Mart Rienstra over LinkedIn

Magazines | Utrecht Business Nr 6 - 2015 | Lees volledige uitgave online

Mart Rienstra

I’d like to connect with you on LinkedIn

Hoeveel uitnodigingen via LinkedIn krijgt u elke maand? Ik ontving er in december 15. Geen enkele was voorzien van een persoonlijke boodschap. Niemand had de moeite genomen te melden waarom men bijvoorbeeld graag met mij wilde linken. Ik heb ze allemaal verwijderd. Over goede voornemens gesproken…

Sociale media zijn bedoeld om je zichtbaarheid te vergroten en om je netwerk op een makkelijke en efficiënte wijze te intensiveren. Voor de meeste mensen staat dit ‘intensiveren’ evenwel gelijk aan ‘uitbreiden’. Zij gebruiken LinkedIn vooral om te zien of zij erin slagen meer dan 500 relaties zo gek te krijgen met hen te linken. Deze mensen denken primair in kwantiteit, niet in kwaliteit. Bij hen gaat het niet om contact, maar om contacten.

En daar wringt de schoen, want LinkedIn is een sociaal medium, gericht op contact. Door een persoonlijke boodschap achterwege te laten bij je uitnodiging, ben je niet alleen weinig overtuigend, je bent tevens weinig sociaal bezig, eerder a-sociaal. Of stuurde u onlangs uw vrienden ook een invitatie met een standaard Engelse tekst om hen te verleiden bij u langs te komen?

Eigenlijk is dat wat mij nog het meest verbaast aan dit alles: het totale gebrek aan communicatieve vaardigheden. Is het echt zo lastig om op een vriendelijke en originele manier contact te maken met mensen die u niet of nauwelijks kent? Hoe doet u dit dan als u iemand op straat ontmoet? ‘Ja, dan lukt het wel’, hoor ik u zeggen. Maar als het schriftelijk gaat, laten de woorden ons opeens in de steek en laten we bij voorkeur ‘het systeem’ voor ons spreken. Alsof dat de manier is waarop u zelf graag uitgenodigd wilt worden.

Begin daarom 2016 goed; kies voor echt contact, ook zakelijk. Wilt u met iemand linken, schrijf hem of haar dan een persoonlijk bericht. Vertel waarom u dit wilt en wat u voor ogen heeft. Ja, stel u kwetsbaar op. U wilt toch contact met de ander? Doe er dan moeite voor!

ADVERTEERDERSINDEX

naam pagina

Anafora 49

Autogrill 49

BAL Media 43

Bowtie Media 54

Citocom      58

Cluistra 60

Cresa 15

DGA Kantoor 10

Expo Houten 49

FBM 33

H&R Automatisering 22

De Heeren van Maarssen 26

Jambo 46

JBA Security 43

Juliana 48

Kaiser de Vries Rosenberg 38

Kontakt der Kontinenten 49

Mariënhof 34

Muntgebouw 48

Nefkens Midden 9

Oskam Groep 9, 21

Oud London 49

Theo Pouw 2

Van den Pol 34

Roeleveld 28

Slot Zeist 34

Stamhuis 16

Trainspot 34, 48

UniePlaza 49

Vineyard 49

Voet Verhuur 47

Woudschoten 59

———————

Utrecht Business 1 verschijnt 4 maart. Hierin onder meer een special over Industrie & Techniek. Verder een

focus op bedrijf en vervoer plus aandacht voor nieuwe werkvormen

en de economische ontwikkelingen

in Stichtse Vecht.

Voor meer informatie

www.utrechtbusiness.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement