Elke ondernemer heeft dromen. Maar een BHAG – een Big Hairy Audacious Goal – gaat nog een paar stappen verder. Het is geen simpel doel, maar een gedurfde visie die richting geeft en je bedrijf uitdaagt. In mijn gesprek met Pedro van Helden, serial entrepreneur, deelt hij hoe het hebben van een grootse visie één van zijn bedrijven in zo'n grote stroomversnelling brengt dat het nodig is om op de rem te trappen.
Een BHAG zorgt ervoor dat je niet blijft hangen in klein denken, maar daagt uit om voorbij het logische te denken. Want voor het realiseren van je BHAG is méér nodig dan wat in de lijn der verwachtingen ligt. Maar als je je team goed weet mee te nemen in de visie, steek je mensen aan, ontstaat er gezamenlijkheid en krijgt de ambitie adrenaline.
Pedro vertelt hoe zijn BHAG niet alleen hemzelf maar ook zijn team inspireert. Die enorme ambitie geeft focus en energie en een golf van ideeën en plannen. “We waren er echt nog lang niet,” vertelt Pedro, maar de visie begon hun manier van denken te veranderen.
Maar zoals Pedro ondervindt, is zo’n grote ambitie ook een soort onzichtbare motor die continu blijft draaien. Hij merkt dat de BHAG ervoor zorgt dat iedereen vooruit stormt, zonder dat er voldoende momenten zijn om stil te staan en te herijken. Wat begint als een manier om zijn bedrijf te versterken, dreigt bijna een valkuil te worden.
Pedro realiseert zich dat het tijd wordt om af te remmen. Zo’n BHAG geeft richting, maar kan ook overweldigend worden. Te veel snelheid zorgt voor ruis, voor beslissingen die te snel genomen worden en voor een team dat mogelijk moeite heeft om alle ontwikkelingen bij te houden. En dat is precies het moment waarop je als leider moet durven zeggen: even rust, even terug naar de basis.
Pedro besluit bewust tijd in te lassen om het doel helder te houden, waar nodig te herzien en zijn mensen ruimte te geven om mee te groeien in het proces. “Het is niet zo dat je stopt met ambitie,” legt hij uit, “maar je leert dat je niet altijd volle kracht vooruit hoeft.” Die momenten van rust zorgen ervoor dat je blijft focussen op wat echt belangrijk is, in plaats van alleen maar te kijken naar de volgende stap.
Kortom, een BHAG is een prachtig hulpmiddel om groot te denken, maar zorg dat je niet doorschiet. Want groei is niet alleen snelheid, maar ook richting en bijsturing. Juist door af en toe op de rem te staan, blijf je als ondernemer in controle over de koers en geef je je team de ruimte om mee te blijven bewegen.
Benieuwd naar andere ondernemerslessen die Pedro deelt in mijn gesprek met hem? Luister aflevering 10 van seizoen 2 van de podcast “Ondernemers in het MKB – over groeipijnen en andere uitdagingen” waarvan inmiddels 18 afleveringen in dit seizoen op je staan te wachten in elke podcastapp.
Utrecht
Business
☰
bekijk overige regios
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Utrecht Business Nr4 2024
Regio Utrecht timmert internationaal aan de weg: "Podium voor Heart of Health" Levenslang krijgt nieuwe lading bij herontwikkeling Wolvenplein: Vrijheid, gevangen in historische kaders Innovatie en Utrecht komen samen in Crossroads Ontslag op staande voet wegens meenemen van bedrijfsbestanden toegestaan? Maartje Koppen in gesprek met Pedro van Helden - Groeien door te remmen: de balans van een Big Hairy Audacious Goal Energietransitie meer dan een technische opgave: Beelden in plaats van tabellen Nooit te oud om te leren, nooit te jong om te inspireren bij IGNE Internationaal profileren = lokaal profiteren Vernieuwde Domtoren straalt als nooit tevoren: Symbool van Utrechts trots Zo overtuig je klanten op LinkedIn Column Geraldine Septer (The LiveLab Company): Een warm welkom betaalt zich terug Uitbreiding hoogspanningsstation Breukelen versneld Van certificering tot optimalisering Herfstborrel ZO! Utrecht Business: netwerken op niveau in de Domtoren Aanbevelingswaardig voor je netwerk? Metamorfose voor Galgenwaard Column MKB Partner & Advies: Hoelang duurt het proces van de verkoop van een onderneming? Lagant Groep: verandering moet vanuit de eigen organisatie komen Schuiteman Family Services: een geruststellende gedachte Verhaaltje van NonVerbaaltje