot optimalisering Herfstborrel ZO! Utrecht Business: netwerken op niveau in de Domtoren Aanbevelingswaardig voor je netwerk? Metamorfose voor Galgenwaard Column MKB Partner & Advies: Hoelang duurt het proces van de verkoop van een onderneming? Lagant Groep: verandering moet vanuit de eigen organisatie komen Schuiteman Family Services: een geruststellende gedachte Verhaaltje van NonVerbaaltje