Mart Rienstra over LinkedIn
Mart Rienstra
Iââ¬â¢d like to connect with you on LinkedInHoeveel uitnodigingen via LinkedIn krijgt u elke maand? Ik ontving er in december 15. Geen enkele was voorzien van een persoonlijke boodschap. Niemand had de moeite genomen te melden waarom men bijvoorbeeld graag met mij wilde linken. Ik heb ze allemaal verwijderd. Over goede voornemens gesprokenââ¬Â¦
Sociale media zijn bedoeld om je zichtbaarheid te vergroten en om je netwerk op een makkelijke en efficiënte wijze te intensiveren. Voor de meeste mensen staat dit ââ¬Ëintensiverenââ¬â¢ evenwel gelijk aan ââ¬Ëuitbreidenââ¬â¢. Zij gebruiken LinkedIn vooral om te zien of zij erin slagen meer dan 500 relaties zo gek te krijgen met hen te linken. Deze mensen denken primair in kwantiteit, niet in kwaliteit. Bij hen gaat het niet om contact, maar om contacten.
En daar wringt de schoen, want LinkedIn is een sociaal medium, gericht op contact. Door een persoonlijke boodschap achterwege te laten bij je uitnodiging, ben je niet alleen weinig overtuigend, je bent tevens weinig sociaal bezig, eerder a-sociaal. Of stuurde u onlangs uw vrienden ook een invitatie met een standaard Engelse tekst om hen te verleiden bij u langs te komen?
Eigenlijk is dat wat mij nog het meest verbaast aan dit alles: het totale gebrek aan communicatieve vaardigheden. Is het echt zo lastig om op een vriendelijke en originele manier contact te maken met mensen die u niet of nauwelijks kent? Hoe doet u dit dan als u iemand op straat ontmoet? ââ¬ËJa, dan lukt het welââ¬â¢, hoor ik u zeggen. Maar als het schriftelijk gaat, laten de woorden ons opeens in de steek en laten we bij voorkeur ââ¬Ëhet systeemââ¬â¢ voor ons spreken. Alsof dat de manier is waarop u zelf graag uitgenodigd wilt worden.
Begin daarom 2016 goed; kies voor echt contact, ook zakelijk. Wilt u met iemand linken, schrijf hem of haar dan een persoonlijk bericht. Vertel waarom u dit wilt en wat u voor ogen heeft. Ja, stel u kwetsbaar op. U wilt toch contact met de ander? Doe er dan moeite voor!
ADVERTEERDERSINDEX
naam pagina
Anafora 49
Autogrill 49
BAL Media 43
Bowtie Media 54
Citocom 58
Cluistra 60
Cresa 15
DGA Kantoor 10
Expo Houten 49
FBM 33
H&R Automatisering 22
De Heeren van Maarssen 26
Jambo 46
JBA Security 43
Juliana 48
Kaiser de Vries Rosenberg 38
Kontakt der Kontinenten 49
Mariënhof 34
Muntgebouw 48
Nefkens Midden 9
Oskam Groep 9, 21
Oud London 49
Theo Pouw 2
Van den Pol 34
Roeleveld 28
Slot Zeist 34
Stamhuis 16
Trainspot 34, 48
UniePlaza 49
Vineyard 49
Voet Verhuur 47
Woudschoten 59
ââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬âââ¬â
Utrecht Business 1 verschijnt 4 maart. Hierin onder meer een special over Industrie & Techniek. Verder een
focus op bedrijf en vervoer plus aandacht voor nieuwe werkvormen
en de economische ontwikkelingen
in Stichtse Vecht.
Voor meer informatie
www.utrechtbusiness.nl