Rederij Schuttevaer toeristisch visitekaartje van Utrecht

Magazines | Utrecht Business Nr 1 - 2016 | Lees volledige uitgave online

BIJZONDERE BIJDRAGE

Een rederij is geen gewoon bedrijf. “Investeringen hebben een lange horizon. Een schip bouw je voor vijftig, zestig jaar. Al de helft van onze acht boten is elektrisch aangedreven. Hoe graag wij ook willen, economisch is het simpelweg niet haalbaar om schepen versneld te vervangen. Ik hoop van harte dat Rederij Schuttevaer ook in de toekomst haar bijzondere bijdrage aan de toeristische aantrekkingskracht van Utrecht kan blijven leveren.”

Rederij Schuttevaer koestert band met de stad

Toeristisch visitekaartje

van Utrecht

De stadsrondvaart is een prominent toeristisch visitekaartje. “Wij laten mensen op de mooiste manier kennis maken met Utrecht; vanaf het water,” zegt Karel Schuttevaer. “Een museum zonder muren, als het ware. De stad biedt veel variatie. Al ben ik duizenden keren door Utrecht gevaren, ik ontdek nog altijd nieuwe dingen.”

De schepen van Schuttevaer varen over Oude-, Nieuwe- en stadsbuitengracht. “We kunnen niet wachten tot de hele singel weer vol water is. Dan worden onze mogelijkheden nog veel groter.” De schepen van Schuttevaer beperken zich niet tot het Utrechtse centrum. Ook rivieren als Kromme Rijn, Vecht en Hollandse IJssel worden bevaren, tot Breukelen en Oudewater aan toe.

Invulling op maat

Ook voor de zakelijke markt zijn er tal van mogelijkheden. “Schepen zijn beschikbaar voor recepties, bedrijfsborrels, feesten en bijeenkomsten. Vaarroute, culinaire en culturele invulling worden op maat samengesteld. Daarbij werken we samen met lokale cateraars, restaurants en musea.” Dat levert concepten op als Smakelijk Varen; voor- en hoofdgerecht worden aan boord geserveerd, het hoofdgerecht in een restaurant. Of Sightseeing Utrecht; een combinatie van rondvaart, lunch en museumbezoek. Door een samenwerkingsverband met De Lantaern zet Schuttevaer ook de Jonckheer van Jutphaas in, een partyschip met plek voor 150 personen.

Maatschappelijke rol

De rederij is nauw verbonden met Utrecht. “Als de stad investeert in citymarketing, profiteren ook wij daarvan. Zo heeft de Tourstart veel impact; Utrecht wordt steeds drukker, het aantal nationaliteiten stijgt. Op onze beurt promoten wij de stad op beurzen in omliggende landen, de laatste jaren samen met Toerisme Utrecht.”

In de zomer biedt Schuttevaer werk aan vijftig mensen. Door het hele jaar door te varen, draagt de rederij bij aan de populariteit van Utrecht. “Bedrijfseconomisch heeft dat ‘s winters voor ons geen meerwaarde, maar ook dan willen we toeristen een compleet aanbod bieden.” Met de Sinterklaasvaarten onderstreept Schuttevaer haar maatschappelijke rol. “In december varen schoolkinderen gratis mee. Een jarenlange traditie die wij graag voorzetten.” n

Voor meer informatie:

Rederij Schuttevaer, T 030-2720111

info@schuttevaer.com, www.schuttevaer.com

De rondvaartboten van Rederij Schuttevaer zijn een vertrouwd beeld in de Utrechtse binnenstad. Karel Schuttevaer vertegenwoordigt de derde generatie. “Een oom startte ruim een halve eeuw geleden in Utrecht. Mijn ouders namen de rederij in 1976 over en samen met mijn vrouw sta ik alweer tien jaar aan het roer.” Het maritieme familiebedrijf koestert de sterke band met haar vestigingsplaats.

BEDRIJFSPROFIEL

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement