Ambitie als gedeelde drijfveer
KONTAKT DER KONTINENTEN WINT NATIONALE MEETING AWARD
Tijdens de vakbeurs Evenement Contact nam Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten de Nationale Meeting Award 2015 in ontvangst. De combinatie van publieksstemmen, positieve online reviews en het lovende oordeel van de vakjury leverde de titel ââ¬ÅBeste meeting- en eventlocatie van Nederlandââ¬Â op in de categorie 51 tot 250 personen. De vakjury had veel waardering voor het karakter en het gedachtengoed van het conferentiehotel. Ook de professionele keukenbrigade en KdK App werden als positief ervaren. De eigentijdse en functionele inrichting, met behoud van het kloosterlijke karakter, en het grote eigen bosterrein zorgen volgens de jury voor onderscheidend vermogen. ââ¬ÅEen geweldig mooie kroon op het werk dat wij iedere dag vol enthousiasme met elkaar verzetten,ââ¬Â aldus directeur René Giel.
FNV KIEST VOOR HOOFDKANTOOR IN UTRECHT
Sinds 1 januari zijn vier FNV-afdelingen samengevoegd in één organisatie: Vakcentrale, Bondgenoten, AbvaKabo en Bouw en Sport. De medewerkers zijn nu veel tijd kwijt met het reizen tussen de huidige hoofdkantoren van de vroegere afdelingen in Zoetermeer, Amsterdam, Woerden en in het Utrechtse kantorengebied Rijnsweerd. Daarom kiest de vakbond voor één gezamenlijk onderkomen. Het huidige hoofdkantoor van Mediq in Leidsche Rijn, pal aan de A2 is de beoogde nieuwe locatie. Een deel van de huidige bewoners van het markante pand ââ¬â ook wel de Diamant genoemd ââ¬â verhuizen naar het kantoor van Brocacef (Maarssen). Dit bedrijf is van plan om een gedeelte van het Mediq-concern (de apotheken) over te nemen. De andere Mediq-medewerkers vertrekken naar een kantoor in De Meern. De FNV zal in de Diamant zoââ¬â¢n 2.000 medewerkers huisvesten. Dit moet volgend jaar zijn beslag krijgen.
HNK BESTE KANTOORVERHUURDER
HNK staat voor Het Nieuwe Kantoor. Met dit concept richt NSI zich op de groeiende behoefte aan fullservice en flexibele huisvestingsconcepten in de kantorenmarkt. HNK is door het Nationale Business Succes Award (NBSA) Instituut uitgeroepen tot branchewinnaar in de Kantoorruimteverhuurbranche. Volgens de nominatiecommissie heeft HNK zich ontwikkeld tot een toonaangevend bedrijf, met een zeer sterke positionering en een klinkende reputatie. Robert Zwaan, hoofd van de nominatiecommissie van het NBSA-instituut: ââ¬ÅHNK concurreert niet op prijs, maar zoekt in haar aanbod naar die elementen waar de klant graag voor wil betalen. Hieromheen is het totale dienstenpakket ontwikkeld. Van flexwerkplek tot compleet eigen kantoor met alles erop en eraan, alles is bij HNK mogelijk. Een hoogwaardig bedrijf dat in betrekkelijk korte tijd een opmerkelijke positie heeft opgebouwd.ââ¬Â
VOLLEBREGT DIRECTIEVOORZITTER BAM BOUW EN VASTGOED
De raad van bestuur van Koninklijke BAM Groep (Bunnik) heeft Roel Vollebregt benoemd tot directievoorzitter van BAM Bouw en Vastgoed. Deze groepsmaatschappij bundelt de Nederlandse activiteiten van BAM op het gebied van utiliteitsbouw, techniek, woningbouw en vastgoed. Vollebregt (54) is momenteel directievoorzitter van gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM, onderdeel van BAM. De benoeming houdt verband met het terugtreden van voorganger Eugene Grüter die zijn loopbaan buiten BAM vervolgt. Vollebregt is vanaf 1999 bij de Groep werkzaam, sinds 2005 als directievoorzitter van respectievelijk BAM Vastgoed en AM.
Ambitie drijfveer bij Ans de Wijn Bedrijfshuisvesting
ââ¬ÅWij gaan vol voor
onze pandenââ¬Â
Oprichter en naamgeefster Ans de Wijn droeg de dagelijkse leiding van haar makelaarskantoor twee jaar geleden over aan zoon Flip van Overhagen. Door hun gedeelde ambitie krijgt deze bedrijfsopvolging op een natuurlijke manier gestalte. ââ¬ÅOntwikkeling en vernieuwing zijn hier een continu proces.ââ¬Â
coverstory
Na een loopbaan in de gezondheidszorg koos Ans de Wijn voor het commerciële makelaarsvak. Eerst in loondienst, al snel als zelfstandig ondernemer. ââ¬ÅDat was in 1991, midden in een crisis. En in het begin doodeng. Maar met vechtlust en creativiteit lukte het steeds meer opdrachtgevers aan mij te binden.ââ¬Â Het kantoor ontwikkelde zich tot allround dienstverlener met aan-
en verhuur, taxaties en consultancy, onder meer op het gebied van beleggingen.
De allerbeste worden
De historie herhaalde zich in tweeërlei opzicht. Er diende zich weer crisis aan en midden in deze periode ââ¬â in 2009 ââ¬â trad Ans de Wijnââ¬â¢s zoon Flip van Overhagen toe tot het kantoor. Na een periode in het leger en een studie Bedrijfskunde lonkte het vastgoed. ââ¬ÅVan jongs af aan heb ik affiniteit met het vak. Dat is me natuurlijk met de paplepel ingegoten. Ook zag ik goede kansen om me binnen dit kantoor te ontwikkelen. Want ongeacht wat ik doe, ik wil de allerbeste worden.ââ¬Â
Moeder en zoon hechten zeer aan hun familieband. ââ¬ÅDaarom hebben we uitgebreid gesproken over de wederzijdse verwachtingen,ââ¬Â zegt Ans de Wijn. ââ¬ÅWe zitten op één lijn. Onze ambitie is daarbij een verbindende factor. Constante kwaliteit is altijd de rode draad geweest bij dit kantoor. Ook in moeilijke tijden zijn we keihard blijven werken, is geïnvesteerd in mensen en gezocht naar nieuwe mogelijkheden. Mede daardoor zijn we de afgelopen periode niet alleen prima doorgekomen maar zelfs gegroeid.ââ¬Â
Klein en groot
Op de landelijke ranglijst van kantorenmakelaars steeg Ans de Wijn over 2014 van 13 naar 7. Bij transacties tot 500 m2 werd in de regio Utrecht de nummer 1-positie behaald. ââ¬ÅDat lukt door kritisch te kijken naar de portefeuille,ââ¬Â stelt Van Overhagen. ââ¬ÅBij ons no cure no pay-businessmodel is het cruciaal om kansrijke objecten aan te bieden. Wij gaan vol voor onze panden. En echt niet alleen op A-locaties; jaarlijks verhuren we ook tientallen kantoorruimten in Nieuwegein, een gebied met veel leegstand. Belangrijk voor het succes is ook dat we ons niet alleen concentreren op grote metrages. Kleinere gebruikers en zzpââ¬â¢ers worden hier met evenveel elan geholpen. Wij hebben maar liefst dertig business centers in portefeuille. Dergelijke vernieuwende concepten maken ook moeilijke panden kansrijk. En opdrachtgevers die zien dat we hard lopen voor kleine transacties gunnen ons ook de grote deals.ââ¬Â
Dat zien kan letterlijk bij Ans de Wijn want alle twaalf medewerkers zitten in dezelfde ruimte aan een lange tafel. ââ¬ÅHet benadrukt dat het gaat om teamwork. Je motiveert elkaar; we moeten het samen doen.ââ¬Â Twee keer per week fitnessen alle medewerkers met een personal trainer. ââ¬ÅGezamenlijk sporten versterkt de onderlinge band. En als je fit bent, presteer je simpelweg beter.ââ¬Â
Voortdurende vernieuwing
Om gebruikers te interesseren voor kantoorruimte is actieve marketing onontbeerlijk. ââ¬ÅDaar investeren we fors in. Zowel in print ââ¬â met een krant die gaat naar 22.000 ondernemers ââ¬â als digitaal.ââ¬Â Medio maart lanceert het kantoor een nieuw online platform. ââ¬ÅAlle objecten krijgen een uitgebreide presentatie met veel nadruk op videoimpressies en fotoââ¬â¢s. Je merkt dat de jongere generatie ondernemers zich veelal online oriënteert. Met het nieuwe digitale platform spelen wij daarop in.ââ¬Â
Het is een voorbeeld van de voortdurende vernieuwing binnen het kantoor. ââ¬ÅUitgangspunt is het bewezen track record van vijfentwintig jaar,ââ¬Â zegt Ans de Wijn. ââ¬ÅMet die basis willen we ons verder ontwikkelen. Als organisatie en individueel. Want de mensen maken het bedrijf.ââ¬Â ââ¬ÅOnze rol wordt steeds meer die van adviseur,ââ¬Â weet Flip van Overhagen. ââ¬ÅDaar ligt de echte toegevoegde waarde. Wij weten wat belangrijk is voor de eigenaar én de gebruiker. Om die functie ook in de toekomst te kunnen vervullen, moet iedereen zich blijven ontwikkelen. Mijn MRE-studie heeft me veel gebracht, zowel vakinhoudelijk als qua netwerk. Iedereen op dit kantoor wordt gestimuleerd om aanvullende opleidingen te volgen. Best zwaar, naast het gewone werk. Maar het is de enige manier om als persoon en als bedrijf te groeien.ââ¬Â
Blijven knokken
En een voorwaarde om succesvol te blijven in een uitdagende markt. ââ¬ÅAan de aanbodzijde is er veel dynamiek. Vertrouwde spelers verdwijnen, nieuwe partijen dienen zich aan. En beleggers met kapitaal zijn op zoek naar kansrijk vastgoed.ââ¬Â Al heeft de economie de weg naar boven gevonden, huurders staan nog niet in de rij. ââ¬ÅHet blijft knokken. De afgelopen jaren was prijs veelal een dominante keuzefactor. Positief is dat nu steeds meer gebruikers gaan voor kwaliteit. Zij realiseren zich dat onderscheidende huisvesting een organisatie sterker maakt. Het is cruciaal voor het aantrekken, motiveren en binden van goede mensen. Bij dit proces ondersteunen wij graag.ââ¬Â
ââ¬ÅWe zitten op één lijn. Onze ambitie is daarbij een verbindende factor. Constante kwaliteit is altijd de rode draad geweest bij dit kantoor.ââ¬Â
NATUURLIJK LEIDERSCHAP
Flip van Overhagen werd twee jaar geleden managing partner en nam de kantoorleiding op zich. ââ¬ÅNatuurlijk sparren wij, maar hij bepaalt de strategie en de dagelijkse gang van zaken,ââ¬Â zegt Ans de Wijn. ââ¬ÅHet is mooi om te zien dat Flip op een natuurlijke manier leiderschap toont.ââ¬Â Zijn ervaring in het leger speelt daarbij zeker een rol. ââ¬ÅIk ben gewend aan discipline en aan een competitieve omgeving,ââ¬Â zegt Van Overhagen. ââ¬ÅDie was hier al aanwezig dus ik ben niet opeens dingen anders gaan doen. Ontwikkeling en vernieuwing zijn een continu proces.ââ¬Â Op 1 januari 2017 verwerft Van Overhagen 100% van de aandelen. Ook dan blijft de naamgeefster verbonden aan het kantoor. ââ¬ÅZo lang ik van waarde ben en mijn werk leuk vind, blijf ik hier actief.ââ¬Â