Van den Pol Elektrotechniek is steeds drukker met duurzaamheid

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2016 | Lees volledige uitgave online

Duurzaamheid en slimme techniek staan in het middelpunt van de belangstelling. Van den Pol Elektrotechniek ziet de impact van haar vak steeds verder toenemen. Daarbij legt het Montfoortse familiebedrijf de lat hoog: “We streven niet meer naar tevreden klanten maar gaan een stap verder. Alles is gericht op enthousiaste opdrachtgevers. Klanten die ons vaker inzetten, ambassadeurs die Van den Pol aanbevelen bij anderen.”

In tachtig jaar ontwikkelde Van den Pol Elektrotechniek zich van dorpsinstallateur tot hightechbedrijf. “Al die jaren leven wij van verandering,” aldus directeur Wim van den Pol. “Het zoeken naar mogelijkheden om beter, slimmer en efficiënter te werken zit in de genen van dit bedrijf.”

Een jubileumfeest in Het Spoorweg-museum op 14 april vormt een passend slotakkoord van het tachtigjarig bestaan. “Deze bijzondere mijlpaal vieren we samen met veel opdrachtgevers. Zij hebben ervoor gezorgd dat wij ook in economisch moeilijke jaren succesvol hebben kunnen ondernemen. Onze organisatie is zelfs sterker uit deze periode gekomen. Dit fundament geeft veel vertrouwen voor de toekomst.”

App wijst de weg

In die toekomst wint slimme techniek op tal van fronten terrein. “Steeds meer sensoren in gebouwen registreren, communiceren en sturen processen aan. Voor ons werk wordt ICT alsmaar belangrijker. Dat wordt versterkt door de toenemende integratie van consumentenelektronica en professionele toepassingen.” Goed voorbeeld is NoMA House, een kantoor in aanbouw aan de Amsterdamse Zuidas waar Van den Pol de E-installaties aanlegt. “Toekomstige gebruikers krijgen een applicatie op hun smartphone. Die wijst bij binnenkomst de weg naar een vrije werkplek. Ook kent de app ieders voorkeuren op het gebied van klimaat, verlichting en bereikbaarheid. De werkomgeving wordt automatisch aangepast. De app zorgt er ook voor dat schoonmakers weten welke niet-gebruikte ruimtes ze kunnen overslaan. Dergelijke innovatieve technologie heeft veel impact op ons vak.”

Sleutelrol voor Green Team

Als familiebedrijf is Van den Pol niet gericht op het komende kwartaal maar op de volgende generatie. “Verantwoord omgaan met beschikbare energie hoort daar als vanzelfsprekend bij. Al jaren zijn we de meest duurzame E-installateur van Nederland. Dat werd recent benadrukt door het bereiken van het hoogste niveau van de CO2-Prestatieladder. Wij adviseren klanten proactief over verduurzaming. Ons Green Team speelt daarbij een sleutelrol. Dit team ondersteunt opdrachtgevers in brede zin bij de verduurzaming van hun huisvesting. En zij hebben het drukker dan ooit.”

Geen energierekening meer

Van den Pol ziet op tal van fronten verduurzaming versnellen. “Het gaat nu echt de goede kant op. Nieuwe oplossingen dienen zich aan, bestaande nemen een grote vlucht. Eerder dan we denken zal nul op de meter vanzelfsprekend zijn. En zullen we het vreemd vinden maandelijks een forse energierekening te betalen. Daar leveren wij graag een bijdrage aan.” In toenemende mate is daarbij ook sprake van een financiële component. “Wij kennen alle ins en outs van installaties, hun rendement en de benodigde investeringen. Als gezond bedrijf kan en wil Van den Pol financieel participeren in verduurzaming bij onze klanten. Bijvoorbeeld via ESCo’s waarvan de eerste binnenkort starten.”

Eenvoudige keuze

ESCo staat voor Energy Service Company. “Hierbij besteedt de gebruiker aanleg, financiering en onderhoud van een duurzame energievoorziening uit. Kiest een klant voor een ESCo dan zorgen wij via ons Green Team voor de aanleg van zonnepanelen, LED-verlichting of voor optimalisatie door meten, schakelen en regelen. Ook nemen wij onderhoud en financiering op ons. De klant betaalt alleen een periodieke vergoeding voor het gebruik van een installatie.”

Met een ESCo kan het financieel al aantrekkelijk zijn om een verduurzamingsslag te maken vóór het technisch vervangingsmoment van een installatie. “Door subsidie voor aanleg van een PV-systeem levert het soms zelfs jaarlijks netto een aanzienlijk bedrag op. Je krijgt dus geld toe. Dan is de keuze al helemaal eenvoudig.”

Ambitieuze doelstelling

Door de geschetste ontwikkelingen neemt het belang van elektrotechniek in gebouwen steeds verder toe. “Ook onze impact wordt groter,” weet Van den Pol. “Van oudsher zijn we doeners; we maken iets, realiseren concrete technische oplossingen die werken. In toenemende mate komt daar nu een adviesrol bij. We worden als vraagbaak gezien voor nieuwe technieken. Ook geven klanten in plaats van een gedetailleerd bestek steeds vaker alleen wensen en doelstellingen aan. Vervolgens is het aan ons om naar eigen inzicht met de beste oplossing te komen. Hierdoor komt onze ervaring en vakkennis optimaal tot zijn recht.”

Daarbij legt Van den Pol de lat hoog. “We streven niet meer naar tevreden klanten maar gaan een stap verder. Alles is gericht op enthousiaste opdrachtgevers. Klanten die ons vaker inzetten, ambassadeurs die Van den Pol aanbevelen bij anderen.” n

Van den Pol Elektrotechniek b.v.

T 0348-473434 - info@vandenpol.com

www.vandenpol.com

Van den Pol Elektrotechniek wil alleen enthousiaste klanten

Drukker dan ooit met duurzaamheid

BEDRIJFSPROFIEL

OOG VOOR JONG TALENT

Van den Pol richt zich op de zakelijke markt met vier activiteiten: elektrotechniek, industriële automatisering, beveiliging en ICT-netwerken voor de markten utiliteitsbouw, retail, woningbouw, industrie en gebouwbeheer. Er werken 250 mensen. “Instroom van jong talent is een belangrijk aandachtsveld voor bedrijven zoals wij,” zegt Wim van den Pol. “Er is al jarenlang een tekort aan vakkrachten in de techniek. Om te zorgen voor voldoende instroom blijven we investeren in de opleiding van jonge mensen.” Van den Pol is meermaals uitgeroepen tot beste technisch leerbedrijf. Door de jaren heen zijn er honderden jongeren opgeleid. “Deze nieuwe vakkrachten zijn hard nodig om onze rol te kunnen blijven vervullen. Daarom roep ik jongeren met nadruk op: kies voor techniek. Dan ben je verzekerd van een prima toekomst in een vak dat continu in bewerking is. De traditionele E-monteur blijft nodig maar wordt schaarser. Voor onze mensen zijn ICT en domotica de gewoonste zaak van de wereld.”

App wijst gebruikers de weg in NoMA House (beeld met dank aan NoMA House VOF).

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement