Centrum voor leven met kanker gaat de markt op

Verschenen in Utrecht Business Nr 5 - 2014

Cabane, het Utrechtse centrum voor leven met kanker, wil niet langer alleen afhankelijk zijn van giften, fondsen en subsidies. Het centrum wil de begeleidingsprogramma’s betaald aanbieden aan ondernemingen en verzekeraars. De Slinger Utrecht organiseerde een brainstormsessie met bedrijfsadviseur Nononsancy uit Utrecht en verzekeraar Achmea om met Cabane de weg naar de markt te ontdekken.

SLINGER NIEUWS

Utrechts centrum voor leven met kanker gaat de markt op

Cabane wil niet alleen meer de hand ophouden

TEKST ARNOUD CORNELISSEN

‘De programma’s van Cabane zijn mooie producten die we graag in de markt willen zetten,’ aldus directeur Marleen van de Wouw. ‘Dankzij deze programma’s maken patiënten minder lang gebruik van zorg. Werknemers krijgen begeleiding waardoor hun ziekteverzuim kan worden bekort en hun re-integratie op de werkvloer kan worden bespoedigd. Met het geld dat zo wordt verdiend, financiert Cabane straks andere activiteiten als middagen voor kinderen of inloopochtenden voor kankerpatiënten.’

Cabane wil zo een nieuwe maar vooral ook geregelde bron van inkomsten aanboren. ‘Belangrijker vind ik nog dat we zo ook een wederkerigheid opbouwen. We houden onze hand niet op, maar leveren een dienst waarvoor we worden betaald.’

Nieuwe energie

Volgens Van de Wouw is bij veel werkgevers behoefte aan de expertise van Cabane. ‘Het is voor de meesten in eerste instantie een schok als ze horen dat een van de werknemers kanker heeft. Hoe moet je daar mee omgaan? Sommige patiënten werken in eerste instantie gewoon door en storten na verloop van tijd alsnog in. Anderen willen wel werken, maar gaan zo gebukt onder de impact van de ziekte dat ze dat niet meer kunnen. En als na verloop van tijd het hele proces achter de rug is, komen ze weer terug op de werkvloer. Maar hoe moet je als werkgever omgaan met mensen die niet meer kunnen wat ze eerst konden? We zien in de praktijk dat een kwart van deze mensen na twee jaar alsnog hun baan kwijtraakt wegens disfunctioneren. Wij bieden hen een programma om de draad weer op te pakken. Wij geven nieuwe energie, stellen ze voor de vraag wat ze met hun leven willen en wat ze er aan gaan doen. Er zijn er overigens genoeg die besluiten eindelijk hun droom waar te maken of voor zichzelf beginnen.’

Primeur

Cabane is voor zover bekend de eerste stichting die zijn coachings- en begeleidingsprogramma’s voor mensen met kanker en hun omgeving commercieel wil aanbieden. ‘Veel zusterstichtingen hebben nauwe banden met werkgevers en betrekken hen bij hun activiteiten. Maar zij financieren die nog steeds met giften. Wij zijn waarschijnlijk de eerste die met het idee komt dat onze programma’s een product zijn waarvoor betaald moet worden. Inderdaad heeft marktwerking in de zorg een nare bijklank gekregen. Maar Cabane blijft in eerste instantie een stichting die zich wil inzetten voor mensen die met kanker moeten leven. Het vermarkten van onze programma’s is alleen maar een manier om die taak te financieren. En zo moet het ook blijven.’

Sponsorschaatsmarathon

Cabane steunen kan binnenkort op een heel leuke manier. Op 13 november vindt op de Vechtsebanen een sponsorschaatsmarathon plaats. Cabane daagt alle Utrechtse ondernemingen uit bedrijfsteams te vormen. Het centrum hoopt op dertig teams van zowel ondernemingen en particulieren die elk 1.250 euro bijeen schaatsen. Stuur voor informatie en aanmeldingen een e-mail naar info@centrumcabane.nl o.v.v. ‘Schaatsevenement’ of kijk op

www.centrumcabane.nl. n

Marleen van de Wouw: ’We houden onze hand niet op maar leveren een dienst

waarvoor we worden betaald.’

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Utrecht Business Nr 5 - 2014

'Biologisch moet vooral waanzinnig lekker zijn'Wat wil het bedrijfsleven van Provinciale Staten?'Onverschilligheid is geen optie'Gemeenten worstelen met mkb-vriendelijk aanbestedenBPU en Michael Boogerd koersen naar 2015'Succes als brandstof voor duurzame verandering'Ondernemende zorgaanbieders houden Utrecht vitaalCabane wil niet alleen meer de hand ophoudenNieuwe toekomst voor industrieel erfgoedPartner voor ondernemend UtrechtVoetbal als bindmiddelVliegwiel krijgt vaart op Het KloosterDossieropbouw blijft van wezenlijk belang!Samen ondernemen in Utrecht-Oost'Altijd oog voor nieuwe techniek'Geslaagde kick-off tussen de treinenMet het oog op de toekomst'Il disegno' versus de apothekerskeukenPrima dag voor een eerste indrukEric Odenwald: ‘Biologisch moet vooral waanzinnig lekker zijn.’Wat wil het bedrijfsleven van Provinciale Staten?Op de huid van Ilco van der LindeGemeenten worstelen met mkb-vriendelijk aanbestedenNetwerk Utrecht2040: ‘Succes als brandstof voor duurzame verandering’Centrum voor leven met kanker gaat de markt opMakro partner voor ondernemend UtrechtVliegwiel op Het Klooster krijgt vaartDossieropbouw blijft van belang bij disfunctionerende werknemerHet Fluwelen Handvat: samen ondernemen in Utrecht-OostBLR-Bimon heeft altijd oog voor nieuwe techniekToplocaties in Midden-NederlandBOB: geslaagde kick-off tussen de treinenParkmanagement bewijst meerwaardeUitBrasserie Ripassa: ‘Il disegno’ versus de apothekerskeukenZakenautotestdagMart Rienstra over Zwarte Piet
Utrecht Business is een uitgave van Van Munster Media