Makro partner voor ondernemend Utrecht

Magazines | Utrecht Business Nr 5 - 2014 | Lees volledige uitgave online

BEDRIJFSPROFIEL

60.000 artikelen onder één dak bij Makro

Partner voor

ondernemend Utrecht

Met een zelfbedieningsgroothandel voor professionele klanten had Makro in 1968 in Amsterdam de Nederlandse primeur. Anno 2014 zijn er 17 vestigingen en een steeds drukker bezochte online winkel. Makro maakt deel uit van het Metro-concern, een van de grootste retailorganisaties ter wereld.

Alles onder één dak

Twee van de 17 Makro-vestigingen staan in Midden-Nederland, in Vianen en Nieuwegein. ‘Makro richt zich op organisaties en personen die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel,’ vertelt Stephan Bieze, vestigingsmanager in Nieuwegein. ‘Al deze klanten bieden wij een meer dan compleet assortiment food en non-food met maar liefst 60.000 producten.’

‘Die tref je bij ons allemaal onder één dak,’ zegt Mark Pieters, manager Makro Vianen. ‘Optimaal bereikbaar, met gratis parkeergelegenheid en via één afrekenmoment. Overzichtelijk verwerkt op één factuur.’

Paradijs

Makro biedt hiermee one stop shopping in optima forma. ‘Het enorme aanbod is een van onze onderscheidende kenmerken. Met bijvoorbeeld de foodafdeling als paradijs voor professionals en andere liefhebbers van lekker eten en drinken. Zo zijn er 700 verschillende wijnen, plus een afzonderlijk horeca-assortiment.’ De vleesafdeling heeft – onder meer – rundvlees uit tien verschillende landen. Ook onderscheidt de Makro zich met een grote, professionele verse visafdeling. Het non-food assortiment is eveneens indrukwekkend. ‘Wat dacht je van 160 soorten koekenpannen?’

Persoonlijke aandacht

Het aanbod van beide Makro-vestigingen is vrijwel identiek. ‘Dat in Nieuwegein is iets minder uitgebreid, met name in non-food,’ verduidelijkt Bieze. ‘Verder hebben wij net als Vianen 300 soorten kaas, alleen zonder bediening. Ook beschikt Vianen over een bewerkingsafdeling voor vlees. Dat wordt naar wens gesneden, geportioneerd en gevacumeerd.’

De adviesrol van de Makro-vakspecialisten wordt zeer gewaardeerd. ‘Zij hebben hart voor en verstand van hun producten. Ook kennen zij de klant, diens behoeftes en voorkeuren. Dus als iets speciaals binnenkomt, is een telefoontje om een vaste klant hierop attent te maken snel gepleegd.’ Deze persoonlijke aandacht zie je ook terug bij de chauffeurs van Makro. ‘Onze bezorgdienst is voor veel klanten een uitkomst. In het centrum van Utrecht leveren we de horeca zelfs met de bierboot. Heel efficiënt en beter voor het milieu.’

Tijdwinst

De klanten van Makro zijn net zo divers als het assortiment. ‘Van horecabedrijven tot advocaten; van tandartsen tot vertegenwoordigers van (sport)verenigingen en stichtingen, allemaal zijn ze klant.’ Want de voordelen zijn evident, of het nu gaat om grootverbruikers of zzp’ers. ‘Die vinden bij ons zowel kopieerpapier, koffiezetapparaten als schoonmaakartikelen. Alles verzameld onder één dak, waardoor zij efficiënt kunnen inkopen. Dat is belangrijk voor elke ondernemer. Immers, tijdwinst is ook winst.’

Tap werkt weer

Om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken, zijn de Makro-vestigingen zeven dagen per week open. Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 22.00 uur, zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Voor horeca en professionele inkopers gaan de deuren door de week al om zeven uur

s’ ochtends open. ‘En als het nodig is, kunnen we snel schakelen. Dus als een voetbalvereniging zondags tijdens de wedstrijd merkt dat er problemen zijn met de biervoorraad is één telefoontje voldoende. Wij zorgen ervoor dat de tap nog voor het laatste fluitsignaal weer werkt.’

Acht autominuten

Onlangs was een gecombineerd team van Makro-medewerkers uit Nieuwegein en Vianen te vinden in de Utrechtse binnenstad. Daar maakten zij (potentiële) relaties attent op het aanbod en de dienstverlening voor de horeca. ‘Het is maar één voorbeeld van de nauwe samenwerking tussen beide vestigingen,’ verduidelijkt Pieters. ‘Wij zijn amper acht autominuten van elkaar verwijderd. Ons marktgebied overlapt deels en waar mogelijk trekken we samen op. Dat gaat van de uitwisseling van personeel en producten tot een collectieve deelname aan evenementen als het horeca beachvolleytoernooi.’

Veel te bieden

De gezamenlijke marktbewerking wordt de komende periode verder geïntensiveerd. ‘De naamsbekendheid van Makro is enorm; vrijwel iedereen kent ons. Maar nog niet iedereen weet wat wij allemaal te bieden hebben als het gaat om assortiment en service. Daarom nodigen wij ondernemers van harte uit om te ervaren wat Makro tot dé inkooppartner van zakelijk Utrecht maakt. In de vernieuwde vestiging in Vianen of de vertrouwde omgeving van Nieuwegein.’ n

De naamsbekendheid van Makro is enorm. ‘Maar nog niet iedereen weet wat wij allemaal te bieden hebben als het gaat om assortiment en service. Die ondernemers zijn van harte welkom om te ervaren wat Makro tot dé inkooppartner van zakelijk Utrecht maakt.’ De vestigingen in Nieuwegein en Vianen bieden one stop shopping in optima forma. Zeven dagen per week geopend, met een assortiment van 60.000 producten onder één dak.

MARKTLEIDER IN KERSTPAKKETTEN

Kerstpakketten zijn op dit moment een prominent aanwezig in de Makro-vestigingen. ‘Wij zijn al jarenlang marktleider in kerst- en eindejaars-geschenken,’ weet Bieze. Welke trends vallen daarbij op? ‘De nadruk ligt steeds meer op food, op bruikbare producten.’ De Makro-huisselectie-pakketten zijn te vinden in beide vestigingen. Vianen heeft een speciale showroom waar klanten een kerstpakket op maat kunnen samenstellen.

METAMORFOSE MAKRO VIANEN

Makro Vianen opende 15 oktober de deuren van de geheel vernieuwde vestiging. Na een ingrijpende verbouwing is de indeling nog overzichtelijker geworden. ‘De producten zijn gerangschikt naar oplossingen,’ vertelt Mark Pieters. ‘Bijvoorbeeld alles op het gebied van koffie bij elkaar, zowel food als non-food. Kantoor- en mediaproducten worden samen gepresenteerd, net als het assortiment op het gebied van kitchen, cooking en dining.’ Vianen is het visitekaartje van Makro-nieuwe stijl. ‘Inkopen is nu nog efficiënter en inspirerender.’

Makro Nieuwegein

Laagraven 7

3439 LG Nieuwegein

Makro Vianen

Edisonweg 4

4131 PC Vianen

T 0900-2025300

www.makro.nl

Mark Pieters en Stephan Bieze: ‘Kom ervaren wat Makro tot dé inkooppartner van zakelijk Utrecht maakt.’

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement